Nu skall vi inte spåra ur i en upphovsrättsdiskussion här - det finns ett separat forum för sådant. Kort kan sägas att du inte äger upphovsrätten fast du betalt, däremot har du fått en - troligen begränsad - rätt att publicera dem, t.ex i en bostadsannons. Du måste enligt lag även ange fotografens namn. Men kan du lägga in ett godkännande från din fotograf här att du får publicera dem så är det OK.
Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vad är det som skiljer dessa foton?
- Trådstartare kamilenski
- Start datum
kamilenski
Aktiv medlem
Eftersom jag inte får tag i fotografen, får jag be mod att plocka bort foto 2 och 3 tills jag utredd vad som gäller. Men det känns konstigt att han skulle kunna få publicera mina foton utan att få mitt godkännande! Då det är min bostad det gäller.
l1nd3c0n
Aktiv medlem
Har några foton som jag vill ni ger tips om. 2 tagna av mig 2 av proffs. Vad behöver jag göra för att mina ska mer likna hans tekniskt sätt?
Lite efterbehandling kan räcka långt
Hoppas det är okej att jag provade på dina bilder, detta är alltså bild 1 och 4 som är efterbehandlade och som jag även visar för att man lättare skall kunna jämföra före och efter.
Det jag gjort är:
1. Rätat upp lite och beskurit bilderna.
2. Ändrat vitbalansen till något gulare (varmare)
3. Ljusat upp exponeringen
Tyvärr blir det lite artefakter på så här små bilder, men jag ville ändå visa på efterbehandlingens betydelse
Bilagor
-
532d5-dfc31-eac6a-97619-a04d3-8ee1f-4497e-0622c.jpg51.2 KB · Visningar: 70
-
532d5-dfc31-eac6a-97619-a04d3-8ee1f-4497e-0622c_OL.jpg46.7 KB · Visningar: 68
-
3c603-d04a2-cc3c1-e883c-6650d-b96bf-25060-652e4.jpg47.6 KB · Visningar: 71
-
3c603-d04a2-cc3c1-e883c-6650d-b96bf-25060-652e4_OL.jpg60.6 KB · Visningar: 67
kamilenski
Aktiv medlem
Ola Linde
OJ! Du bara bevisade att allt är möjligt!
Tackar ödmjukast. Nu vet jag att det blir många stunder framför datorn.
Tack igen.
OJ! Du bara bevisade att allt är möjligt!
Tackar ödmjukast. Nu vet jag att det blir många stunder framför datorn.
Tack igen.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Ja det går nog fortare att ta bilderna men hastighet är sällan ngt jag är beroende av.Fotografen använde sig av en blixt.
Kiboko
Aktiv medlem
Har inte hunnit läsa alla förslagen då de var ganska många ... så ursäkta om jag upprepar vad andra skrivit.
Mina förslag:
1 Kamera på stativ och trådutlösare. Höjden på kameran, som dörrhandtaget ungefär.
2 Blixt i handen upp i taket om det är vitt.
3 Ta bilder med olika exponeringar. Minst en för fönstret och en för rummet, inte för stor skillnad. (Kan kanske fungera med auto HDR i kameran?)
4 Liten bländaröppning f11 för att få större skärpedjup ... (punkt 3 - ändra inte bländare eller ISO för att kompensera för fönstret, ändra tiden!)
Detta kan vara en liten hjälp.
Mina förslag:
1 Kamera på stativ och trådutlösare. Höjden på kameran, som dörrhandtaget ungefär.
2 Blixt i handen upp i taket om det är vitt.
3 Ta bilder med olika exponeringar. Minst en för fönstret och en för rummet, inte för stor skillnad. (Kan kanske fungera med auto HDR i kameran?)
4 Liten bländaröppning f11 för att få större skärpedjup ... (punkt 3 - ändra inte bländare eller ISO för att kompensera för fönstret, ändra tiden!)
Detta kan vara en liten hjälp.
kamilenski
Aktiv medlem
Har "glömt" att man kan själv påverka bländaren även i en kompakt. Visserligen ligger den inom 2.0/8.0 men även 8.0 skapar större skärpedjup.
Bra tips!
Bra tips!
Leaflet
Aktiv medlem
Många bra tips i tråden så här långt. Inte minst har Ola visat att det ligger mycket i bildbehandligen. En väg att gå är att du går med i Moderskeppet Guld för 99 spänn i månaden. Då har du tillgång till alla deras kurser. Som oftast är mycket bra, framförallt när det gäller Photoshop och Lightroom.
(Om du nu använder de programvarorna så klart).
(Om du nu använder de programvarorna så klart).
kamilenski
Aktiv medlem
Ren amatör som fotar sällan. Men som få vill ha bättre än dåliga foton.
Ola visade och BEVISADE att mycket kan göras efteråt. Det är jag verkligen tacksam för.
Som helgförare vill jag bli kallat för en varannan helg "plåtare"
Efter att ha fått tips i Gimp 2 och provat den, har jag beslutat att lära mig den.
I alla fall till mina behov. Idag är det lite si och så. Använder Gimp till att ändra geometrin och Microsoft Office Picture Manager för att justera vitballansen (då jag inte vet hur detta ska göras i GIMP 2).
Varje dag lär jag mig något nytt. Fick ändra språket till engelska då det mesta med hjälp är på engelska. Det underlättar.
Man skulle kunna säga att bättre utrustning krävs. Jag anser att man bör lära sig "grunder" med det man har. Efter att ha sett Ollas konster med efterbehandlingen, tycker jag LX3 an räcker.
Speciellt med tanke på att jag har en vidvinkelkonverter 0.75 - ger motsvarande 18mm.
Blixten är mycket kraftig, DÖRR DAF42 till Canon men vill inte samarbeta med LXen.
Får se vart det hela leder till. Tack för all hjälp.
(
Ola visade och BEVISADE att mycket kan göras efteråt. Det är jag verkligen tacksam för.
Som helgförare vill jag bli kallat för en varannan helg "plåtare"
Efter att ha fått tips i Gimp 2 och provat den, har jag beslutat att lära mig den.
I alla fall till mina behov. Idag är det lite si och så. Använder Gimp till att ändra geometrin och Microsoft Office Picture Manager för att justera vitballansen (då jag inte vet hur detta ska göras i GIMP 2).
Varje dag lär jag mig något nytt. Fick ändra språket till engelska då det mesta med hjälp är på engelska. Det underlättar.
Man skulle kunna säga att bättre utrustning krävs. Jag anser att man bör lära sig "grunder" med det man har. Efter att ha sett Ollas konster med efterbehandlingen, tycker jag LX3 an räcker.
Speciellt med tanke på att jag har en vidvinkelkonverter 0.75 - ger motsvarande 18mm.
Blixten är mycket kraftig, DÖRR DAF42 till Canon men vill inte samarbeta med LXen.
Får se vart det hela leder till. Tack för all hjälp.
(
unoengborg
Aktiv medlem
Din kamera får bäst färgåtergivning och dynamiskt omfång samt lägst brus om du använder lågt iso. Så skruva ned iso så mycket som möjligt. Det ger förstås långa tider så att du får använda stativ om du fotograferar med befintligt ljus, speciellt som du vill blända ned för att få stort skärpedjup.
Tänk på att stå stilla när du tar bilden så att inte golvet gungar, och det därför blir oskarpt trots stativ.
Om du ska göra sådant här hade det nog heller inte varit fel att uppgradera din mjukvarupark. Med senaste Lightroom kan du göra HDR bilder, räta upp störtande linjer, och fixa distortion betydligt enklare än med gimp. Du får dessutom ett bra sätt att katalogisera dina bilder på köpet då Lightroom innehåller en databas där du kan ange nyckelord, bildtexter m.m. Väl värt pengarna.
Det intressanta med HDR funktionen i nya Lightroom är att den färdiga bilden också beter sig som en RAW bild, dvs du har större möjligheter att arbeta vidare med bilden t.ex. för att sätta vitbalans eller justera nivåer.
Tänk på att stå stilla när du tar bilden så att inte golvet gungar, och det därför blir oskarpt trots stativ.
Om du ska göra sådant här hade det nog heller inte varit fel att uppgradera din mjukvarupark. Med senaste Lightroom kan du göra HDR bilder, räta upp störtande linjer, och fixa distortion betydligt enklare än med gimp. Du får dessutom ett bra sätt att katalogisera dina bilder på köpet då Lightroom innehåller en databas där du kan ange nyckelord, bildtexter m.m. Väl värt pengarna.
Det intressanta med HDR funktionen i nya Lightroom är att den färdiga bilden också beter sig som en RAW bild, dvs du har större möjligheter att arbeta vidare med bilden t.ex. för att sätta vitbalans eller justera nivåer.