Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är ett Semiproffs?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Med anledning av debatten ”STÅNGA MIG! Var är de bra bilderna?” som jag drog igång, och som har resulterat i diverse frågeställningar och en del missförstånd, vill jag redovisa min syn på saken (Varning för långt inlägg).

När det kommer till fotografering är alla vi som ägnar oss åt denna ädla konst intresserade och kunniga på olika nivåer, en del personer fotograferar högst en rulle om året, andra tar hundratals bilder i veckan. Vilken typ av fotograf man är beror naturligtvis på ens intresse, motivation och vad man har för mål här i livet.

En person som enbart tar fram pocketkameran vid högtidliga tillfällen, eller när vederbörandes katt råkar se ovanligt söt ut, är enligt min definition inte ens en amatörfotograf, utan snarare en person som fotograferar för att dokumentera speciella tillfällen. Det finns alltså ingen som helst fotografisk tanke bakom dessa bilder, det skulle kunna jämföras med att nedteckna händelser som man vill minnas i en dagbok, något som inte alls gör en till författare. Denna typ av bilder slipper jag därför gärna här på fotosidan.se då jag anser att dessa hör hemma i ens privata album.

En amatörfotograf/hobbyfotograf däremot är en person som intresserar sig för fotografering på ett djupare plan än gemene man. Det är en person som tycker det är roligt att fotografera och som vill utvecklas som fotograf. Men också en person som intresserar sig för fotografi på olika sätt, bl. a genom att engagera sig i debatter, forum (som detta), fotoklubbar, osv. Visserligen kan inte sällan en amatörfotograf ”råka” få med de där bilderna från mormors 80-årskalas i sin portfolio, och det är då jag kräver mer eftertanke, för dessa bilder vill i alla fall inte jag se här.

En professionell fotograf är som benämningen avslöjar en person som har fotografering som profession, d.v.s. yrke. Hur mycket vederbörande tjänar på sitt yrke är dock inte det avgörande. En del yrkesfotografer hankar sig fram på småpengar, andra tjänar storkovan och blir miljonärer, likaledes är båda sorter yrkesfotografer. Vad en proffsfotograf kan åstadkomma ser vi om vi tittar på Terje Hellesøs bilder.

Men vad är då ett semiproffs? Det borde rimligtvis vara en person som i mångt och mycket är en avancerad amatörfotograf, men som dessutom till vissa delar tjänar pengar på sitt fotograferande. Visserligen kan de flesta av oss tjäna pengar på några enstaka bilder, men det gör oss inte till semiproffs för det. Nej det som utmärker ett semiproffs är att personen måste hålla en högre standard än en vanlig amatörfotograf, något som krävs för att han/hon ska få sina bilder sålda. Ett semiproffs siktar därför inte sällan lite högre än en vanlig amatörfotograf, och de är dessutom mer selektiva när de väljer ut sina bilder. Därför är det väldigt sällsynt med bilder från mormors 80-årskalas i portfolion hos ett semiproffs.

Självklart finns det s.k. ”proffsfotografer/yrkesfotografer” (eller i alla fall personer som kallar sig det) som har en väldigt låg standard och som egentligen inte har dom kunskaper och erfarenheter som man skulle kunna kräva. Och på samma gång finns det amatörfotografer som håller en väldigt hög standard. Därför ska man kanske inte hänga upp sig allt för mycket på dessa ”titlar”. Det man däremot bör reflektera över är vad man själv vill med sitt fotograferande. Och så länge man har ett genuint intresse och så länge man vill utveckla sig som fotograf, lära sig mer om fotografering, o.s.v. tycker jag absolut att man ska känna sig varmt välkommen här på fotosidan.se. Ja det är min åsikt!
 
oj. långt inlägg.

profession betyder yrke.
semi betyder halv eller delvis.
ett semiproffs kan väl vara en som kan tjäna pengar men inte försörja sig helt på sitt fotograferande.
 
Jag kan inte annat än buga mig Mårten! Du förklarar i tre meningar det jag behöver en långa artikel för få fram! :-D
 
Hm vilken intressant tråd..känns som att jag är "skuld" till att den dök upp..*ler*
Jag gillade ditt inlägg med Liax börjar få en viss förståelse för begreppet nu, men jag vill nog klampa runt lite mer i klaveret ämdå då jag fortfarande inte förstår nyttan med det berömda s-ordet.
Som sagt så har jag inte stött på någon annan konstnärsgrupp som inte är nöjd med den vanliga definitionen på utövande mellan yrkessam och amatör. Varför har vissa Fotografer det?

Tvivlar de på att sina bilder är tillräckligt bra för att kunna sjäv visa betraktaren att de är av hög standard och säljbara så de behöver en ny titel för att under stryka detta ?

Eller har de blivit för mer än övriga amatörer att de behöver en egen titel och fack pågrund av högfärdighet?

tycker det som alltid har varit delningen mellan yrke och hobby som har använts i alla konstnärliga förfaranden räcker behövs inga konstiga underklasser som folk hittar på, Om man säljer bilder men inet lever fult ut så kan man väl välja var man står...amatör som får lite pengar av sin honny eller så kan man väl titulera sig som den yrkesfotograf som inte blir miljonär utan som hankar sig fram..det är ju inte förbjudet att ha fler yrken heller så man kan vara Fotograf och Lokalvårdare samtidigt..

Som sagt tycker att Semiproffs är löjligt..Hoppas att det inte avskräcker de som vill vara Semiproffs ger sin åsikt..som sagt jag kan skilja på sak och person..jag tycker inte att ni är löjliga bara att ni väljer att kalla er själva för något löjligt
 
Jag kallar mig inte semiproffs även om jag tycker att jag är det (deffinitionsmässigt).. Har ett annat heltidsjobb och vill därför inte kalla mig yrkesfotograf eftersom det inte är mitt huvudsakliga yrke.. Jag är inte amatörfotograf eftersom jag tjänar pengar på det.. Vad är jag då? Förstår vad du menar med att det är lite löjligt.. Det tycker jag med men försöker försvara de som kallar sig semiproffs, eftersom de har rätt defenitionsmässigt!

Tittar man på hockeyspelarna i NHL så kallas de proffs för att de har ishockeyn som arbete. Sen kan man tycka att de är värdelösa likväl som man kan tycka en bild av en yrkesfotograf suger skit..! Tittar man på ordet så betyder det ju att det är ens yrke "profession"! Det har alltså inte med att göra hur duktig man är utan att man har det som yrke och tjänar pengar på dem.

Läggar man till ett "semi" före så blir det korrekt benämning även om det kan tyckas töntigt!
 
Tack Niklas att du tog dig tid att förklara tanken bakom det. Jag försår den tänkta tanken bakom ordet men jag kan inte förlika mig riktigt då jag inte ser någon nytta md det då det som är vederhäftat och sedan länge är vedertaget räcker gott till.
Som du säger så har du ett yrke som ger dig pengar till mat och tak som inte är fotografering. Du tycker ändå om att ta bilder och lyckas sälja en del. För mig så låter det som en amatörfotograf som är tillräckligt begåvad för att folk är villiga att betala pengar för att få använda dina bilder. Det ger mig en bild av en amatörfotograf som är begåvad och ahr turen att kunna ha sin hobbie någolunda självgående..Låter bättre och mer beskrivande än Semiproffs

Jag drog till med i en tråd och nämnde ett kriterie till semiproffs var taxeringskalendern, vilket inte är omtyckt och det var mer sjkämt än allavr men lite allvar var det bakom det. För om någon beskriver ordet Semiproffs så är det alltid en ekonomisk aspekt bakom.

Något jag funderar över då är är det fult att vara en amatör o tjäna pengar? Att det är en föreställning att en amatör jobbar häcken av sig på ett vanligt knek lever på vatten o bröd för att kunna bedriva sin hobby på egna pengar..och bjuda ut sina bilder gratis så här på nätet Är det därför det krävs ett ord som Semiproffs på en person som säljer bilder men inte är heltfösrörjande på det. Är det något sånt romatiskt skimmer mellan att var aamatör och proffs som är en del av uppkomsten?

Annan fundering angående ordet och det är hur vedertaget det är utanför denna site? Om jag skulle söka jobb på Aftonbladet och skickade e in min CV med beskrivning att jag var ett semiproffs, skulle han som får se ansökan direkt förknipap ordet med de kriterier som anges av er här och det skulle vara en fördel för mig gentemot andra sökande, eller skulle han se förvånad och oförstående och tycka jag är helt knas och jag hamnar underst i högen?

Jag förstår ordet Proffs och ordet Semi och att de tillsammans kan bilda ett ord för att någon har behov att beskriva något nytt..men frågan om det är nyttan för personen ifråga eller för språkets skull det dyker upp. Jag kan också leka med ord...Jag tycker inte att jag är ett Semiproffs..men jag har sålt bilder till bekanta och bekantas vänner dock utan att tjäna grova pengar..det finns amatörer som inte har gjort det..då är jag någonstanns mitt emellan dem och semiproffs. Som sagt nya ord med betydelse kan man ju hosat upp...jag kan lägga på ordet Pre som betyder före och kalla mig Presemiproffs..sen kan ju var och en hålal p åså och sen er man vad nyttan blir med alla dessa titlar..
 
Men alltså, det behöver ju inte vara så att man lyckas sälja några bilder då och då. Utan istället kan det vara att man jobbar som fotograf på deltid vilket är en skillnad. Om man jobbar 50/50 så kan man ju säga att man är både fotograf och något annat men man kanske jobbar 80/20 eller ändå mindre som fotograf.

Vill man dessutom ge ett snabbt svar på frågan så är det betydligt lättare att säga att man är semiproffs än att man är amatörfotograf som säljer lite bilder. De flesta verkar inte ha några problem med att förstå innebörden av semiproffs.

Vidare tycker jag semiproffs visar vilken intention du har med din hobby, att du vill tjäna pengar på den och vill ta uppdrag. Något som amatörtiteln inte ger intryck av tycker jag.

Slutligen så är inte semiproffs-uttrycket inte något som en amatörfotograf med mindervärdeskomplex har hittat på utan kameratillverkarna. Det har en tid nu producerats kameror som ligger mellan konsumentkameror, även mellan avancerade konsumentkameror, och proffskameror. Tillverkarna kände väl ett behov att sortera in dessa kameror i ett fack och då blev det Semi-Pro kameror. När årets kameror skall utses så har denna typ av kameror fått en egen klass till och med. Till denna kategori hör kameror som Canon eos 3, Nikon F100, Minolta Dynax 7 och Pentax har säker någon som hör dit också. Om man nu som fotograf mestadels använder sig av dessa kameror och dessutom strävar efter att sälja bilder så tycker jag att det är rätt naturligt att kalla sig semiproffs. För det förklarar ofta nivån på din utrustning och dina avsikter med att fotografera.

Att dra hela harrangen med amatörfotograf som vill tjäna pengar fungerar inte när man är ute bland folk. Det tar för mycket tid att förklara, det kan man ägna sig åt på en kompismiddag eller nått.

Mvh
Maverick
 
Håller fullständigt med dig Fredrik, det verkar som Pierre har hakat upp sig på ett ord bara.
 
Motsatsparet amatörfotograf - professionellfotograf anger endast vilket förhållandet är mellan en persons fotografering och pengar. En amatör tjänar inte pengar på sitt fotograferande. En yrketsfotograf tjänar pengar på sitt fotograferande.

Semiproffessionell indikerar väl att personen i fråga inte kan tjäna sitt uppehälle av fotografering utan måste göra annat också. En översättning till svenska borde lyda deltidsfotograf, eller deltidsyrkesfotograf. Jämför till exempel med deltidsbonde.

Observera, att inget av detta innebär en kvalitetsstämpel på resultatet, eller ens ett förhållningssätt till fotograferandet.

Sedan är det en annat sak att sanolikehetern är större att en yrkesfotograf har högre kvalitet på sina alster än en amatör, men det är ingen regel.
 
Jo visst är det väl så att jag har hakat upp mig på ett ord...vilket är helt naturligt och sunt tycker jag när man stöter på något som är främande att man är skeptisk och frågande och undrande..nu när jag har fått lite kunskao och ventilerat det så känns det lite annorluna och har viss förståelse i alla fall. Som sagt livet är ju föränderligt då det finns en tidsrymd bland de tre rumsdimentionerna så det är naturlig att saker faller ifrån och vissa kommer till. Så man får väl följa med tidens tand men ett visst mått av skeptisk och ifrågasättnde av ny utryck och seder ser ja gsom sunt...att man inte sväljer allt som påstås med hull och hår...
 
För att citera Gunnar Sträng, "Jag förstår inte varför vi använder utländska ord när det finns en adekvat inhemsk vokabulär."

Eller i klartext, vad är det för fel med ordet deltidsfotograf?
 
Berga, jag lovar att jag försökt komma på ett bra svenskt uttryck. Ditt är riktigt bra.

Anledingen var att det också skulle passa in kedjan: amatör - semiproffs - proffs eller
amatör - deltidsfotograf - yrkesfotograf. Den senare varianten ställer kravet på att man skall ha det som yrke, eller?
 
David,
jag tycker att vi kan använda kedjan amatör, deltidsfotograf och yrkesfotograf. Det senare ställer krav på att arbetar mer eller mindre som heltidsfotograf.

Det problemet med ordet proffs i svenskan är att det har kommit att indirekt innebära en kvalitetsstämpel, "Det var proffisigt gjort", men en yrkesman, fotograf eller någon annan, behöver inte vara proffsig i den betydelsen.

Använder vi yrkesfotograf så undviker vi denna indirekta kvalitetsstämpel.

Jag har ju tidigare, i denna tråd och/eller andra, argumenterat att hög kvalitet kan både en amatör och yrkesman ha, båda kan arbeta proffessionellt, men bara en gör det för att tjäna pengar.

Sedan bör yrkesfotografer som grupp ha högre kvalitet än amatörfotografer som grupp, men det är något annat.
 
Liax skrev:
Precis, och adekvat samt vokabulär är ju jättesvenska ord! :)

Det är ju det som är det roliga med Sträng-citatet. Jag hoppades att det var så känt att ironi fungerade.

För er som är yngre kan jag berätta att Gunnar Sträng var svensk finansminister mellan 1955 - 1976.
 
Jodå Anders, jag är högst medveten om det. Och det var just därför jag skrev "precis" innan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.