ANNONS
Annons

Vad gör du i Lightroom när du kommer hem efter en fotosession?

Produkter
(logga in för att koppla)

nikasp

Aktiv medlem
Jag har inte jättebra ordning på mina foton hemma och har börjat fota mer och mer. Det innebär att det börjar bli massor med RAW/NEF-bilder som är dåliga som tar en massa plats och egentligen borde hamna i papperskorgen. istället blir de liggande hur länge som helst. Egentligen har jag plats, 3TB på NAS:en, men vill få till någon grovsortering innan det är för sent.

Skulle vara tacksam för lite input dels hur ni har valt att sortera och döpa bilder direkt vid Import. Just nu skapas en folder med det datum bilderna tagits och sedan datum+löpnummer. Vet inte om det är optimalt.

Jag försöker radera bilder direkt i kameran men det blir ofta ett stort antal som hamnar på hårddisken ändå. Hur gör ni till att börja med ett grovt urval. Stjärnmärker ni dem eller sorterar bort i andra foldrar osv?

Dvs. hur ser jag till att spara det som bör sparas efter en första kort sittning när jag tankar ur minneskortet?

Senast ändrad:
Jag håller på att göra om hela mitt sätt att arbeta med bilder, men något som jag gjort innan som är enkelt är:

1. Jag importerar alla RAW bilder i lightroom.
  2. Jag renderar standard previews på alla bilder, detta tar ett tag. Men gör man det så kan man bläddra igenom alla bilder direkt sedan.
  3. Jag markerar de bilder som skall slängas med 1 stjärna (genom att trycka på 1 på tangentbordet, och bläddra med pilarna). Då går det fort att gå igenom tom. upp emot tusen bilder.
  4. Jag sätter på filter på biblioteket, så att endast bilder med stjärna 1 visas.
  5. Jag raderar alla bilder från disken

På så vis kan jag väldigt smidigt radera alla riktigt skräpiga bilder.

Jag använder också Lightroom.

Jag låter LR skapa en i grunden datumbaserad mappstruktur.

Sedan går jag igen om bilderna.

Jag trycker "1" för alla bilder jag vill spara och "x" för alla som skall raderas. Det går fort, har jag CAPS LOCK påslaget hoppar man vidare automatiskt till nästa bild.

Sedan väljer jag "delete all rejected" så att alla "kryssade" bilder raderas helt.

Sedan gör jag en andra genomgång. Sätter då "2" på alla bilder som jag tror att jag vill spara och jobba vidare med. Behåller 1 på en del som är OK men kanske är för lika andra eller som inte är så värst intressanta. Kryssar också bort ytterligare en del som är identiska eller dåliga.

Filtrerar sedan på rating = 2 och redigerar dessa bilder. Uppgraderar de riktigt bra till en 3:a eller 4:a. Rating 5 använder jag nog bara på ett handfull bilder per år.

Jag brukar försöka återvända till mappen efter ett par dagar och gallra lite till när jag fått distans till bilderna. Slänger bort en del, omgraderar och fixar.

Keywords är tråkigt, jag försöker sätta det direkt, men ibland får det ske lite senare.

Genomgående försöker jag gallra hårt. Slänger mer idag än när jag började fota. Om jag t ex fotar en familjemiddag kanske jag knäpper 70 bilder på en kväll. Av dessa sparar jag kanske 20 och av dem så redigerar jag kanske hälften.

Hittills har jag aldrig saknat en bild jag kastat bort. Däremot frågar jag mig ofta "varför har jag sparat den här skitbilden?" :)

Wow, snabba och matnyttiga svar. Känns redan som jag kommer att ha lite att pilla med när jag kommer hem.

@faltpihl: "renderar standard previews", vad innebär det? Jag förstår engelskan men vet inte vad jag har det till, har jag inte previews så fort jag importerat? Ny på LR...

1. Kanske rensar grovt i kameran om jag har tid över
2. Importerar alla bilder i datumstruktur årtal > datum > originalnamn
3. sätter flagga på bra bilder (p), sätter reject på uppenbart dåliga (x) sparar det mesta dock
4. filtrerar på bra bilder och jobbar vidare med dem om de är få, sätter dem i en egen samling om de är många
5. plockar bort flaggor från bilder som inte är bra
6. Kvar blir flaggade bilder i en samling. Dessa är inte så många att jag kan jobba vidare en och en eller exporera jpegs till dropbox

Inga keywords, inga ratings.

Wow, snabba och matnyttiga svar. Känns redan som jag kommer att ha lite att pilla med när jag kommer hem.

@faltpihl: "renderar standard previews", vad innebär det? Jag förstår engelskan men vet inte vad jag har det till, har jag inte previews så fort jag importerat? Ny på LR...

Det tar några sekunder att rendera en skarp bild av en NEF från en D800 även på en mycket snabb dator. Jag har inte renderat previews i förväg men överväger att börja det. Det är rätt segt att sortera bland hundratals liknande bilder när man inte ser skärpa snabbt.

Ah, tack då är jag helt med. Jag har en hyfsat snabb maskin men det tar ändå irriterande lång tid när man ska gå igenom bilder i snabb följd.

Det tar några sekunder att rendera en skarp bild av en NEF från en D800 även på en mycket snabb dator. Jag har inte renderat previews i förväg men överväger att börja det. Det är rätt segt att sortera bland hundratals liknande bilder när man inte ser skärpa snabbt.

Direkt hem efter en fotosession med hundratals bilder, dvs inte normal fotodag.

1. Importerar med standard preset som jag har gjort, generell tagning ex, Bröllop, Åhus, Uppdrag. Standard preview
2.1 Backup - Extern HD
2.2 Dricker kaffe
3.1 Rendering av 1:1 previews
3.2 Dricker kaffe
4. Sållning genom Flaggor
5. Redigering
.
.
.
.
111 Publicering

/Stefan

Ja precis. Har man 400 RAW bilder att gå igenom så tar det några sekunder för min maskin att rendera varje bild.

Men väljer man att rendera previews för alla markerade (brukar jag göra, så markerar jag alla som jag ska gå igenom just då) så kan datorn stå och tugga på i några minuter medan man dricker kaffe, så kan man sedan gå igenom alla bilder snabbt.

Jag importerar till en datumbaserad mappstruktur. Sedan flaggar jag med "shift x" eller "shift p" (avvisa eller flagga och gå vidare till nästa) för att göra en första gallring. Där sorterar jag bort uppenbara missar, dubbletter eller annat som inte ska sparas. Sedan döljer jag avvisade bilder medan jag taggar, grundjusterar, skapar samlingar o.s.v. Kommer jag på att jag behöver något som jag har sorterat bort så är det lätt att visa alla och ta tillbaka en bild. När jag är klar med justeringar, exporter, leveranser o.s.v. så gör jag ytterligare en gallring och svartflaggar lite till. Har jag inte saknat någon efter en vecka eller två så går jag in och väljer "radera avvisade foton" och tar bort de svartflaggade bilderna från disken.

1- Importerar till datumbaserat-mappstruktur
- Beroende på uppdrag kan jag göra namntillägg , tex. IMG_XXX_by_Namn.cr2
- Beroende på uppdrag används keywords eller specifik metadata. Jag är noga med att fylla i mina copyright-information. VIKTIGT! Fältet där copyright owner fylls i brukar automatiskt dyka upp som "description" när bilderna läggs upp på facebook

2- Rating, 2-5 alternativ X för bilder som ska raderas.
3- Kategorisera med färger och Pick (P).
4- Selektera bilder utifrån rating och färg
5- Editering
6- Export med bibehållen meta-information.

Typ ... :D

Jag gör som många redan har beskrivit i sina arbetsflöden. En detalj dock, detta med filnamn. Bifogar länk till en artikel av "Mr Lightroom" himself, George Jardine (btw, hans guider och kurser är nog det bästa som går att hitta, videoguiderna är värda varenda krona!).

En ganska lång, men mycket givande, artikel om filnamnsproblematiken (och lösningen) :)

http://mulita.com/blog/?p=2653

Vilket quantum leap det där med Previews! Trodde att det är något man får leva med men vid närmare eftertanke så förstår jag att det ju inte går speciellt för de som jobbar mycket med LR.

"Men väljer man att rendera previews för alla markerade (brukar jag göra, så markerar jag alla som jag ska gå igenom just då) så kan datorn stå och tugga på i några minuter medan man dricker kaffe, så kan man sedan gå igenom alla bilder snabbt."

Hur gör man det? Är det som i svensk version heter Förbättra foton under Bibliotek eller är det bara att markera alla bilder och sen gå och ta en fika.
/Lasse

Jag har inte svenska versionen så jag kan inte svara på det, men i biblioteksmenyn så är det ganska långt ner, och så ska det finnas 1:1 previews (heter kanske förhandsvisning?) eller standard previews som man valt någon annan stans (brukar jag ta, då jag inte behöver zooma in till 1:1 i urvalsprocessen på de flesta bilder)

Skulle vara tacksam för lite input dels hur ni har valt att sortera och döpa bilder direkt vid Import. Just nu skapas en folder med det datum bilderna tagits och sedan datum+löpnummer. Vet inte om det är optimalt.

Två självklara saker för mig i mitt arbetsflöde:

Jag raderar ytterst sällan bilder från minneskortet när jag plåtar. Det finns det inte tid till, oftast. Skulle jag förberett mig dåligt och tagit med mig för lite minne tvingas jag rensa men det är numera ingen risk när minneskapacitet är så pass billig.

När jag laddat över bilderna från kortet till datorn gör jag ALLTID mitt urval i Photo Mechanic. Även om jag älskar Lightroom så är det fortfarande alldeles för tidskrävande att sitta och bläddra bland bilder där. Photo Mechanic är blixtsnabbt och jag kan ta mig igenom stora bildmängder på avsevärt kortare tid än i Lightroom. Det som inte duger raderar jag.

Efter grovgallringen importerar jag resterande bilder i Lightroom och börjar efterarbetet.

www.bilderavmig.se

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar