Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad för stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslut120328

Avslutat medlemskap
hej! jag har en konica 400z. ochjag vill köpa ett stativ till den.. men jag har ingen aning om vad det ska vara.. finns så många!och är det sant att det bli r MKT bättre bilder med stativ? kan man ta på rörliga motiv då? bra menar jag... med min kamera blir det så lätt suddigt men ibland har jag tagi OTRLIGA bilder! jätte skarpa. men inte lika bra i mörker.. skulle någon kunna förklara för mig? kan du maila mig? eller adda mig på msn?

mail: [email protected]

Stativ behövs när slutartiden bli lång..annars får man skakningsoskärpa...ja, det blir enorm skillnad vid långa slutartider.

Enbensstativ går fint att använda vid rörliga motiv, då får man både stabilitet och rörlighet.

Vilket stativ du ska köpa..beror på ekonomi och vilken vikt du kan tänka dig.

Personligen så föredrar jag så tunga som möjligt eftersom dom då står ordentligt, visserligen så är dom ett helsike att bära runt på med skönare handhavande blir det inte.
Viktigt är också, anser jag, att man kan höja det till en bit över ögonhöjd utan att det tappar stabilitet. Ett stativ som blir vingligt när man hissar upp det till midjehöjd är inget att ha om man inte vill kräla på backen hela tiden (iofs bra vid macro).

En anledning till som gör att bilderna blir bättre med stativ är att man tänker igenom bilden lite mer innan man tar det, vilket ofta blir bättre än att bara slänga upp kameran och ta en bild.

Vilken sorts fotografering är det du har tänkt dig?

hej

jag ska ta på allt möjligt verkligen..! älskar att ta kort. tar porträtt, landskap m.m... behöver nåt som kan passa alla. och så har jag en liten diditalkamera.. som ixusen ungefär.. så jag behöver nåt som passar den

Jag skulle nog köpa ett begagnat stativ enligt min beskrivning ovan, kolla bara så att det finns stativgänga på kameran. Jag har stött på små kamror som inte har det.

Att kameran är liten tycker inte jag är en anledning att köpa ett litet stativ, utom möjligen ett litet borsstativ att ha med på fester och liknande. Det är bättre att ha ett ordentligt stativ till den dag du köper en ordentlig kamera :) annars så måste du byta det också. Det ser visserligen lite löjligt ut, men bilderna blir bättre.

Re: hej

Duddz skrev:
jag ska ta på allt möjligt verkligen..! älskar att ta kort. tar porträtt, landskap m.m... behöver nåt som kan passa alla. och så har jag en liten diditalkamera.. som ixusen ungefär.. så jag behöver nåt som passar den

Här är ett litet smidigt stativ som är riktigt stabilt i förhållande till sin vikt...fungerar fint till en lätt kamera om det inte blåser vill säga.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=4500000343

Ett betydligt stabilare men oxå dyrare och tyngre alternativ:

http://www.scandinavianphoto.se/?44624

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar