Annons

Vad är önskvärt på FS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Grantun

Aktiv medlem
Då jag uppenbart är oenig med ledningen för FS, vill jag höra vad medlemmarna tycker.

1) ledningen menar att man inte får ha flera liknande bilder i t.ex en utställning (av t.ex fåglar), är det rimligt?
Varför är det eller inte?
2)ledningen menar att det är ett krav om en minimum-kunskap från medlemarnas sida, annars är man inte välkommen är det rimligt, eller ej?
3) Ledningen tycker det är ok med bildkomentarer som"denna bild är kass", denna bild hör inte hemma på en fotosida" och liknande.
Är det ok-eller borde det vara mer krav på konstuktiv kritik?Exempelvis att förklara varför man tycker bilden är kass?
 
Grantun skrev:
Då jag uppenbart är oenig med ledningen för FS, vill jag höra vad medlemmarna tycker.

1) ledningen menar att man inte får ha flera liknande bilder i t.ex en utställning (av t.ex fåglar), är det rimligt?
Varför är det eller inte?
2)ledningen menar att det är ett krav om en minimum-kunskap från medlemarnas sida, annars är man inte välkommen är det rimligt, eller ej?
3) Ledningen tycker det är ok med bildkomentarer som"denna bild är kass", denna bild hör inte hemma på en fotosida" och liknande.
Är det ok-eller borde det vara mer krav på konstuktiv kritik?Exempelvis att förklara varför man tycker bilden är kass?

1) Är lite intresserad på hur ledningen ser på liknande bilder i en utställning. HUr lika får bilderna inte vara om jag säger så.

2) Hur kan man ha ett krav på en sida där som jag ahr uppfattat det ska få chansen att utvecklas som fotograf i från det stadie man nu befinenr sig i. Alla är vi barn i början eller hu?

3) Jag anser att vi måste jobba mot att det är konstruktiv kritik som ska gälla. Kan man inte ge konstruktiv kritik på en bild utan tycker att bilden var kass eller för den delen bra så anser jaga tt gäsboken ska användas.
 
Mina tankar

Utställningar:
Utställningar är personliga och kan enbart utformas av fotografen. Om fotografen har en mening med fler snarlika bilder måste det vara ok.

Angående minimikrav på medlemmar:
Jag hoppas att fs kan fungera som en läromiljö.
Jag hoppas att FS kan tillåta okunniga att bli medlemmar om de har vilja att lära sig, och att dessa lärs upp på FS genom bildkommentarer och bilddiskussioner.

Bildkommentarer:
Om du får kommentarer typ "Denna bild är kass" skall du rapportera den. Den bör tas bort om den inte är mer beskrivande.
 
Jag har rapporterat en person som lyckats skriva ca 10 komentarer typ: den hör inte hemma på en fotosida. Och David Elmfeldt (ansvarig) tycker att det är ok.
 
det var altså ca tio bilder. du kan se dem på min sida....det är Ulf Johanssons komentarer
 
Grantun skrev:
Jag har rapporterat en person som lyckats skriva ca 10 komentarer typ: den hör inte hemma på en fotosida. Och David Elmfeldt (ansvarig) tycker att det är ok.

Alltså om David anser att den typen av kommentar är ok så tycker jag syftet med sidan bör ses över. Tycker deta lite börjar likna en stor klubb för inbördes beundran där några är sämmre än andra och dom ska vi trycka enr så vi slipper se deras jävla bilder. istället för att hjälpa dom att bli bättre
 
3. Borde tas bort antar jag. Förutsatt att bilden är tagen i något estetiskt/konstnärligt syfte. Bilder på ens bils nya fälgar kanske inte är sådär jättenödvändiga att belasta servrarna med.
 
Skurmedel skrev:
3. Borde tas bort antar jag. Förutsatt att bilden är tagen i något estetiskt/konstnärligt syfte. Bilder på ens bils nya fälgar kanske inte är sådär jättenödvändiga att belasta servrarna med.

nu e jag inte med på hur du menar. anser du att det är rätt att ge komentarer som "din bild är kass" etc
 
skall väl ärligt säga att David skrivit här i natt.
Han säger det är "önskvärt" med mer nyanserade svar.....
Men han menar upppenbart att 10 av slagsen från samma person är ok...jag kunde kopiera svar-men borde kanske få Davids tillåtelse....(den står i övrigt ett ögonblick i min gästbok-skrivet till en annan medlem----hummmm
Hoppas david inte blir sur......
 
Grantun skrev:
det var altså ca tio bilder. du kan se dem på min sida....det är Ulf Johanssons komentarer
Det finns 8 Ulf Johansson på Fotosidan.

Edit: Ok, nu inser jag att jag själv kan leta reda på vem det rör sig om.

1: En utställning är som sagt fotografens personliga uttryck samlade såsom han/hon vill, och det vore sjukt om man inte får ha liknande bilder i en sådan. Det spelar väl ingen roll?

2: Är det ens nödvändigt att tillämpa nån slags riktlinjer för detta? Det tycker inte jag. Den som inte har några som helst kunskaper lär sig oftast väldigt fort hur det grundläggande funkar, och det stör sällan att nån ställer korkade frågor och lägger ut fula bilder, bara de är beredda på kritik och mothugg.

3: Jag tycker att alla kommentarer som inte innehåller personangrepp är okej. Den som bara skriver "denna bild är kass" har själv degraderat sig till idiot, och jag tycker snarast att det är synd att man ska behöva utöva nån slags censur för att den som tagit dåliga bilder inte ska bli ledsen. Det gäller att ha lite hård hud på internet (och i verkligheten). Tar så man illa vid sig av en sån kommentar att den ska censureras så är det nog man själv som bör ändra sig, för idioter finns överallt och man måste räkna med sånt.
 
edion skrev:
nu e jag inte med på hur du menar. anser du att det är rätt att ge komentarer som "din bild är kass" etc

Nej absolut inte. Det är bara korkat och de borde raderas omedelbart eller personen borde få någon varning eller liknande. Egentligen tillför ju inga kommentarer i stil med "Denna rockar!" eller "Denna suger!" något. Även fast den första är bättre då den knappast sårar någon.
 
ojo.jag kan ta det-men jag ville tvinga honom att skriva konstruktivt-han lyckades efter en natts skrivande att formulera 2 konstuktiva svar-varav ett tillochmed var possetivt.

Så ville jag veta Fs holdning-
samt medlemmarnas :)
 
Skurmedel skrev:
Nej absolut inte. Det är bara korkat och de borde raderas omedelbart eller personen borde få någon varning eller liknande. Egentligen tillför ju inga kommentarer i stil med "Denna rockar!" eller "Denna suger!" något. Även fast den första är bättre då den knappast sårar någon.

ok nu e jag med på banan igen håller helt med dig
 
Lena ställde tre frågor till mig och här är de:

1) Finns det ett krav från FS om vilka motiver som är tillåtna på Fs (katter,barn,jultomtar etc.)
2)Är det ett krav på en viss kunskap INNAN man får lägga upp bilder på FS
3)Finns det omvänt krav på dem som kritiserar, om att giva KONSTUKTIV kritik-eller är det ok att ge omdömen som: "den är kass".....

Detta var mitt svar och inget annat:

1. Nej. Dock är dessa motiv generellt väldigt svåra att fotografera spännande. De motiven är nästan uteslutande bara av värde för den som tar bilden. Men de ligger nära till hands i början, så det är helt naturligt att många sådana. Men det gäller att vara mycket kreativ för att utomstående skall känna ngt för de motivkategorierna.
2. Nej, och för att förstå vad Fotosidan är till för så har vi dokumentet som jag länkat till http://www.fotosidan.se/cldoc/1381.htm. FS är alltså till för att utvecklas inte en plats att förvara bilder. Har man ett intresse att utvecklas så är man på helt rätt ställe.
3. Det bör vara ok, men precis som att säga "fin bild" så bör man motivera det man säger. Speciellt om man är så kortfattad.


Vad är det som vi är oeniga om?
 
1. Givetvis kan en fotosida värd namnet inte bestämma vilka motiv fotografen väljer, det vore ju horribelt. Inte heller tycker jag att det är min, eller någon annans, sak att tala om för andra fotografer att de har valt fel motiv. Att kritisera HUR något har fotograferats är en helt annan sak.

2. Det finns inget uttalat krav på minimikunskap vad jag kan se, men jag tycker att tonen på FS driver mer och mer mot att nybörjare göre sig icke besvär, tyvärr. I den mån en sida kan få hybris, tycker jag Fotosidan ligger i riskzonen för det emellanåt.

3. Kommentarerna du har fått av Ulf Johansson (FILM) är vedervärdiga och under all kritik. Att Fotosidans redaktör tycker att det är OK att skriva så är ofattbart och faktiskt ansvarslöst.

Det är en milsvid skillnad på att skriva en icke-konstruktiv kommentar som är positiv, och en som är negativ i stil med de du har fått, det inser var och en, eller borde inse.

I det ena fallet vill någon åtminstone höja fotografen genom att tala om att bilden betytt något för dem, i det andra.. ja vad? Att man är på dåligt humör och låter det gå ut över andra, eller för att sänka fotografen är de enda anledningar jag kan komma på. Varför vill man det? Och hur kan FS tycka att det är OK?

Det är inte fel i sig att ge negativ kritik, men kommentarerna du fått är inte kritik överhuvudtaget utan snarare ett utslag av sur mage eller liknande.

Riktigt lågvattenmärke på alla håll och kanter.
 
David Elmfeldt.
Jag vet inte om du ställer sista frågan till mig personligt.

Jag är bland annat oenig i din bedömning att det är ok att skriva 10 komentarer som låter "den är kass".
Om man därimot ger konstuktiv kritik och sågar-så är det givetvis ok.

Ulf som i första räcke var den jag disskuterade med menade att man inte får lägga upp bilder på katter,barn,jultomat och "annnat skit" (citat), och det oavsett bildkvalitet.

Dessutom var han av den åsikt-att det inte var hans uppgift att lära dumma amatörer ta bättre bilder-hadde man inte en minimumkunskap-så var man inte välkommen-och borde finna sig en amatörklubb.


Mellan raderna i dinna samlade svar, tycker jag mig se en liknande hållning.
Om man nu inte har kommit längre än vad du rubricerar "fotoalbums bilder" så har man inte rätt att hemta hjälp från foto-sidan.....
altså man skall ha en minimums kunskap för att få vara med.....andra kan segla sin egen sjö.

Medans jag tycker att det är krav på konstuktiv kritik- samt ev hållningar kan skrivas i gästboken. Om man inte kan formulera sig tydligare-nogon slags språklig handicap-eller ev. bristande kunskap- men nogon mer upplevelse av bild än "kass",så kan det äv skrivas i gästboken,men tron på folks förmåga får mig att tro att de flesta medlemar kan hosta upp med nogot mer!.

Dessutom så länge ni har en nybegynar pool-kan ni inte säga man inte får vara nybörjare. Konsekvens!!!!!
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.