Annons

Vad får Er att tittat på en bild...?

Produkter
(logga in för att koppla)

JOOO

Aktiv medlem
Nu tänker jag främst här på Fotosidan.
Vad får er att klick på en tumnagel och kolla in bilden lite mer ingående...?

När jag väljer att klicka på en tumnagel så är det av diverse olika anledningar, förmodligen liknande anledningar men av varierande karaktär som för de flesta här på Fotosidan.
Det är synd att man baserar dessa anledningar utifrån en väldigt liten bild, en bild som Kan innehålla så mycket mer men som uppenbarar sig först i ett större format.
När jag bläddrar igenom tumnaglarna så försöker jag påminna mig om att även klicka på bilder som jag egentligen inte attraheras av enbart för att se om det kanske döljer sig något mer bortom min förutfattade inställning (medveten eller undermedveten). Naturligtvis kan jag inte kolla in alla bilder då jag även har ett liv vid sidan av Fotosidan. :)
Personligen tycker jag mig, i och för sig, blivit oftare "besviken" på en förutfattad bra/intressant tumnagel än tvärtom...

Egentligen tycker jag inte om tumnaglar på den här typen av bilder men jag antar att det skulle bli för mycket om alla bilder visades direkt i 640x640 med tanke på antalet nya bilder som dagligen laddas upp och att somliga fortfarande kör med 56modem(?!)... (kanske vore en idé med en särskild pool utan tumnaglar...?).

Förutom att man *förmodligen* missar att se en massa bra/intressanta bilder kan vara att vissa personer tröttnar på att ladda upp en viss typ av bilder för att det blir väldigt få 'visningar' och/eller kommentarer och istället laddar upp en annan typ av bilder som ger en högre visnings/kommentarfrekvens. Det kan också leda till att vissa personer tror sig vara sämre fotografer än vad de i själva verket är! Vi är ju dock endast primitiva människor med starka behov av bekräftelser (tex i form av bra statistik och många positiva kommentarer).

I slutänden kan det alltså leda till (Obs värsta scenario men likväl Kan hända):
1) En viss typ av enkelspårighet i bildflödet.
2) En del får sämre självförtroende.
3) En del förlorar sin "foto-integritet".
4) En del lägger ner fotograferandet.

Det här har säkert diskuterats tidigare men om så är fallet tycker jag det kan vara värt att påpekas igen (med jämna mellanrum). :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.