Tackar för den, Corsa... Den tål att upprepas.
Jag skrev ingenstans om min åsikt om ordet "fotografi", men däremot så lyser nog min åsikt om förljugande övertro på [vad det än må vara] igenom ganska tydligt.
Det finns EN vinkling på frågan om "analogt baserad filmemulsionfotografering och ljusbaserad framkallning/förstoring" är det enda som borde få benämnas "fotografering" som jag hade kunnat se som giltig och trovärdig. Att film-baserad fotografering var först, och att man därför borde hittat på ett nytt ord för digitalt baserad fotografering. Kanske, kanske inte.... Men det är iaf ca 25 år för sent för det nu.
Men vänta nu här.... Film VAR ju inte först! Inte framkallningsmekanismerna med sekundär belysning av ett stabiliserat negativ heller! Gel på plåt var ju först. Eller var det nu ytemulgerad plåt och fixering? Film är alltså då inte heller "fotografering"! Eller?
Nej, jag håller helt med inlägget ovan.
Vad som helst som tar
en tredimensionell ljusavgivande rymd till en tvådimensionell avbildning av denna rymd via principen optisk projicering och mätning av ljus är "fotografering". Vilka medier som än avänds.
Ett "foto" är sedan presntationsmetoden för det man fångat vid "fotograferingen". Här finns heller ingen koppling till metod, utan ordets betydelse är en
princip.
En bil är en bil - även om den är grön och har ratten på höger sida. Och faktsikt även om det stå "Opel" på den, även om många har avvikande åsikter här. Det kvittar om den går på el, diesel, eller bensin. Eller om den har tak. Om den inte har tak behöver den inte ens dörrar. Det den däremot behöver för att kunna kallas för "bil" är en
princip, och denna princip är "styrbar fyrhjulig farkost som är självgående".
Sen finns det gränser, som kan vara direkt löjliga om man nu vill specificera dem.
-Den får inte vara mer än 10m lång
-Den får inte vara mindre än 1m lång
-Den får inte kunna flyga
-Den får inte fungera under vatten