Annons

Vad gör ni med "klara" RAW-filer?

Produkter
(logga in för att koppla)
LR skriver aldrig till en råfil. Men DNG är inte ett råformat. DET är den stora skillnaden.

Default för LR är att inte skapa någon XMP om man konverterar till DNG om jag inte minns helt fel.

Tack för svar, om jag fattar rätt så är DNG allstå en container som innehåller RAW-filen och lite annat.

Jag kollade som hastigast och i LR ser jag bara XMP-valet för JPG filer.

Nåväl, jag får helt enkelt testa lite - har faktiskt aldrig provat att konvertera till DNG.

Det finns någon version av "standard" för RAW som gör att det alltid finns en så kallad "sidecar-fil" vid sidan av av RAW-filen.

Nja, "alltid" stämmer väl inte. Side-car filen skapas endast om du väljer att göra så i LR (eller annat program). När filerna kommer från kameran är det bara en CR2 fil och så förblir det med default inställningar.

Jag tror ändå jag fortsätter att spara jpeg när det gäller de få bilder jag vill kunna titta på direkt. :)

Oavsett om det här verktyget eller något annat kan läsa råfilen på korrekt sätt och applicera alla justeringar (och på rimlig tid per bild, dessutom), vilket jag förvisso tror först när jag sett det hända, så kan jag tixempel inte installera det på min TV om jag spontant vill visa lite bilder för släkten.

Helt klart något jag inte tänkt på att det skulle finnas i alla fall, jag trodde nog att bildvisning utanför Lightroom och dylikt sträckte sig till inbäddad jpeg eller i bästa fall obehandlad råfil.

Håller med. Jag tycker vi kan enas om att det för några av oss faktiskt finns tillfällen där vi har nytta av en färdigexporterad JPG-fil - trots att man använder LR och vet hur det fungerar.

Redigera-Kataloginställningar, fliken Metadata klickar man i att automatiskt skriva till XMP filer.

Tack för svar, om jag fattar rätt så är DNG allstå en container som innehåller RAW-filen och lite annat.

Jag kollade som hastigast och i LR ser jag bara XMP-valet för JPG filer.

Nåväl, jag får helt enkelt testa lite - har faktiskt aldrig provat att konvertera till DNG.

Som standard så är DNG en råfil som _konverterats_ till TIFF (i princip). Däremot KAN man dessutom lägga med den ursprungliga råfilen om man vill.

DNG kan innehålla i princip hur mpnga extensions som helst,

Nja, "alltid" stämmer väl inte. Side-car filen skapas endast om du väljer att göra så i LR (eller annat program). När filerna kommer från kameran är det bara en CR2 fil och så förblir det med default inställningar.

Tack för tillrättaläggandet.
Jag har blivit "dessinformerad" för några år sedan.
Lärdom, tro inte på allt du läser på internet :)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto