Om du nu har bra erfarenhet av dammsugare med reverserande luftströmmar så fortsätt med det.
Vi andra får väl hålla tillgodo blåsbälg, Visible dust statiska penslar och Eclipse och swabs.
För jag är inte säker på att jag kan få till din exakt avpassade reverserande luftström som lyckas suga bort dammet från sensorn men utan att den luft som sugs upp tillsammans med dammpartikeln behöver ersättas med någon annan luft.
Det måste innebära att du lyckats skapa ett vakuum inne i spegelhuset. Welll done får jag säga.
Vad gör du när du får kondens droppar runt dammet som sitter ordentligt fast. Tar fram vattendammsugaren?
Som jag sade. Ersättningsluften kommer från kanten av objektivfattningen. Gör en nedåtböj och vänder riktningen uppåt i centrum. Blir inget vakum. Enda sättet att åstadkomma det vore att sätta munstycket mot objektivfattningen och det sade jag att man inte skall göra.
Vatten fläckar fungerar inte luft på, det vet du. Thorlabs rengöringsvätska för optiska komponenter fungerar däremot perfekt. Tyvärr kostar den skjortan, runt 200-300 för en liten flaska.
Från flaskan: "Removes Fingerprints, Light Oils, Dust, Fibers, Water Spots, and Surface Films"
En orsak att man inte vill blåsa damkorn är att de stannar kvar i huset och sätter sig på sensorn igen. Det man vill åstadkomma är en mild utåtriktad luftström som för bort dammkornen från huset.
Och som jag säger, luft på burk är döden för en sensors ytskikt. Jag har sett några sensorer dött på det sättet på jobbet när nybörjare monterat cmos sensorer i våra instrument.
Och ja, vi suger alltid i proffesionell miljö, inte blåser. Dock är munstyckena finare än man oftast har hemma. Därför viktigt att hålla avståndet när man har stort munstycke.
Jag tror bestämt du ser framför dig en galning som sätter dammsugaren på fullfart och kör in munstycket i huset
Det vore ett misstag.
Använd på det sättet jag beskriver blir det en mild rengöring.
Känner man sig inte säker på att kunna utföra denna manöver utan att munstycket kommer för nära objektifattningen skall man nog avstå och låta någon erfaren göra rent.