Advertisement

Annons

Kompenserar ni exponeringen? (D50/70)

Produkter
(logga in för att koppla)
Ingen av er som testat Customvurves? Det hjälper till att få kameran å inte underexponera dessutom kan man med vissa kurvor även få mer högdagar kvar trotts -0,3 till -0,7 funkar finfint för min fotografering iaf. jag upplever det som att man bränner högdagarna då man obland går på med -0,7 fär att exponera övrigt rätt, dock blir dett bättre med en "boost" kurva. Testat det?! *tipsa*

Mvh Jonas
 
Kameran underexponerar (eller överexponerar) lika mycket med andra tonkurvor. Kameran väljer samma exponering, men tonresponsen blir annorlunda. Det är alltså samma sak som att ändra med "curves" i photoshop, men med den skillnaden att kameran gör det automatiskt. Väldigt praktiskt att ha möjligheten dock, de gånger man inte vill efterbehandla.
 
Jo jag vet hur det funkar, dock så här jag läst/hört att det ska vara bättre att ändra curves(pratar inte de vanliga valen som finns utan en Customvurve whitewedding etc..) i kameran istället plus finjustering i Photoshop.. En högdag som kameran "har bränt" kan du knappast få tillbaka i PS? Därför är det som jag fattar det bättre att ha en curva som kompenserar direkt i kameran så man har mer hög/lågdagar att fippla med i PS.. Eller?

Vh Jonas
 
J.Jonasson skrev:
Jo jag vet hur det funkar, dock så här jag läst/hört att det ska vara bättre att ändra curves(pratar inte de vanliga valen som finns utan en Customvurve whitewedding etc..) i kameran istället plus finjustering i Photoshop.. En högdag som kameran "har bränt" kan du knappast få tillbaka i PS? Därför är det som jag fattar det bättre att ha en curva som kompenserar direkt i kameran så man har mer hög/lågdagar att fippla med i PS.. Eller?

Vh Jonas
Det funnkar antagligen som du säger om man fotar i JPG, men i RAW-formatet sparar väl bara kameran precis det som sensorn "ser"? Man kan väl inte gärna göra sensorn progressivt känslig på olika ställen, eller? Det verkar märkligt, men knappast omöjligt i och för sig...

Nu har jag fotat en del med centrumvägd mätning, och jag får nu istället konsekvent överexponera 0,3 steg för bra resultat, och det stämmer bra med vad flera av er sa.
 
Makten skrev:
Det funnkar antagligen som du säger om man fotar i JPG, men i RAW-formatet sparar väl bara kameran precis det som sensorn "ser"? Man kan väl inte gärna göra sensorn progressivt känslig på olika ställen, eller? Det verkar märkligt, men knappast omöjligt i och för sig...

Hoppsan, glömde nämna att detta gäller framförallt jpg fotografering(fotar "aldrig" raw). My bad!

Bra att du tog upp det med raw/jpg :)
 
J.Jonasson skrev:
Jo jag vet hur det funkar, dock så här jag läst/hört att det ska vara bättre att ändra curves(pratar inte de vanliga valen som finns utan en Customvurve whitewedding etc..) i kameran istället plus finjustering i Photoshop.. En högdag som kameran "har bränt" kan du knappast få tillbaka i PS? Därför är det som jag fattar det bättre att ha en curva som kompenserar direkt i kameran så man har mer hög/lågdagar att fippla med i PS.. Eller?

Vh Jonas

Var gränsen går för när kameran börjar förlora detalj i hög-/lågdager bestäms enbart av exponeringen. En tonkurva kan ju sedan öka kontrasten eller sätta vit och svartpunkt annorlunda, men ligger det innanför sensorns dynamiska omfång finns det med och ligger det utanför, finns det inte med, med en neutral kurva.

Om man nu inte har lust att fippla med kurvor i efterbehandling så är det bättre att göra bilden ljusare i kameran med en tonkurva än att öka exponeringen, om man vill behålla teckning i högdagrarna, eftersom bilden då blir ljusare, utan att exponeringen ändras. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.