Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad innebär "Creative Lighting System"

Produkter
(logga in för att koppla)
Men hur funkar det?

En kanske dum fråga, men de av er som fattar mer än jag kanske kan upplysa mig. Hur funkar systemet?
Jag har förstått att kommunikationen sker via ljuset från masterblixten. Men på vilket sätt skiljer sig Nikons blixtar från övriga? Alla blixtar med slavfunktion fungerar väl på liknande sätt. Så vad gör Nikons prylar bättre?

Det är inte bara en enkel slavfunktion som utlöser blixtar. Man får full automatik eftersom CLS använder förblixtar för att styra och kontrollera styrkan på alla blixtar. Du kan dessutom dela in flera blixtar i grupper och styra de olika grupperna var för sig. Sen kan du förstås justera styrkan på ljuset/exponeringen, och du kan köra allting manuellt om du vill. Alla inställningar görs från kameran så du behöver inte springa runt till alla blixtar.

Det är inte bara en enkel slavfunktion som utlöser blixtar. Man får full automatik eftersom CLS använder förblixtar för att styra och kontrollera styrkan på alla blixtar. Du kan dessutom dela in flera blixtar i grupper och styra de olika grupperna var för sig. Sen kan du förstås justera styrkan på ljuset/exponeringen, och du kan köra allting manuellt om du vill. Alla inställningar görs från kameran så du behöver inte springa runt till alla blixtar.

Ok. Då fattar jag lite bättre. Tack för ett snabbt och tydligt svar.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto