Annons

Vad att tänka på i Houston, Texas?

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Hallå!

Det är såhär att jag ska på en tio-dagars resa till Houston om ett tag.. Jag tar självklart med mig min D3, ett 28mm, och ett 50mm..

Jag undrar helt enkelt, vad ska man tänka på när man är i USA?

Vad ska jag tänka på när jag tar med mig min kamera på flyget dit och hem?

Mvh/Danne

Ha utrustningen i handbagaget och ta inga känsliga bilder. Amerikanarna är än så länge värre en Sverige ang. terrorism och kan kopierar ditt minneskort utan att blinka.

Jag funderar på om jag ska stoppa minneskorten i fickan så inte de röntgas på flygplatsen på vägen hem... Kan det bli problem då?

Amerikanska gränsbevakningen har rätt att beslagta all elektronisk utrustning när flygpassagerare korsar gränsen. De behöver inte ha 'skälig misstanke' att du smugglar information eller något olagligt i din laptop/USB-minne/minneskort/CD-skiva... Det räcker med att den som råkar kontrollera dig när du passerar gränsen tycker att han/hon vill ha mer tid på sig att kolla din mp3-spelare så kan den bli beslagtagen. Och beslaget får vara hur lång tid som helst, de behöver inte ge tillbaka prylen om de inte vill.

Utöver detta så har de rätt att kopiera den information som finns i digitala format på alla tänkbara medier. Och vad som händer med den information som de kopierar vet ingen utom myndigheten själv.

Om du vill veta mer kan jag rekommendera en sökning på Slashdot.

Ett minneskort borde tåla att röntgas, men det finns inga garantier åt något håll.

Försäkring då? Hur ska jag försäkra min kamera som står på företaget?

Kollade med länsförsäkringar och självrisken låg på ett minimum 8000!!

Någon som har tips om en bra stöld och reseförsäkring på kameragrejer för runt 50.000??

Uffe_Nordholm skrev:
Amerikanska gränsbevakningen har rätt att beslagta all elektronisk utrustning när flygpassagerare korsar gränsen. De behöver inte ha 'skälig misstanke' att du smugglar information eller något olagligt i din laptop/USB-minne/minneskort/CD-skiva... Det räcker med att den som råkar kontrollera dig när du passerar gränsen tycker att han/hon vill ha mer tid på sig att kolla din mp3-spelare så kan den bli beslagtagen. Och beslaget får vara hur lång tid som helst, de behöver inte ge tillbaka prylen om de inte vill.

Erm, ja...alltså i teorin, visst...men det är ju inget de bara gör hur som helst bara sådär.

Jag flyger alltid med både laptop och full kamerautrustning i handbagaget (ja, det är lite tyngre än tillåtet) och har aldrig haft något problem med vare sig tull eller security vad gäller mina saker.

Visst, det är ett otyg att myndigheter världen över får allt mer befogenheter mot människor utan att ens formell misstanke krävs, och jag är den första att skriva på sådana protestlistor, men trots allt är det ju bara något som används i undantagsfall. Risken att man ska tappa sin väska och grejerna går sönder är nog oändligt mycket större än att man ska få några grejjer beslagtagna av gränsbevakningen, så det finns ingen anledning att skrämma upp folk kring detta.

Jag gjorde just en jämförbar resa till New York och San Francisco som totalt omfattade 6 säkerhetskontroller, varav tre inom USA. Det var absolut inga problem någonstans, säkerhetskontrollen var proffsigt genomförd och orsakade inte mer irritation än den brukar göra när jag flyger inrikes från Bromma. Det går att ha med sig rätt mycket i handbagaget, bara man sköter det snyggt ombord på planen.
Minneskortet åkte genom röntgen varje gång (samt ett par extra gånger när jag skulle in i "högriskbyggnader" som t.ex. Rockefeller Center) utan att jag fick några problem.

Ett tips är att fördela vikten jämt i kameraryggsäcken och att se till att vara vältränad! Två och ett halvt kilo runt halsen i tolv dagar samt en rejäl ryggsäck som konstant hängde på blev rätt tungt i längden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar