Jag tycker som flera andra i denna debatt att hudutslätning ofta ser onaturligt, plastiskt och måleriskt ut. Sällan är det, i varje fall i mina ögon, bildmässigt tilltalande. Men görs det med måtta så ska man väl inte kunna se att det använts? Retuschering, t.ex med iprickning av ett traditionellt fotografi, ska ju inte synas om det är skickligt utfört. Att man ser att det använts och att det ser plastiskt, måleriskt och onaturligt ut är väl då ett tecken på att det är mindre bra utfört, eller så vill upphovsmannen ha bilden sådan och då är det en annan sak.Men jag tycker då att det nog mera är att hänföra till datorgrafik med fotografi som utgångspunkt än fotografi. Jag tycker också detta oftast ser malplacerat ut, vilket också framförts tidigare. Det upplevs som hälften foto, hälften målning och det blir sällan harmoniskt. Hade samma effekt gjorts med traditionell teknik skulle jag inte tycka mer om den. När det gäller softning av hela bilden med NI så är det väl ingen större skillnad mot traditionell softning med softfilter/lins eller nylonstrumpa vid kopieringen. Dock föredrar jag överstrålningseffekten som t.ex nylonstrumpa ger framför den datorsoftade varianten. Men det kan ju vara en smaksak.