Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad får man betalt för i dag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kijana

Aktiv medlem
Åtskilliga trådar här på FS har startat i ämnet, varför får jag inte betalt för min bild? Jag vill gärna vända på frågeställningen; vilka värden är det kunder betalar för när de köper en bild?
För 30 år sedan var det kanske hantverket kunden betalade för, förutom att få en fysisk bild i sin hand. Vad säger du som lyckats etablera dig som fotograf; hur ser tjänsten som fotograf ut från din horisont?

Kolla in denna länk där du kan bl.a .ladda ned "Prisguiden 2015" med rekommenderade riktpriser av Svenska Fotografers Förbund för att försöka undvika prisdumpningar - vilket i slutändan annars drabbar alla oss fotografer negativt.

Prisguiden 2015, SFF; http://www.sfoto.se/Vad-kostar-en-bild

Wow. Att verkligen kunna missa frågeställningen så grovt.

Jag har precis som frågeställaren funderat över det här en och annan gång, men jag kan inte säga att jag har kommit fram till något. Det bästa sättet skulle nog vara att bege sig ut i verkligheten och besöka beställare. Redaktioner och förlag med frågan; Vad är värdet i en bild för er. Marknadsundersökning i sin enklaste form.

Frågan är inte vad du kan ta betalt utan vad vill kunden betala, fotografer är precis som alla andra företagare utsatta för priskonkurrens. Det är alltid tillgång och efterfrågan som styr priserna.
Ta betalt efter prisguiden och se hur många jobb du får så vet du om du är för billig eller för dyr.
Jag har räknat på olika jobb i annan bransch och blir rädd när man ser vilka priser en del företag lämnar in, vi hade aldrig kunnat gjort jobbet för de priserna.
Kunden jagar nästan alltid det billigaste priset, så räkna ut vad du behöver fakturera om dagen för att kunna överleva som fotograf och sen får du debitera ut detta timpriset.

Det finns nog många svar på dina frågor.

Jag har frilansat i 20 år och omsätter motsvarande en halvtidstjänst. Det mina kunder bland annat betar mig för är:

Smidighet i alla led
Trygghet ur flera aspekter
Professionell kvalitet
Rätt bilder (jag vilka bilder mina kunder vill ha, ex med genustänk och mångfald)

Kort sagt: Det jag levererar kan inte vem som helst leverera och därför är jag värd mitt pris.

Smidighet i alla led
Trygghet ur flera aspekter
Professionell kvalitet
Rätt bilder (jag vilka bilder mina kunder vill ha, ex med genustänk och mångfald)

Kort sagt: Det jag levererar kan inte vem som helst leverera och därför är jag värd mitt pris.

Givande svar, tack för det!
Jag har varit lite "orolig" över att fotografiskt kunnande inte lönar sig. Inte så att jag menar att jag har det på riktig professionell nivå, men ändå. Då finns det ju i alla fall motivation till att utveckla sitt fotograferande.

Fast egentligen går väl dina fotografvärden att översätta till allt företagande; ge din tjänst eller produkt en unik prägel som skiljer sig från konkurrenterna.

Många uppskattar en professionell fotografs arbete och ser att det blir bättre än vad de själv kan prestera, men givetvis tycker sig inte alla ha råd och löser bildbehovet på annat sätt.

Sen finns det en liten klick som inte ser vad en professionell fotograf tillför. Att knäppa lite kort är väl inte så svårt. Antar att de anser att Strindberg inte skrev bättre än en normal gymnasist heller. Båda kan ju skrivreglerna ...

Tyvärr finns det även professionella fotografer som inte levererar ett professionellt resultat eller agerar professionellt. Men så är det väl i alla branscher. Det är lätt att trycka synd om ett nygift par som fått betala rejält för bilder som lämnar mycket kvar att önska.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar