Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad innebär egentligen DX?

Produkter
(logga in för att koppla)

overtune

Aktiv medlem
hej!
Måste bara reda ut det här. Har inte riktigt fått koll på vad dx objektiven egentligen gör. Jag vet att dom är specialtillverkade för de digitala nikon kamerorna och att de är mindre än vanliga objektiv för att matcha sensorn i kameran.

Så: Innebär detta då att ett dx objektiv på t.ex. brännvid 18mm motsvarar bildvinkelmässigt ett 18 mm objektiv på en vanlig filmsystemkamera? Alltså man behöver inte lägga till de där extra 1.5 x som blir med andra objektiv?
Eller hur funkar det?

DX innebär att objektiven bara kan användas till Nikons Digitala systemkameror. DX gluggarna är anpassade för en sensor som är mindre än den normala storleken som en filmruta har.

Nej, brännvidds förlängningen är kvar. Används DX-gluggarna till fullformat blir det vinjetering.

/Johan

Nix

Ett 18 mm objektiv har brännvidden 18 mm - oavsett vilken kamera det sitter monterat på och oavsett vad det är försett med för bokstäver och andra siffror.

Re: Nix

layman skrev:
Ett 18 mm objektiv har brännvidden 18 mm - oavsett vilken kamera det sitter monterat på och oavsett vad det är försett med för bokstäver och andra siffror.

Jovisst är det samma brännvid, men jag tänkte på om bildvinkeln påverkades... Men det verkar ju som om den gör det... hade annars hoppats att man kunde köra dx objektiv för att få en bra vidvinkel på den digitalasystemkameran...

Re: Re: Nix

overtune skrev:
Jovisst är det samma brännvid, men jag tänkte på om bildvinkeln påverkades... Men det verkar ju som om den gör det... hade annars hoppats att man kunde köra dx objektiv för att få en bra vidvinkel på den digitalasystemkameran...
DX är objektiv som täcker mindre bildcirkel. Bildvinkeln påverkas av sensorstorlek. Ett 18 mm objektiv på en Nikons digitalare kommer att ge samma bildvinkel som ett 27 mm objektiv på en småbildskamera. Oavsett om det är ett DX eller något annat objektiv.

Däremot om du sätter ett 18mm DX objektiv på en småbildskamera (eller en med sensorstorlek som motsvarar småbild) kommer du att få vinjettering i och med att objektivet inte täcker hela bildcirkeln. Därför kan DX objektiven göras mindre och lättare.

Re: Re: Re: Nix

timofej skrev:
DX är objektiv som täcker mindre bildcirkel. Bildvinkeln påverkas av sensorstorlek. Ett 18 mm objektiv på en Nikons digitalare kommer att ge samma bildvinkel som ett 27 mm objektiv på en småbildskamera. Oavsett om det är ett DX eller något annat objektiv.

Däremot om du sätter ett 18mm DX objektiv på en småbildskamera (eller en med sensorstorlek som motsvarar småbild) kommer du att få vinjettering i och med att objektivet inte täcker hela bildcirkeln. Därför kan DX objektiven göras mindre och lättare.

Jag har även hört någonstans (vet inte om det stämer) att om man sätter på en glugg som är anpassad för en DSLR på en analog kamera så kan spegeln slå i objektivet för att det skulle gå längre in. Jag har ingen aning om det stämmer, jag beställde min första DX-glugg igår så jag har inte kunnat undersöka saken.

Greven

Re: Re: Re: Re: Nix

Greve Nickon skrev:
Jag har även hört någonstans (vet inte om det stämer) att om man sätter på en glugg som är anpassad för en DSLR på en analog kamera så kan spegeln slå i objektivet för att det skulle gå längre in. Jag har ingen aning om det stämmer, jag beställde min första DX-glugg igår så jag har inte kunnat undersöka saken.

Greven

Nikons 12-24 går att använda på fullformat utan det problemet iaf. Den ger inte heller vinjettering från 16mm och upp.
Det går utmärkt att montera 18-70:n på en FE2 (det blir massor av vinjettering dock), men jag har inte testat att ta några bilder, så jag vet inte om spegeln skulle så i då, men jag har svårt att tro det. Hade det varit så hade man nog gjort något liknande Canon, med en modifirerad fattning som Canon gjort. Jag tror Nikon valt en annan lösning.

leffep skrev:
DX innebär att objektiven bara kan användas till Nikons Digitala systemkameror. DX gluggarna är anpassade för en sensor som är mindre än den normala storleken som en filmruta har.
Går & går
Den borde gå att såtta på min gamla 801.
Men det blir väl en autovinjettering

Om det rent fysiskt går att montera DX-gluggar på analoga hus varierar säkert. Vet inte om det är olika stora speglar på de digitala resp analoga husen.
18-70-gluggen fungerar iaf rent mekaniskt på ett F80-hus även om det vinjetterar rejält.

Jag har provat Sigma EX 18-50/2.8D på Nikon 601. Det ser kul ut men hade inga mekaniska problem.

Flera analoga kameror har spegeluppfällning. Då är det lätt att försiktigt kolla. Annars får man jämföra, med en icke DX glugg, för att se om gluggen sticker ovanligt långt in i kamerahuset.

/AnWi

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto