P Granqvist
Avslutat medlemskap
Jag funderar lite över vad Nikon menar med funktionen "Creative Lighting System" när det gäller bixtarna SB-600 och SB-800?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hur bra funkar det att köra D80 med SB800 med kameran på kommando läge utomhus? Jag orkar inte med att den inte löses ut ibland. Är det säkrare att köra en radio sändare o sätta på kameran?
Jag upplever att det fungerar riktigt bra i alla situationer. Använder det dock inte så där våldsamt mycket.
Har inte upplevt något behov av en "säkrare" lösning
Okej, tack, ja får ge mig ut o testa lite själv och se om ja nöjer mig.
Finns det siren i blixten?
Nikons CLS är grymt bra på många sätt och vis men just utomhus så hittar inte alltid "styrsignalen" från kameran fram till blixarna och de missar att slå. Ett lämpliga alternativ i dessa fall är t.ex. Elinchroms Skyport som löser ut blixtarna via radio på upp till ett par hundra meter. En sådan lösning kräver alltså inte heller fri sikt mellan kameran och blixtarna.Hur bra funkar det att köra D80 med SB800 med kameran på kommando läge utomhus?
Hur bra funkar det att köra D80 med SB800 med kameran på kommando läge utomhus? Jag orkar inte med att den inte löses ut ibland. Är det säkrare att köra en radio sändare o sätta på kameran?
Har du en D70 eller "värre" kamera alltså D80 D200 osv så kan du sätta kameram i Commander läge och på så sätt styra flera gupper med blixtar...
Bra tillägg. Inget gott som inte har något ont med sig ;-)MEN du får ju inte möjlighet att _styra_ blixtarna då, utan bara att lösa ut dem.
Nikons CLS är grymt bra på många sätt och vis men just utomhus så hittar inte alltid "styrsignalen" från kameran fram till blixarna och de missar att slå. Ett lämpliga alternativ i dessa fall är t.ex. Elinchroms Skyport som löser ut blixtarna via radio på upp till ett par hundra meter. En sådan lösning kräver alltså inte heller fri sikt mellan kameran och blixtarna.
http://www.theflashcentre.com/skyport-remote-system-c264.html
Utomhus får ju de optiska signalerna konkurrens av "jättelampan" solen, så det avstånd du kan ha mellan master och slavblixtar blir kortare, ibland 0 - dvs fungerar inte alls, speciellt vid direkt solljus. I skugga blir förutsättningarna bättre.Hur bra funkar det att köra D80 med SB800 med kameran på kommando läge utomhus? Jag orkar inte med att den inte löses ut ibland. ...
Ja, solen stör inte radiosignalerna ett dugg vid sådana här tillämpningar (dock kan de billiga Kina-prylarna som brukar säljas på eBay ibland vara väldigt opålitliga). Radiotriggers (av god kvalitet) kan faktiskt ha bättre räckvidd utomhus (pga få eller inga störande objekt) än inomhus, men även inomhus uppvisar de bättre räckvidd och säkerhet än de optiska (men de senare fungerar vanligen också mycket bra inomhus).Är det säkrare att köra en radio sändare o sätta på kameran?