Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är det man ska kunna?

Produkter
(logga in för att koppla)
KG: Hur kan du fixa rätt rörelseoskärpa och rätt skärpedjup i en rätt exponerad bild utan att lära dig grunderna om sambanden mellan bländare, slutare och exponering?
 
Johan Okker skrev:
Kanske inte är påloggad?? =)


Och han skrev ju att han själv faktiskt kan en massa om manuellt plåtande..så det är nog ovidkommande.

Jo men kunnandet om manuellt foto skulle ju i framtiden vara lika gångbart som latin, så jag blir lite nyfiken ;)
 
I den grå forntid kapten Stofil började fotografera (runt 1973) med mammas Instamatic 233
så fanns det på den kameran 4 inställningar, sol, sol och moln , moln osv.

När man vred på ringen blev hålet mindre för sol och större för moln, och efter ett tag började man lägga märke till att solbilderna blev skarpare än molnbilderna. En nyfikenhet var född och man vill lära sig mer. Poängen är att det inte är så dumt att lära sig grunderna på ett praktiskt sätt, annars kan man stå där med sin superdyra kamera och inte fatta varför bilderna blir oskarpa. .
 
Arleklint skrev:
Jo men kunnandet om manuellt foto skulle ju i framtiden vara lika gångbart som latin, så jag blir lite nyfiken ;)

Men latinet är ju idag i högsta grad gångbart, precis som koinegrekiska och gammalhebreiska. Allt i sitt sammanhang.

Många av oss som sett KG:s inlagor tidigare vet ju att han ivrigt framhärdar digikompaktens förträfflighet.
 
Tog en paus bara ;-)
Sitter inte 24-7 framför datorn... bara nästan... klart man inte kan se ALLT genom en EVF, kunskap är aldrig fel. Men visst borde man kunna använda mer logiska skalor än de som använts sen 1832 eller nåt... Jag har aldrig påstått att alla kommer att kunna ta perfekta bilder, men många fler kommer att kunna göra det.

Dvs tekniskt perfekta bilder, men då ser förstås snobbarna till att oskärpa o sneda vinklar blir "rätt". Man kan fota träplankor o pistiller i all oändlighet, men huvudsyftet med fotografi är att dokumentera o det blir allt enklare. Den del av foto som är REN konst kommer i varje fall jag aldrig att helt förstå mej på. Men jag kan uppskatta den ibland.
 
Johan! Kompaktdigitalare med alla inställningsvarianter, EVF och zoomobjektiv som inte går att byta. Typ Minolta 7i, 7Hi, A1 och A2

Så nära en DSLR man kan komma fast man inte kan byta glugg och har en elektronisk sökare som ser genom objektivet "via CCD"
 
Arleklint skrev:
Johan! Kompaktdigitalare med alla inställningsvarianter, EVF och zoomabjektiv som inte går att byta. Typ Minolta 7i, 7Hi, A1 och A2

Så nära en DSLR man kan komma fast man inte kan byta glugg och har en elektronisk sökare som ser genom objektivet "via CCD"

Samma sak.. digikompakt som digikompakt.
 
HDFS) (KGS skrev:
Men visst borde man kunna använda mer logiska skalor än de som använts sen 1832 eller nåt...

Vad i EV-iso-filterfaktor-ledtal etc etc är ologiskt menar du??


HDFS) (KGS skrev:
Jag har aldrig påstått att alla kommer att kunna ta perfekta bilder, men många fler kommer att kunna göra det.Dvs tekniskt perfekta bilder, men då ser förstås snobbarna till att oskärpa o sneda vinklar blir "rätt". Man kan fota träplankor o pistiller i all oändlighet, men huvudsyftet med fotografi är att dokumentera o det blir allt enklare.

Men vad innebär då tekniskt perfekta bilder? Det handlar ju om att du ska kunna använda ditt tekniska kunnande till att ta bilder som du vill ta.. inte efter nån kamerainställning. =)
 
De av Janne uppräknade kamerorna är digitalkameror... Digitalkompakter är t ex Olympus 8080Z, digitala pocketkameror är t ex Exilimserien från Casio... allt enligt EISA. En nomenklatur som vi sen länge är helt överens om att använda. He he....
 
HDFS) (KGS skrev:
De av Janne uppräknade kamerorna är digitalkameror... Digitalkompakter är t ex Olympus 8080Z, digitala pocketkameror är t ex Exilimserien från Casio... allt enligt EISA. En nomenklatur som vi sen länge är helt överens om att använda. He he....

Ok.. whatever..
Kärt barn har många namn!
 
En "tekniskt perfekt bild" är skarp och rätt exponerad. Så bra som det överhuvudtaget är möjligt att göra den under rådande förhållanden... ibland kan ljuset vara för knappt o då blir det en kompromiss.

Sen kan konstnärliga aspekter komma till o göra att en oskarp bild tolkas som höjden av "art".

En skala som ger ett högre tal för mindre ljusinsläpp är mumbojumbo o ett försök att hålla oinvigda utanför. Större bländare lilla vän, nä inte 16 utan 2,8 fast du nyss använde 5,6...

Precis som PC-människor försökte prata ihjäl datoranvändare med *copy*\delete hit o dit inna det kom riktiga datorer där man drog skiten i papperskorgen eller till den andra disketten helt sonika... Då stod de där med sina obsoleta DOS-kunskaper o bara grät o hävdade att det var leksaker... moooaaaahhahaha
 
Om du tänker dig att man i framtiden kommer ha en annan bländarskala... glöm det. Jag tror inte på det.

Kan du skala om 2.8 4 5.6 8 11 16 22 som du vill ha den?

Vad mer vill du ändra på? Tidsskalan? Är det fel att det står 125 istället för 1/125?

Vill du ha brännvidden i SI-enheten meter?
 
Senast ändrad:
HDFS) (KGS skrev:
En "tekniskt perfekt bild" är skarp och rätt exponerad. Så bra som det överhuvudtaget är möjligt att göra den under rådande förhållanden... ibland kan ljuset vara för knappt o då blir det en kompromiss.

Men kan inte en tekniskt perfekt bild vara att kunna göra avvägningar när ditt fotomedia inte längre räcker till, vad offrar du? Eller att veta att du måste exponera den här dian som t ex 160 i detta läge för att sedan ska den crossas.. och så vidare.

Vad är rätt exponering?


HDFS) (KGS skrev:
Sen kan konstnärliga aspekter komma till o göra att en oskarp bild tolkas som höjden av "art".

Jag måste säga att jag tycker du har en ganska snäv syn..

HDFS) (KGS skrev:
En skala som ger ett högre tal för mindre ljusinsläpp är mumbojumbo o ett försök att hålla oinvigda utanför. Större bländare lilla vän, nä inte 16 utan 2,8 fast du nyss använde 5,6...

Men hela den skalan är ju logiskt uppbyggd..för det var ju logik du var inne på nyss.
Inte kunskapsövertag, eller sociala orättvisor..
 
Johan Okker skrev:
Eller att veta att du måste exponera den här dian

...

Men hela den skalan är ju logiskt uppbyggd..

Dia!?!?

Logiskt? jo när man e invigd! jag tyckte t o m SJ´s kommunikationstabell var logisk när jag arbetade där... de som inte kunde tolka alla asterisker o förstå undantagen var förstås... well...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.