Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad kallas ett objektiv som har ett enormt skärpedjup?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle_B

Aktiv medlem
Ja som rubriken säger så undrar jag vad ett sådant objektiv kan kallas i Canon värden... alltså att närgränsen är på någon cm och det är skarpt från det till i princip oändligt.

Hur fungerar ett sådant objektiv, fördelar/naktdelar?

Förutom skärpedjupet då...
 
ja du Gill... du verkar onekligen ha rätt...Tack ska du ha vännen!!


sökte jag också på det och fick fram att det fixar det jag eftersökte!!
 
Tilt/shift har inte oändligt skärpedjup, man har bara vridit skärpeplanet så att det inte är vinkelrätt mot den optiska axeln.

Skärpedjupet är exakt den samma, men man kan experimentera lite hur planet skall ligga.
Klarar tilt/shift av att vrida fronlinsen i två axlar? Annars så är ju storformats kameran ett alternativ för att få maximal frihet när det gäller att flytta på skärpeplanet.
 
jao.. ok... men jag vill ha ett objektiv där tex man fokuserar på en människa som ligger ner så är foten helt skarp och allt bakom foten också.. bort till huvudet... tog bara detta so mexempel...förvrägning gör inte så mkt om tex fötterna blir nästan stora som hela bilden och huvudet pytte litet... skärpedjupet är viktigast..

Skulle jag göra detta med ett vanlig objektiv så fick jag stå flera meter bort och köra med minsta bländaren.... men om man vill krypa intill men endå behålla ett gigantiskt skärpedjup??
 
jao såg också det efter lite sökning.. letade på scandinavianphoto också... onekligen verkar det fungea som jag vill... men det stod inte så utförligt omdet... får leta mer när jag kommer hem.. sitter ju på arbetet... men det verkar lite mkt pengar för enbart en leksak.. över 12.000:-
får fundera ialla fall..får också se när jag verkligen skulle behöva det... vore ju fördelaktikt om jag kunde tjäna pengar på det också...


om någon har lite mer info om det och vad man kan göra med det så tveka inte at skriva...
 
Kalle_B skrev:
Ja som rubriken säger så undrar jag vad ett sådant objektiv kan kallas i Canon värden... alltså att närgränsen är på någon cm och det är skarpt från det till i princip oändligt.

Hur fungerar ett sådant objektiv, fördelar/naktdelar?

Förutom skärpedjupet då...
Kallas inte dom "Fixfocus"?
Sitter på alla billiga kameror.
 
Tilt skift har ju begränsningen i att man bara har ett skärpeplan at leka med. t.ex. kan man inte få en människa som står framför en förgrund att bli skarp samtidigt som bakgrunden.
Däremot fungerar det ypperligt att få skärpa på t.ex. en mäniska som ligger ned. Då lägger man ner skärpeplanet så att det vid fötterna ligger vid fötterna och att det uppe vid huvudet ligger vid huvudet.

Ett annat alternativ är att gå på liten bländare och kort brännvidd.
T.ex. med mitt 11-18mm med bländare 22 så är det inga problem att fota en människa så att huvudet och fötterna blir skarpa. Sedan blir ju bilderna rätt roliga med jättehuvud och pyttefötter, eller tvärt om.
 
ja i din rosa champangevärd är pengar inget hinder alls.. men för oss stackare som inte är gifta med Mr Trump så får man välja var man lägger sina slantar... ;)

Muaaahhhaaaaa :))
 
Äh, dom pengarna är inte mina dom är bankens...så man kan säga att banken äger "min" (jag har den inte ännu) D2x.

...lyckliga banken som har en sån fin kamera...och lyckliga mitt jobb som tack vare mina skulder gör att jag jobbar som f-n ;)...usch hemska hobby ;)
 
D200

Gip skrev:
Äh, dom pengarna är inte mina dom är bankens...så man kan säga att banken äger "min" (jag har den inte ännu) D2x.

...lyckliga banken som har en sån fin kamera...och lyckliga mitt jobb som tack vare mina skulder gör att jag jobbar som f-n ;)...usch hemska hobby ;)

... men Gill då ... skulle du inte nöja dig med en D200 eller orkar du inte vänta?

/JOL
 
Re: D200

JOLidman skrev:
... men Gill då ... skulle du inte nöja dig med en D200 eller orkar du inte vänta?

/JOL

...nej eller jo...jag hade ju hållt i en D2x och blev kär...jag kanske inte känner samma för en D200...man vill ju inte ha det näst bästa... ;)

Jag sprangt på en begagnad D2x (köpt i höstas) för 36000 och en lagringenhet på 30 gig...den har gett mig huvudvärk tills för ett par dagars en då jag bestämde mig...jag ska ha den eller jag MÅSTE ha den....så på måndag har jag den...
 
Sans skrev:
Du verkar ha överlevt din 30-årskris, Kalle! ;o)))

:: Susanne ::


Haha mjoo.... överlevt har jag gjort... även om jag trodde det var omöjligt... men jag tror det har tärt på mitt inre... och jag tror att jag snabbare får gråa hårstrån.. att jag får sådana är inget nytt.. kommer ganska regelbundet, men efter varje ryckning så kommer dom nu fortare.. *gaaah*

Tråden verkar ha glidit undan lite i ämnet.. haha
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.