Annons

Vad hette lagen nu igen....

Produkter
(logga in för att koppla)
Först ber du personen släcka ned cigaretten. Gör personen inte det kan du avhysa personen från ditt hem. Det har inte med själva fotograferingen att göra utan kan vara vad som helst.
P.g.a. NJA 1995 s. 84 kan man inte göra detsamma i en butik.

Det är väl ungefär min åsikt också, och medan jag blir utslängd så kan fortsätta röka allt jag orkar. Frågan borde vara ganska utredd tycker jag. Det händer väl ganska ofta att journalister fotograferar där folk inte vill att de ska fotografera. Har någon blivit fälld? Eller har de särskilt skydd?

Och medan du blir utslängd så kan du fortsätta att fotografera, men om du vägrar att bli "utslängd" så kan fastighetsägaren (eller den som disponerar (del av) fastigheten) tillkalla polis för att avhysa dig. Fastighetsägaren kan dessutom göra en polisanmälan för hemfridsbrott (eller liknande) så att det blir rättssak av det.

Dvs med en förenklad beskriving: du kan förbjuda folk att fotografera i ditt hem.

Och medan du blir utslängd så kan du fortsätta att fotografera, men om du vägrar att bli "utslängd" så kan fastighetsägaren tillkalla polis för att avhysa dig. Fastighetsägaren kan dessutom göra en polisanmälan för hemfridsbrott (eller liknande) så att det blir rättssak av det.

Dvs med en förenklad beskriving: du kan förbjuda folk att fotografera i ditt hem.

Om det rör sig om en bostad kan innehavaren faktiskt slänga ut fridstöraren helt på egen hand med stöd av BRB 24 kap. 1 § "Rätt till nödvärn föreligger mot ... den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse."

Om ämnet är juridik så tycker jag att det leder till missförstånd. Jag tror att det är en ganska vanlig uppfattning att en förbudsskylt eller upplysning gör att det blir olagligt att fotografera. Jag tycker det är väldigt viktigt att understryka att en skylt inte har någon som helst juridisk betydelse (om jag nu inte har fel). Man kan ha andra avsikter med sin fotografering än konstnärliga, t.ex. journalistik, eller för att samla in bevis för missförhållanden av nåt slag, och då spelar det stor roll.

Om det rör sig om en bostad kan innehavaren faktiskt slänga ut fridstöraren helt på egen hand med stöd av BRB 24 kap. 1 § "Rätt till nödvärn föreligger mot ... den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse."
Det skulle jag nog undvika i det längsta. Det kan eskalera till en hel del våld och då kan det bli bökigt att i en domstol visa att man använde precis så mycket våld som behövdes. Plus att jag inte gillar att hamna i slagsmål och bli skadad, vilket är en reell risk om man brukar våld mot något mot dennes vilja.

Om det inte finns någon risk för allvarliga skadliga konsekvenser av att avhysningen fördröjs så är det nog i de allra flesta fall bättre att tillkalla polis.

Om ämnet är juridik så tycker jag att det leder till missförstånd. Jag tror att det är en ganska vanlig uppfattning att en förbudsskylt eller upplysning gör att det blir olagligt att fotografera. Jag tycker det är väldigt viktigt att understryka att en skylt inte har någon som helst juridisk betydelse (om jag nu inte har fel). Man kan ha andra avsikter med sin fotografering än konstnärliga, t.ex. journalistik, eller för att samla in bevis för missförhållanden av nåt slag, och då spelar det stor roll.
En sådan skylt har betydelse för avhysningen. Om en skylt finns tydligt placerad så kan du nog anses ha blivit upplyst om saken. Annars kan du fotografera i god tro innan någon upplyser dig om att du inte får vistas i lokalen om du fotograferar.

Men det är klart att man kan "bryta" mot "fotoförbudet" ändå om man tycker att det är viktigt att ta bilder. Ingen kan (lagligen) tvinga en att radera bilderna utan det enda som kan hända är att man blir avhyst.

Det skulle jag nog undvika i det längsta. Det kan eskalera till en hel del våld och då kan det bli bökigt att i en domstol visa att man använde precis så mycket våld som behövdes. Plus att jag inte gillar att hamna i slagsmål och bli skadad, vilket är en reell risk om man brukar våld mot något mot dennes vilja.

Om det inte finns någon risk för allvarliga skadliga konsekvenser av att avhysningen fördröjs så är det nog i de allra flesta fall bättre att tillkalla polis.

Vilken vecka tror du polisen kommer dit? Särskilt på ställen där man ska vara glad om det överhuvudtaget finns en polis i tjänst inom tiotals mils radie. Det gick ju inte direkt snabbt när jag blev påkörd bakifrån av en neddrogad typ i en fallfärdig bil. Och det var långt innan det nu pågående polishaveriet...

Vilken vecka tror du polisen kommer dit? Särskilt på ställen där man ska vara glad om det överhuvudtaget finns en polis i tjänst inom tiotals mils radie. Det gick ju inte direkt snabbt när jag blev påkörd bakifrån av en neddrogad typ i en fallfärdig bil. Och det var långt innan det nu pågående polishaveriet...
Jag tror att jag hellre struntar i att en person ignorerar mitt "fotoförbud" än att jag handgripligen kastar ut honom innan polisen hinner anlända.

Hur, om vi fortfarande pratar om juridik? Menar du att jag måste uppge någon anledning innan jag avhyser någon från (exempelvis) mitt hem, eller vad?
Om du inte vill att någon ska fotografera i ditt hem (fast i mitt exempel passar nog en annan lokal bättre) så måste du förstås upplysa om det. Om du helt enkelt inte vill att någon ska vara där alls är nog det enklaste att inte släppa in någon från början.

I övrigt får du väl "kasta ut" en besökare av vilket skäl som helst, skulle jag tro.

Det är väl ungefär min åsikt också, och medan jag blir utslängd så kan fortsätta röka allt jag orkar.

Jovisst, det skulle du kunna göra hemma hos mig, under förutsättning att du klarar av att röka med den andra änden av matsmältningsapparaten. Ibland behövs varken lagar eller förbud - sånt där reglerar man själv. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar