Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad innebär "Creative Lighting System"

Produkter
(logga in för att koppla)

P Granqvist

Avslutat medlemskap
Jag funderar lite över vad Nikon menar med funktionen "Creative Lighting System" när det gäller bixtarna SB-600 och SB-800?

Hej! Det Nikon menar är att du har möjlighet att styra flera blixtar och att du kan ställa in olika blixtgrupper med olika inställning. Har du en D70 eller "värre" kamera alltså D80 D200 osv så kan du sätta kameram i Commander läge och på så sätt styra flera gupper med blixtar som en SB600/800 med kameran eller om du sätter på en SB 800 på en utav Nikons kameror så kan du styra flera grupper av liknade blixtar. Varje grupp kan sen i sin tur innehålla nästa obegränst med blixtar.
Exempel:
Du vill lysa upp en ishall som ändast är upp tänd med några lysrör och på vänster kortsida är belyst med dagljus från fönter du sitter på ena långsidan.
Då kan du sätta upp låt säga 4 blixtar på vardera kortsida varav vänster sida är en grupp som du kan dra ner -2 steg då ljuset är rätt bra från fönstren och på och höger sida är ganska mörk vilket innebär att du får komp med låt säga +1,5 steg för att få rätt belysning på. Själva långsida är en grupp med låt säga 6 blixtar som du inte behöver kommpensera alls och runt och in mot isen kör du en grupp på låt säga 10 blixtar som du drar ner -3 steg då isen i sig är rätt bra upplyst.
Allt detta ställer du in på en SB 800 på kameran och kan där efter att du tagit bilden ställa om, om det skulle vara att någon grupp inte är rätt exponerad.
CLS är alltså en möjlighet för dig att få mycket bra blixtbilder med möjlighet att styra allt från kameran eller blixten som sitter på kameran.
Mitt exempel är extremt men det går att omvandla till små studions om man vill med kanske 2 blixtar i stället eller bara en blixt + den inbyggda i kameran som styrblixt. Allt styrs via blixtljuset från den blixt som är "Master" alltså inget besvär med sladdar osv.
Hoppas detta inte ställde till det ännumera för dig utan att du fick lite klarhet i vad det handlar om.

Jag kan alltså från min D80 styra uteffekten på mina två SB800? Låter ju suveränt att man slipper gå fram och ställa ner uteffekten manuellt. Måste genast hem och pröva!

Det går aldeles utmärkt att göra det på dina två SB800 om du ställer din D80 i Commanderläge. Lycka till med dina försök och du kan vara säker på att misslyckas massor av gånger men när du väl lärt dig så funkar det mycket bra!

Hur bra funkar det att köra D80 med SB800 med kameran på kommando läge utomhus? Jag orkar inte med att den inte löses ut ibland. Är det säkrare att köra en radio sändare o sätta på kameran?

Hur bra funkar det att köra D80 med SB800 med kameran på kommando läge utomhus? Jag orkar inte med att den inte löses ut ibland. Är det säkrare att köra en radio sändare o sätta på kameran?

Jag upplever att det fungerar riktigt bra i alla situationer. Använder det dock inte så där våldsamt mycket.

Har inte upplevt något behov av en "säkrare" lösning

Hur bra funkar det att köra D80 med SB800 med kameran på kommando läge utomhus?
Nikons CLS är grymt bra på många sätt och vis men just utomhus så hittar inte alltid "styrsignalen" från kameran fram till blixarna och de missar att slå. Ett lämpliga alternativ i dessa fall är t.ex. Elinchroms Skyport som löser ut blixtarna via radio på upp till ett par hundra meter. En sådan lösning kräver alltså inte heller fri sikt mellan kameran och blixtarna.
http://www.theflashcentre.com/skyport-remote-system-c264.html

Säkrare javisst. MEN du får ju inte möjlighet att _styra_ blixtarna då, utan bara att lösa ut dem. (Okej, PocketWizard har ju en produkt pågåg som skall klara detta, men det finns begränsningar även i den)

Nikons CLS är grymt bra på många sätt och vis men just utomhus så hittar inte alltid "styrsignalen" från kameran fram till blixarna och de missar att slå. Ett lämpliga alternativ i dessa fall är t.ex. Elinchroms Skyport som löser ut blixtarna via radio på upp till ett par hundra meter. En sådan lösning kräver alltså inte heller fri sikt mellan kameran och blixtarna.
http://www.theflashcentre.com/skyport-remote-system-c264.html

Vad händer om man skaffar sig en SU-800 ?
Funkar den bättre i dagsljus?

Om jag inte är helt fel ute i minnet från Nikons visning tidigare i veckan så ger SU800 lite större räckvidd och lite bättre performance i dagsljus än vad "bara" styrning via inbyggda blixten gör.
Så tex Elinchrom skyport eller liknade som inte bygger på ljus är ett säkrare alternativ om du har längre avstånd eller extrema ljusförhållanden.

Ett annat alternativ om du tex har två eller fler SB800 är ju att flytta fram den styrande blixten med hjälp av en Kabel för att minska avståndet till slavarna. Dock funkar ju inte det alltid ut ljussättnings synpunkt.

Hur bra funkar det att köra D80 med SB800 med kameran på kommando läge utomhus? Jag orkar inte med att den inte löses ut ibland. ...
Utomhus får ju de optiska signalerna konkurrens av "jättelampan" solen, så det avstånd du kan ha mellan master och slavblixtar blir kortare, ibland 0 - dvs fungerar inte alls, speciellt vid direkt solljus. I skugga blir förutsättningarna bättre.

Är det säkrare att köra en radio sändare o sätta på kameran?
Ja, solen stör inte radiosignalerna ett dugg vid sådana här tillämpningar (dock kan de billiga Kina-prylarna som brukar säljas på eBay ibland vara väldigt opålitliga). Radiotriggers (av god kvalitet) kan faktiskt ha bättre räckvidd utomhus (pga få eller inga störande objekt) än inomhus, men även inomhus uppvisar de bättre räckvidd och säkerhet än de optiska (men de senare fungerar vanligen också mycket bra inomhus).

Min erfarenhet av Canons trådlösa blixtsystem är att i de flesta rum i boningshus fungerar det utan problem. Fotograferar man i industrilokaler eller liknande, där det kan vara mycket längre till tak och väggar, får man i mycket högre grad se till att slavblixten kan se mastern.

Men i bostadsrum kan man ofta gömma slaven bakom stolar eller bord. Den ser tillräckligt av studsande ljus från tak och liknande för att det ska fungera ändå.

Jag var nyss ute och provade i dagsljus, lite sol o lite moln. Det funka knappt inte. Jag ställde blixten på remote och körde med den inbyggda på min D80, på fem meters håll så funkade den inte alls, bara om man vinklade framsidan av SB800an direkt mot min blixt på kameran. SÅ nu behöver jag snabba tips och råd, ska fota bröllop snart, använder ett 50mm objektiv så behöver komma bort minst 5 meter från blixten. Tacksam för alla tips och råd, kabel mellan kamera o blixt är väll den enklaste lösningen kanske`?
HJÄLP!!! =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar