Alvis skrev:
Vad gör den DÄR bilden?
Bra svar Per.
Jag är som vanligt lite längre,, eller mycket längre!
Jag själv är helt novis vad gäller fotografering. Men jag kan direkt se en bild som verkligen är intressanat att se på.
Att se på mycket bilder är en sak, en viktig aktivitet för en fotograf (menar jag).
Men lika viktigt som att betrakta världen är att också fundera och reflektera över den. Det är där vi kan dra slutsatser och berika oss genom livet...
Så småningom så lär vi oss förstå vad som triggar våra sinnen, vad som så lätt fastnar i vår medvetenhet och som vi kanske aldrig glömmer.
Själv så upplevde jag en enorm progression i starten av min lilla karriär. Jag gav inte upp utan sökte egna vägar för att uppnå förståelse.. jag ville uppnå samma effektiva kommunikation som vissa bilder hade effekt på mig
Jag kom på ett eget sätt,, efter mycket om och men. Själva substansen i trixet handlade om att förenkla bilderna som var så bra. Dela upp bilderna i enheter och element... Vi måste förenkla både nbär vi ser och tar bilder,, för att förstå hur vi påverkas och kan påverka andra!
Mina tips.. (högst privata egentligen!!)
Jag fastnade snart för att projessera (DIA) på duk så stort som möjligt. Där stod jag framför ljuset ochi höll bort ljuset, liksom beskar med rörliga händer och ngr pappskivor..
De bilder som var väldans starka (tex ngr av Sebasiao Salgado,s bilder..) fotade jag av,, scannade in i datorn och separerade gråtonerna. Gjorde de helt enkelt enklare så att huvudformerna och grundelementen framträdde tydligare.
Samma effekt eller rättare sagt liknande kunde uppnås framför den projesserade DIAbilden genom att kisa på bilden med ögonen. Detta får ofta störande detaljer att flyta ihop och skapar således en effekt som kan liknas med att ta bort toner... (Fungerar också effektivt att kisa på bilder här på fs,, om man vill ta snabbversionen!).
Vi människor fungerar i stort sett rättså lika, i alla fall vi som läser i samma riktning och som matas av ca samma visuella intryck dagligen. Vi blir liksom programmerade rättså lika, som en flock får som går efter herdens röst
!
När vi DÅ förstår hur vi (jag) fungerar så förstår jag (vi) hur andra fungerar.
Just detta med bildpsykologi är ngt jag jobbar med i alla mina bilder. Att låta enkelheten slå igenom, både i enkla och komplicerad bilder..
Säger inget mer,, måste ju behålla lite för mig själv
!
MVH Niclas,