Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är detta 2

Produkter
(logga in för att koppla)

P.D

Aktiv medlem
..Eller hur funkar det

Jag kom över denna lilla sak:

http://pederclaessonphotography.blogspot.se/p/hut-funkar-det-how-does-it-work.html?m=1

och tänkte kolla om någon vet hur sen ska användas. Det är en mörkrumsklocka/ timer. Så långt är jag med. Den är stor och tydlig. Jag gillar det. Egentligen behöver jag den inte men vore kul att veta hur den funkar. När jag testar rullar visarna men jag vet inte hur man får den att stoppa. Hör av er om ni vet.
/Peder

I den ena kontakten sätter du strömkabeln från förstoringsapparaten. I den andra strömkabeln från mörkrumbelysningen. Sen kan du väl ställa in olika tider som du vill belysa papperet? Så fungerar i alla fall ett exponeringsur, vilket du verkar ha fått tag i. När du sen trycker på start (eller trycker på den runda knoppen i mitten av uret) lyser förstoringsapparaten den tid du ställt in uret på, samtidigt släcks mörkrumsbelysningen. När det lyst klart tänds mörkrumsbelysningen igen. Så borde det fungera i alla fall.

http://gelatin-silver.blogspot.com

Tillägg: Det ser ut att finnas två röda och flyttbara markeringar på urtavlan, kanske ställer man in belysningstiden med dom?

Tillägg: Det ser ut att finnas två röda och flyttbara markeringar på urtavlan, kanske ställer man in belysningstiden med dom?

Tack Nils.

Jag vet vad det är och vad den är tänkt att göra men hur får jag stopp på den?

Yes, strömmen bryts om vartannat på de båda uttagen som det ska. Glapp i uttaget för mörkrumsljus men går säkert fixa plus att jag inte behöver det så mycket. En bonus mest.

Man kan ställa den på uppräkning eller nedräkning.
De röda plupparna skulle kunna bryta strömmen om de varit lite längre. Det sitter en switch som bryter strömmen som rent teoretiskt kan bli tillstött av plupp som rör sig med inre ringen. Den är konstruerad så att man kan låsa ihop den med den yttre visaren vilket gör att den snurrar.*
Inre visaren är fastlåst med ringen. Förstår bara inte varför den är där då.

Just nu går det bara starta stoppa manuellt. Och även ha ljus på hela tiden. Precis som ett vanligt förstoringsur.

Någon som kan just det här uret?*
Har förhoppningar :)

Tack Nils.

Jag vet vad det är och vad den är tänkt att göra men hur får jag stopp på den?

Yes, strömmen bryts om vartannat på de båda uttagen som det ska. Glapp i uttaget för mörkrumsljus men går säkert fixa plus att jag inte behöver det så mycket. En bonus mest.

Man kan ställa den på uppräkning eller nedräkning.
De röda plupparna skulle kunna bryta strömmen om de varit lite längre. Det sitter en switch som bryter strömmen som rent teoretiskt kan bli tillstött av plupp som rör sig med inre ringen. Den är konstruerad så att man kan låsa ihop den med den yttre visaren vilket gör att den snurrar.*
Inre visaren är fastlåst med ringen. Förstår bara inte varför den är där då.

Just nu går det bara starta stoppa manuellt. Och även ha ljus på hela tiden. Precis som ett vanligt förstoringsur.

Någon som kan just det här uret?*
Har förhoppningar :)

Plupparna är tillräckligt långa märker jag nu. Men nu vill inte ringen snurra med.
Får väl se vad som händer. Känns lite meckigt.

Plupparna är tillräckligt långa märker jag nu. Men nu vill inte ringen snurra med.
Får väl se vad som händer. Känns lite meckigt.

Nu har jag det snart. I alla fall halvvägs.
Inre hjulet snurrar långsamt hela tiden och det indikerar minuter samtidigt som sekundvisaren. Sätter man en röd plupp på nollan och drar upp sekundvisaren slår ringvisaren mot switchen när tiden nästan är nedräknad, men väntar ändå till sekundvisaren är hemma på nollan innan den bryter strömmen. Fiffigt.

Mitt andra ur är bättre men går bara till en halv minut. Ett Baeuerle. Hama timern skulle man kunna ha för längre exponeringar.

Vad har ni andra för timers?

Jag har ett LPL ET500 digitalt. Fungerar alldelses utmärkt med tider på tiondels sekunden. Även det kopplas till mörkrumsljuset så att det släcks när man belyser papperet. Kan ställas på tider från 1/10 sek - 999 sekunder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar