Splanky
Aktiv medlem
Lasse C skrev:
Hej, Tomas!
Jag tycker du har helt rätt i att vi inte ska underskatta barn och ungdomars förmågor. Också i det andra du skriver, utom möjligtvis det om specialpris för skolungdomar där jag känner mig osäker.
Nu vill jag poängtera att du inte uttryckligen har sagt att du tycker att Adobe skulle lämna specialpris för skolungdomar. Kanske vore det en bra idé. Det behöver jag tänka igenom innan jag kan ha en klar uppfattning om det.
Vad jag däremot redan har en klar uppfattning om är att jag tycker att nuvarande överpris (vilket jag anser att det är) på CS2 skulle sänkas till vad programmet egentligen är värt. Detta skulle gagna inte bara bildbehandlingsbegåvade skolungdomar utan även oss entusiaster som börjat med bildbehandling i vuxen ålder.
Mvh.
Lasse C
Jag tror som sagt inte att Adobe är ett företag som går på knä trots stor fildelning av deras programvaror. Adobe börjar ju bli lite av vad MicrosoftOffice blev. Ett vedertaget begrepp när det gäller bl.a bildbehandling mm.
Jag brukar jämföra med olika hobbies.
Vad kostar 8000:- spänn.
Tror många lägger ned betydligt mer än så på sina intressen.
Grejen är att ingen har lust att betala för någonting de kan få gratis via fildelning.
Hade du fått nya lättmetallsfälgar till bilen via fildelning så hade nog inte många betalat för dem, eller skaffat dem överhuvudtaget.
Detta kan man vända och vrida på hur länge som helst. Till sist är det moralen som styr.
Fildelning verkar bli mer och mer accepterat. Ungefär som överskridandet av hastigheten på vägen. antar att många här om skäller på fildelarna åkt fast för fortkörning någon gång.
Ett lagbrott alltså.
Man kan då undra varför vissa lagbrott är accepterade att begå. Är det när den stora massan gör samma sak?