Annons

Vad innebär "använd" på Scandinavian

Produkter
(logga in för att koppla)

JonasHolm

Aktiv medlem
Hej

Har hittat ett begagnat objektiv på Scandinavian photo som har skicket "använd" angivet.
Problemet är att objekivet finns i "fel" butik, så jag kan inte titta på det helt lätt, om inte de vill skicka det till Stockholm, men det vet jag inte om de gör utan vidare.

Är det någon som har erfarenhet av hur ett "använt" objektiv ser ut på Scandinavian?

/Jonas
 
Har köpt några objektiv som betecknats "använd" och de har alla varit i bra skick. Jag är ganska säker på att det kan skicka till den butik som ligger närmast dig. Om inte annat så gäller väl distansköpslagen om du beställer direkt till dig.'
Enklast av allt är nog om du ringer SP och pratar med dom, de är faktiskt riktigt trevliga ;)
 
Jag ska ringa dem imrgon, men man vill ju gärna höra vad andra har för erfarenheter.

Har handlat mycket av dem genom åren, men aldrig begagnat, och faktiskt aldrig på nätet, utan endast i butik/mässa på senare år, och via telefon på den tiden internet inte var påtänkt.

/Jonas
 
Man skiljer på begagnad och använd beroende om det är en privatperson eller företagare som lämnat in den. För företagaren så kan man inte dra momsen om en privatperson lämnat in som inbyte. Då är momsen liksom redan förverkad. För företagaren lönar det sig ibland att köpa nytt istället.
 
Alltid bästa erfarenhet av att köpa begagnat av dem, dessutom alltid 6 mån garanti, vilket är väldigt generöst. Att det står använd behöver inte betyda dåligt skick, ring och hör med dem. Köper du över nätet har du dessutom full returrätt.
 
Demo Den här produkten har varit ett demoex i vår butik. Avdragsbar moms för företag. Vi lämnar alltid 1 års garanti på demoex om inget annat anges. Begagnad Den här produkten är inbytt från en privatperson. Ej avdragsbar moms. Vi lämnar alltid 6 månaders garanti på begagnade artiklar om inget annat anges. Använd Den här produkten är inbytt från ett företag. Avdragsbar moms för företag. Vi lämnar alltid 6 månaders garanti på använda produkter om inget annat anges.

Kan i övrigt bara instämma i redan nämnda omdömen om ett trevligt och korrekt bemötande!

Med vänlig hälsning Jimmy
 
Alltid bästa erfarenhet av att köpa begagnat av dem, dessutom alltid 6 mån garanti, vilket är väldigt generöst. Att det står använd behöver inte betyda dåligt skick, ring och hör med dem. Köper du över nätet har du dessutom full returrätt.

Generöst och generöst det är ju faktiskt lagstadgat med 6 mån garanti numera.
 
Var hittade du att det är lagstadgat om sex månader garanti på begagnat? Garanti är inte lagstadgat överhuvudtaget faktiskt, inte ens på nytt.

Det heter visserligen inte "garanti" i konsumentköplagen, men i praktiken är det samma sak.

För övrigt tror jag att Scandinavian (som den citerade texten väl kom från?) har missuppfattat momslagstiftningen. Även begagnade varor är momspliktiga. Ofta beräknar man moms på det här viset:

http://www.skatteverket.se/foretago...00010756.html#h-Vadarvinstmarginalbeskattning
 
"Använd" betyder att Scandiavian har köpt in det av ett företag. Vilket gör momsen avdragsgill för de företag som köper produkten. Står det begagnad är det en privatperson som sålt produkten, och då går det inte att dra av momsen för företag.
 
Var hittade du att det är lagstadgat om sex månader garanti på begagnat? Garanti är inte lagstadgat överhuvudtaget faktiskt, inte ens på nytt.

Joo jag vet men i praktiken så är det 6 månader vare sig det är nytt eller begagnat. Man kan läsa om konsumentlagstiftningen här: http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Lagar/Konsumentkoplagen/

och det är sexmånadersregeln jag då menar. Det är ju denna som gör att "alla" företag erbjuder den generösa sexmånadersgarantin.
 
Jag kan bara berömma SP för deras kundservice och bemötande. Köpte för ca 6 månader sedan ett begagnat EF 400/2.8L IS USM från SP med 6 månaders garanti. Innan garantin gick ut skickade jag det till Canon-RCC för en AF-koll och bad dem samtidigt göra en allmän koll av gluggen för att se om de hittade några problem som kunde härröras till garantin.

De upptäckte då problem med en skev kåpa under stativfotsringen vilket gjorde att gluggen inte roterade riktigt så mjukt som den borde. Jag mailade och frågade SP om garantin på den skadade delen och efter ett par timmar fick jag svaret de varit i kontakt med Canon och bett dem skicka objektivet till mig och räkningen till SP, de tog alltså hand om räkningen för hela jobbet inte bara för den skadade delen.
 
Det är långt ifrån en garanti, såväl juridiskt som i praktiken. Garanti innebär att det är säljaren som har bevisbördan om något gåt sönder och de menar att det är du som orsakat det, enligt Konsumentköplagen har du som köpare bevisbördan, vilket kan vara svårt. Alla ger inte sex månaders garanti, Rajala t ex gerara tre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.