Det finns alla sorters kunder och köpbeteenden.
I ena änden av skalan finns de som gillar känslomässiga argument och vill köpa och utforska nya grejer snabbt. ”Early adopters” brukar de kallas på engelska. Möjligen finns det ett större teknikintresse i denna grupp.
I andra änden finns de extremt rationella som noggrant kartlägger alla för- och nackdelar och har tålamod att invänta ett antal tester och utvärderingar av produkten. Den sistnämnda gruppen har inget behov av att vara ”först”, utan väntar hellre på ”rätt” köptillfälle.
De flesta av oss ligger väl någonstans mittemellan dessa extremer. Självklart styr ekonomin också. Har man gott om pengar så är det väl mer sannolikt att man shoppar snabbt och spontant.
Min gissning är att ambassadörer och influencers har lättare att påverka de konsumenter som styrs av känslomässiga argument. Själv är jag mer åt det rationella hållet och blir snarast misstänksam av insmickrande och känslomässig reklam. Att idoler, kändisar och auktoriteter ställer upp i reklam mot betalning, det ger inget större intryck på mig (hoppas jag iaf).
Alla är vi olika.