marma
Aktiv medlem
Bring ... it ... on.Bimbo skrev:
Då håller jag tyst om det liksom, men jag kanske ska börja tala om även när man inte gillar nåns bilder också...
*duckar*
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bring ... it ... on.Bimbo skrev:
Då håller jag tyst om det liksom, men jag kanske ska börja tala om även när man inte gillar nåns bilder också...
Bimbo skrev:
...men jag kanske ska börja tala om även när man inte gillar nåns bilder också...
Bimbo skrev:
Men jag vet inte, i mitt tycke känns det nästan lite taskigt om jag skulle framföra mina högst personliga åsikter om någon annans sätt att fotografera rakt i ansiktet på dem bara för att jag inte gillar deras stil... Då håller jag tyst om det liksom, men jag kanske ska börja tala om även när man inte gillar nåns bilder också...
Det händer att jag förskönar porträtt och det skäms jag inte för. Man måste sätta saker och ting i sitt sammanhang. Bara för att alla fotografer springer runt med en kamera så måste inte alla ha samma förutsättningar. Det är svårt att veta vilken kritik man ska lyssna på och vilken man inte ska lyssna på. Det är klart att de förskönande porträtten har sin plats i fotografin och jag ser inget ''fotografiskt fel'' med Neat Image och liknande program; frågan är hur man använder dem. När det är snyggt gjort så reagerar man inte men när det är osnyggt... hu... Saken är också den att man ser överdriven försköning rätt ofta och då blir man rätt trött på det efter ett tag. Modellen känns mer död än levande; som en plastdocka.Bimbo skrev:
Vore kul med synpunkter och tankar från nån som också står för att han/hon retuscherar sina bilder i det enkla syftet att få tjejen/killen på bilden att helt enkelt se snyggare ut, för det verkar så himla tabubelagt på nåt sätt, som om man vore rädd för att få lite negativ kritik från "högre stående" fotografer och därmed framstå som att man sysslar med någon lågstatusgrej inom fotobranschen.
Det tror inte jag.greken skrev:
Så som med nästan all ny teknik, nya idéer, dvs utveckling tror jag att de traditionella (läs: konservativa) fotografer (fast det är ett fenomen i nästan alla brancher) känner sig hotade eftersom det blir lättare för flera att producera bättre produkter med mindre ansträngning.
Jag tvekar inte utan skiljer på fotografi och efterbehandling utan att lägga någon värdering i det. Det är två olika saker som ofta kompletterar varandra. Gränsdragningen mellan dem kan vara lurig men jag anser att de luriga fallen snarare är av akademiskt intresse än av praktiskt intresse.Graal skrev:
Jag har tidigare haft inställningen att även manipulerade bilder ska kallas för fotografi men jag börjar faktiskt tveka.
ja det var hur många som helst som gillade den (den har legat uppe på fs) och jag tycker själv det var ett fenomenalt sätt att ge ett fotografi ett måleriskt utseende.Galaxens President skrev:
Nej den bilden faller mig inte i smaken. Den förefaller mig vara en halvdan bild som man försökt göra intressant genom att lägga på en spektakulär effekt, men säkert finns det de som gillar den och det får jag respektera.
självklartGalaxens President skrev:
Edit efter Christels edit:
Ska man inte framföra att man tycker en effekt känns malplacerad om man tycker det i kritiken?
Väldigt mycket olika budskap här.Estethia skrev:
självklart
men det är det där lite högfärdiga sättet (ung. "min smak är den mer kvalitativa av oss två") att dissa NI på, som jag ogillar.
det har kommit upp så många klagomål på NI, sen det lanserades, att jag häpnar.
med tanke på det måste NI vara som sänt från nåt varmt ställe. vissa använder så starka ord som "hata" ang. NI, och samtidigt hyllas andra softmetoder som innebär mer "mekanisk" användnig.
bilder har softats genom alla tider, det kommer nya olika sätt hela tiden.
man måste inte nedvärdera det nya. det går bra att komma med konstruktiva förslag på förbättring istället.
och det är bara att acceptera att smaken är som baken.
det nya är NI och det råkar vara en funktion i datorn och liknar inget som gick att göra med filter på kameran eller i mörkrummet.
det är inte skräp pga det, det är bara ett annat sätt att softa och lite svårare att lära sig att få bra på en gång, eftersom det går att variera i det oändliga.
Vem tycker om högfärdiga personer; oavsett deras åsikt om NI?Estethia skrev:
det är det där lite högfärdiga sättet (ung. "min smak är den mer kvalitativa av oss två") att dissa NI på, som jag ogillar.
yey. du har läst... väl?Sonnaren skrev:
Väldigt mycket olika budskap här.
-Gärna negativ kritik men underdånigt framförd skall den vara!
-Inte nedvärdera men kom med konstruktiv kritik på vad du inte tycker om.
-Skit i att skriva något om det; acceptera att smaken är olika (och var tyst se'n??)
Själv använder jag inte NI, har inte NI, struntar i NI, vet knappt vad NI är men tycker att de bilder jag sett där det använts får modellerna att se ut som om de var ingjutna i pancake - eller möjligen helkroppsgipsade.
Men det är fantastiskt bra -framfört i all underdånighet och med lassvis av ursäkter för att jag tycker sååå.
Us
det gör många.jpersson skrev:
Vem tycker om högfärdiga personer; oavsett deras åsikt om NI?
Kalla det vad du vill. Jag säger att de är rädda. Nej, jag tycker inte heller om högfärd. NI har inte med saken att göra.Estethia skrev:
det gör många.
I sanningens namn Christel - inte hela tråden.Estethia skrev:
yey. du har läst... väl?