Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gör en porträttbild bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

www.tille.se

Aktiv medlem
Vad gör en bild av en människa bra? En tanke jag funderat på en längre tid är vad som gör att vi fastnar för vissa porträttbilder eller modellbilder. Jag skulle vilja plåta fler vanliga människor, alltså inte unga tjejer med långt hår som lämpar sig för modellbilder. Ett projekt jag har på gång är att plåta en kvinna som närmar sig sjuttio i kritstrecksrandigt. Det känns som en stor utmaning.
Men min fundering är: hur värderar vi bilden?Tycker vi en bild är bättre för att tjejen är snygg eller kan vi tycka att bilden är lika snygg om brösten inte är perfekta på modellen och hon har det där perfekta utseendet.
Vore roligt att höra vad ni andra som plåtar porträtt tycker?

Patric Tille
http://hem.passagen.se/ptille/index.htm
 
...knappast något för avdelningen med handfasta knep.

Vad gör en människa snygg? Man kan vara hur snygg som helst men vad hjälper det om man kilar som en råtta längs husväggarna. Själv tror jag att attraktionen till stor del sitter i självkännedomen. Då gäller det bara att spegla det i fotografiet. Det är en stor uppgift för fotografen såväl som för modellen.
 
en bra porträttbild har inget att göra egentligen med om personen är snygg eller inte, det är väl att karaktären speglas även om han/hon är ful. En bildovan person kanske skulle tycka att bilden på den fula är dålig och tvärtom.
 
Något som är ganska intressant är att jag nyss har laddat upp lite bilder här och Killen har knappt fått några komentarer medans tjej bilden har fått massor.
Man kan ju undra om fotosidan är gubb varning på?

Adam
 
Jag har också märkt att "modell-bilder" med unga kvinnor får oerhört mycket kommentarer. Måste man fota kvinnor mellan 18 och 30 för att man skall få kommentarer...? Inte för att jag har gett mig in i porträtterandet så mycket ännu och jag får väl erkänna att jag också gillar bilder på snygga kvinnor... :) men det borde ju inte styra kommenterandet...
 
enligt mig så är en bra porträttbild en bild som 1:förmedlar kontakt mellan motivet och betraktaren/2: en bidl som speglar personen eller personligheten. Sen kan bilden gärna ha något extra som t.ex. ett bra ljus eller likanande.
 
Blick, utstrålning och personens förmåga att föra sig naturligt..och tyvärr så faller flertalet "unga och s.k vackra modeller" på detta.
mvh/gunte..
 
Adamlid skrev:
Något som är ganska intressant är att jag nyss har laddat upp lite bilder här och Killen har knappt fått några komentarer medans tjej bilden har fått massor.
Man kan ju undra om fotosidan är gubb varning på?

Adam

Sen om 3st är "massor" vettefasen :).. Såg att en av mickebilderna också fått kommentar men det är klart att förhållandet 1:3 är stor procentuell skillnad.
I det här fallet tror jag snarare det handlar om en tillfällighet.

Övrigt finns det väl många undersökningar som kommit fram till att kvinnans kropp är mer estetiskt tilltalande, vet flera tjejer som tycker det utan att vara det minsta homo/bi.
Så det kanske är därför tjejbilder generellt får fler kommentarer.. Om det nu skulle vara så.
 
Tyvärr är det så att en bild på en vacker tjej uppskattas mer än en bild på en man. Likaså om personen är vacker så uppskattas den bilden mer än ett liknande med en mindre vacker person. Det är inget som jag egentligen tycker om eller har med min syn på att alla människors har lika värden, men jag har märkt det när jag visat bilder för folk. Därför är det en härlig känsla när man får till en bra porträttbild på en "vanlig" människa.

Ett annat konstigt fenomen är att män har svårt att uppskatta bilder på människor av sitt eget kön i åldern mellan typ 15-50. Fråga mig inte varför. Vad tror ni om det eller håller ni inte med mig? Gamla gubbar med en pipa o helskägg går bra men inte en manlig fotomodell i 25 årsåldern. Kvinnor har lättare att se på bilder av båda könen.
 
nu flyr jag frågan rejält genom att säga att det inte går att svara på vad det är som gör ett porträtt bra. riktigt bra alltså. det går nog att förklara till viss del, posen, ljuset,vinkeln osv osv men oftast är det ju så att en bild man gillar har "det", "det lilla extra" och vad det är är inte så lätt att sätta ord på.

jag tror på att våga gå på känsla, om man kan ska man nog försöka se bort ifrån de föreställningar som finns om vad som är vackert, om det nu går att bortse ifrån. det blir så förutsägande och platt oftast
 
Det finns två svar på frågan.

Det ena har berörts här. Alltså att man visar en bild och ngn annan tycker den är bra. För att det skall ske så måste ngt fånga betraktarens intresse.
En blick, ett vackert ansikte, snygga kläder.....
Oftast är intresset baserat på våra värderingar eller drifter.

Det andra måste vara när modellen utbrister. -Men.. det är ju jag!

Det finns en porträtt fotograf i Jkpg som var på en workshop en helg. Man går igenom hur man hjälper kunden att välja ut bilder.
-Jag visar alla bilderna och låter kunden välja.
-Jag visar mest 0hur bilderna bäst presenteras. (duk-plast, ram-passpartout).

Någon frågar: -Men tänk om kunden väljer en bild som du inte vill stå för.

-Sådana bilder tar inte jag.

Denna lilla historia får peka på fotografens betydelse i sammanhanget.
 
Berggren skriver att det är härligt att få till ett porträtt på en "vanlig" människa. Jag håller med. Men utifrån resonemangen i denna diskussion så verkar modellens utseende spela stor roll för vårt intryck av bilden. För vi kan väl förutsätta att kontakten mellan modell och fotograf är den samma oavsett om det är en vanlig människa eller en mer van modell.

Erik, vem var fotografen i Jakopingo? Rogö, eller. Alla som inte sett hans bilder borde åka förbi ateljén vid Rådhustorget.
 
Hur långt är ett snöre...?

Nej skämt åsido, ett bra porträtt för mig är när det finns en närhet och en kontakt.

;-)
 
Jag tror att syftet spelar stor roll, och vad man menar med porträtt.

Ett porträtt är oftast en ansikts- halvfigur- eller helfigurbild, och tanken med porträttet är att avbilda personen så naturligt som möjligt. Tänk studio, tänk porträttfotograf, tänk passbild kanske.

Ett annat slags porträtt kan vara att visa en person i en viss miljö - må det vara hemmet, på arbetet eller i en viss kulturinramning. Även här är dock tanken att personen ska visas så naturligt som möjligt, i relation till den omgivande miljön.

Jag tror SAOL nämner någonting om vikten av likhet med originalet, och att ett porträtt kan vara beskrivande.

Med detta i bakhuvudet kanske en modellbild - där man använder just en modell och vill skapa ett visst uttryck och ber modellen om att gestalta detta - inte är ett porträtt i egentlig mening.

Jag kanske är ute och cyklar, men man blir inte modell bara för att man befinner sig framför en kamera. Ett porträtt beskriver en person. Med en modell försöker man gestalta ett uttryck.

Eller nåt.

Och för att svara på frågan om vad som gör en porträttbild bra, är det väl trovärdigheten i bilden, om man försöker sätta in en person i sitt sammanhang. Är det ett porträtt bara av själva personen handlar det mer om naturlighet och utstrålning, vilken ofta sitter i, som några nämnt, ögonen och kontakten.

Alltså krävs det att fotografen har förmåga att närma sig personen och förstår att lyfta fram den människans personlighet.
 
Senast ändrad:
För att ett porträtt skall tilltala mig så skall jag helst få kontakt med modellen fotografiet. Modellens personlighet skall genomsyra bilden och det skall se naturligt ut.

Mycket av det är känsla. Man känner i maggropen när man ser ett bra porträtt.
Gäller för övrigt alla bilder, tycker jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.