Annons

Vad är exponering

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, artiklelförfattaren är slarvig med termen "exposure" i början av artikeln, men senare när han skriver "so this is what ISO is defining when you use it: it's combining considerations of the sensor's sensitivity with the effects of the tone curve and metering so that you can get the correct final image brightness with your chosen exposure" är han på rätt spår. Resten av artikeln tycker jag är ganska bra.

Man kan inte beskylla honom för att vara tydlig. Tonkurvan ingår inte i exponeringen och inte heller i ljusmätningen. Hur är det med ISO...

Det är inte förtroendegivande att ha två olika betydelser av exponering i samma artikel.

Man kan inte beskylla honom för att vara tydlig. Tonkurvan ingår inte i exponeringen och inte heller i ljusmätningen.
Det påstår han inte heller.

Hur är det med ISO...
Bra, tack, hälsar ISO! :)

Hur är vad med ISO?

Det är inte förtroendegivande att ha två olika betydelser av exponering i samma artikel.
Nej, förvisso inte, men det var bara en lapsus i början. Resten av artikeln är OK, om än tämligen kortfattad. Det finns förstås mer tekniskt ingående beskrivningar av vad ISO är (t.ex. ISO-standarden 12232:2006), men jag tycker nog att artikeln ger tillräckligt med information för praktiska ändamål.

Rätt exponering för mig är när det blir som jag vill, dvs inte för ljust eller för mörkt.

Fotar jag en ofärgad vägg vill jag att den ska ljusmätas och exponeras så den resulterade bilden blir 18% grå.
Men det är inte bara exponeringen som styr det. Hur ljus bilden blir bestäms också (och kanske mest) av hur mycket man förstärker signalen (dvs påförandet av ISO-inställningen före eller efter A/D-omvandlingen). Digitalfoto är inte som kemiskt foto (upprepar jag med en dåres envishet). Det finns ingen svärtningskurva som man behöver förhålla sig till a priori.

Det var knappast något som missförstod begreppet exponering på filmtiden. Ljuskänsligheten hos filmen var ju given och kunde inte ändras, så någon förvirring om att ISO (dvs ljuskänsligheten) hade något med exponeringen att göra fanns inte. (Att man kunde "pressa" film ändrar inte på ovanstående; exponering enligt EI ("exponeringsindex") är inte riktigt samma sak som att exponera efter ISO).

Av någon anledning har dock digital fotografering gjort en massa människor förvirrade angående detta. Men räds ej! Här finns en utmärkt text som reder ut begreppet exponering.

(Litet sidospår: jag tror att man vinner en del på att i stort sett glömma allt man lärt sig om kemiskt fotografering när man börjar fotografera digital. De båda metoderna skiljer sig rätt rejält).

Nja.... när man stoppade in en iso 400 i kompaktkameran förr, ( ljusstyrkan blev så dålig vid längsta tele så iso 400 passade där )- ja där satt filmen även när solen sken som starkast och gick inte att plocka ur, vissa kameror hade kompensering att prova med, men bilderna kunde lätt bli för ljusa och färgerna något matta.

Guld med dagens digitala ställbara iso.

//Bengt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar