Annons

"Vacker flicka"

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: shoot more chicks - 2

Christerart skrev:
OK, Mats,

Here are the first of two images of Amber - a - in my eyes a beautiful Woman in every sense. She's earned her right to have images taken of her in a way that SHE wanted, don't you think?

Christer

OK, here's the second - had to make them quite small in order to get below the 50K...

Bilagor

• amai_97601web2.jpg
    amai_97601web2.jpg
    38.3 KB · Visningar: 234
Re: Plåta mer snygga tjejer!

Mattsen skrev:
Att INTE påpeka att hon är vacker/snygg vore snarast en förolämpning mot tjejen...
Skulle tro att vissa modeller själv kikar på kommentarerna och visst är hon då värd att få läsa att hon är snygg! Positiv kritik är lätt att ta och behöver inte vara konstruktiv till skillnad från negativ kritik.

på vilket sätt är det en förolämpling?
det känns snarare som en förolämpling att tro att alla kvinnor måste ha den sortens bekräftelse. att automatiskt tänka att hon inte är människa som redan vet om det och som vet att hon är snygg och bra. som att hon måste "ha hjälp" .

vad menar du med "värd att läsa att hon är snygg"?
varför är en kvinnlig modell värd att få höra att hon är snygg? är inte alla värda det isåfall eller när är man värd att få höra det?

Senast ändrad:
Mats Larson: Du borde fundera lite på vad du skriver.

Det finns folk som ibland säger visa saker och fler av dem har talat om skönhet. En sade att ett överflöd av gudomlig frukt lockar inte lika mycket som den förbjudna frukten. Vad han menade med det var att om man ser eller får nått för ofta så blir detta tråkigt efter ett tag och man söker då nya vägar även om dessa kanske inte alltid är de bästa. Han har nog rätt med tanke på att skönheten förändras hela tiden och det vi idag ser som vackert kan imorgon vara fult.

Du säger sedan att en vacker, snygg, sexig tjej är anledningen till att du plåtar. Du verkar inte noterat om hon är humoristisk, glad, romantisk eller filosofisk, samt att du förträngt det faktum att din kärlek om några år inte kommer vara denna skönhet.
Trots den tid som flyr er kommer du förhoppningsvis att älska henne och bedåra henne och bevara henne på bild under alla dessa år tills någon säger; ”vilken vacker bild på en äldre dam”. Först då kommer du märka vad skönhet egentligen är.

”Det vackra är det sorgliga, det gamla är det vackra.
För sent inser man att rosens skönhet ligger i det förgängliga.
Man försöker bevara rosen mellan bokens sidor, men man mister doften.
Man försöker bevara doften i glas, men mister bladens lyster.
Förgängligheten är det vackra, det gamla var det sorgliga.”

Det är svårt att bemöta din oförståelse och jag tror inte det skulle hjälpa att försöka förklara för dig, för du är förblindad av skönhet, denna skönhet är mannens svaghet och dumhet och det är inte först du blir blind som du kommer att se.

Jag har skrivit kryptiskt, nästan i dikt form. För liknelser kan säga lite mer som vanliga ord inte kan säga utan förklaring och jag utgår ifrån att de som talar om skönhet har förnuft att läsa dessa liknelser och se en annan skönhet och kanske förstå skönheten som andra kan se i det osköna.

Amazing

Nekomy skrev:

Det finns folk som ibland säger visa saker och fler av dem har talat om skönhet. En sade att ett överflöd av gudomlig frukt lockar inte lika mycket som den förbjudna frukten. Vad han menade med det var att om man ser eller får nått för ofta så blir detta tråkigt efter ett tag och man söker då nya vägar även om dessa kanske inte alltid är de bästa. Han har nog rätt med tanke på att skönheten förändras hela tiden och det vi idag ser som vackert kan imorgon vara fult.

Du säger sedan att en vacker, snygg, sexig tjej är anledningen till att du plåtar. Du verkar inte noterat om hon är humoristisk, glad, romantisk eller filosofisk, samt att du förträngt det faktum att din kärlek om några år inte kommer vara denna skönhet.
Trots den tid som flyr er kommer du förhoppningsvis att älska henne och bedåra henne och bevara henne på bild under alla dessa år tills någon säger; ”vilken vacker bild på en äldre dam”. Först då kommer du märka vad skönhet egentligen är.

Det är svårt att bemöta din oförståelse och jag tror inte det skulle hjälpa att försöka förklara för dig, för du är förblindad av skönhet, denna skönhet är mannens svaghet och dumhet och det är inte först du blir blind som du kommer att se.

Jag har skrivit kryptiskt, nästan i dikt form. För liknelser kan säga lite mer som vanliga ord inte kan säga utan förklaring och jag utgår ifrån att de som talar om skönhet har förnuft att läsa dessa liknelser och se en annan skönhet och kanske förstå skönheten som andra kan se i det osköna.

Amazing,

there are some folks (not just nekomy) on this forum who just blow me away with their reasoning if what I think I read is right - perhaps my grasp of Swedish is so poor that I am not understanding these folks right but it seems to me that they advocate or say that if something/someone is beautiful or if you approve or appreciate whatever it is YOU think is beautiful and it does not match THEIR way of thinking - then you are wrong, stupid, have wrong morals, need to be reeducated - perhaps the Chinese way? - or simply should be taken out into the woods and be shot - or have I read these posts wrong? How about it folks - why don't you guys post something YOU think is ugly enough to be beautiful? This is not a forum for poetry - it is a PHOTOGRAPHIC forum - no?

What is is that makes you guys - (figure of speech - you can count women in there as well so don't flame me for being sexist) - so intent on not allowing others appreciate whatever THEY think is beautiful without arguing with them and at the same time calling them stupid? And it always seem to be the same individuals doing this slamming or arguing that others do not have the right to feel or think any other way than their way of thinking.

Visst, tjejen på bilderna ovan är säkert jättesnygg/vacker/attraktiv men när hon fotograferas i hopklämda poser och med såna där löjliga dunsaker blir det i mitt tycke bara patetiskt. Det finns dom som kan visa kvinnokroppen på ett sätt som inte blir exploaterande/kommersiellt men dit tycker jag inte Christerart når. Om man vill tjäna pengar på nakenbilder tycker jag man ska erkänna det och inte försöka gömma sig bakom ett påstått konstnärligt syfte. Jag har mer respekt för rena porrfotografer än "Bingo Rimér"-typerna även om jag inte tycker någon dom överraskar kreativt särskilt ofta.

Nu har jag rätt lätt att se på jämställdhet ur en annan synvinkel än den manliga. Jag är vapenvägrare och övertygad pacifist. Före detta långtidssjukskriven med lönebidragsfinansierat jobb kan jag sätta i CV:n också. Mina intressen är övervägande konstnärliga/"akademiska". Om jag måste så kan jag IOFS fixa det mesta i teknikväg då jag har hyfsad utbildning inom verkstadsmekanik och elektronik, plus anlag för det, men det är inte särskilt kul. Min sambo är datatekniker och hon tjänar dessutom mer än mig. Idag är väl min titel närmast kulturarbetare och jag jobbar mest ihop med kvinnor och trivs bra med det. Jag behöver inte vakta på min plats i heriarkin utan kan jobba med det jag gillar istället. Jag vet mycket väl att jag uppfattas som en omanlig fjant av de flesta killar på jobbet (och annars också) men eftersom manliga grupper är rätt oproduktiva och tröga så är jag glad att slippa eländet och kan jobba som det passar mig istället.

Re: Amazing

Christerart skrev:
others do not have the right to feel or think any other way than their way of thinking

Exactly what i was trying to say earlier. But those who replied choose to misunderstand my use of words rather than the content of what i wrote. I get a very specific feeling that FS is pretty much about beeing politically correct in pictures and comments. A drop of water, frozen at 1/8000, politically correct. Tits on a pretty girl, not politically correct. A comment isn't good enough if it doesn't point out your shortcoming as a camera user. Just saying great shot, I like it, that's not good enough.

Re: Re: Plåta mer snygga tjejer!

Christerart skrev:
Mats,

I couldn't have said it better myself - hang in there a couple of minutes and I'll post a few images of a beautiful woman I am going to document over the next year - these images were taken a couple of weeks ago - in the next images I'll publish of her she'll be bald - she was diagnosed with Hodgkins Lymphona - cancer a month ago - and she asked me to document what happens with her over the next year - and so she wanted some images of her before she started chemo and started losing her hair - I'll post two of those we took that evening here on this forum in a few minutes. She is a beautiful, strong and a woman to admire - not only for her beauty but for her strength.

Christer
Det här är ju intressant, Jag är helt övertygad att även om denna vackra kvinnas yttre skönhet kommer att påverkas negativt av det tragiska som hänt henne, så tror jag att de bilder dom du tar av henne för dokumentera sjukdomen ur ett fotografiskt perspektiv kommer att vara betydligt bättre än någon bild du tagit på henne hittills. Och det är precis det som är min poäng i det här. Om man enbart kommenterar kvinnan, så kommenterar man inte längre fotografiet och det ju trots allt det som bildkritiken på fotosidan handlar om.

Re: Plåta mer snygga tjejer!

Mattsen skrev:
Att INTE påpeka att hon är vacker/snygg vore snarast en förolämpning mot tjejen...
Det är möjligt (även om jag inte håller med), men det är väl inte så att vi lägger upp bilder till kritik för att människor ska vara snälla mot modellen? Det kan ju hända att folk tycker att hon är skitful, då borde de ju skriva det också, i konsekvensens namn? Det kanske också är värdefullt att få reda på?

Personligen hade jag som fotograf blivit, kanske inte förolämpad, men besviken om jag hade tagit bilder på en modell, lagt upp dem här och alla kommentarerna handlade om modellens utseende, något jag som fotograf inte kan påverka. Då skulle vi ju kunna sluta fotografera modeller i fantasifulla poser, platser, ljus. Om det ändå bara handlar om att dokumentera snygga tjejer alltså.

Om jag tar en bild på en maskros och får kommentaren "snygg maskros", ja inte känner jag att jag har tagit en bra bild i alla fall. Snarare tvärtom.

Men, jag håller också med Christer, i att var och en har rätt till sin egen åsikt. Jag kan inte tala om för andra att de ska tycka att "Snygg tjej!" inte är en bra eller konstruktiv bildkommentar. De har all rätt att skriva det. Men jag tycker att det kan vara en bra idé att de skriver kommentarer funderar lite på mottagaren och vad den skrivna kommentaren egentligen handlar om (vilket de kanske redan gör).

Därav denna diskussion: olika åsikter ventileras, det rörs om i grytan. Det kanske leder till att några får nya insikter och ändrar sin åsikt, andra kanske stärks i sin. Konstigare än så är det inte. Och om inte olika åsikter hade tillåtits så hade såna här diskussioner inte funnits. Och det hade varit ruskigt tråkigt... :eek:)

Vad sägs om "vilken välvårdad vovve!! Fin!" som kommentar? inte är det mycket till bildkritik, men själv föredrar jag ett o annat livstecken från de som tittar på mina bilder framför total tystnad... är själv skyldig till en del "meningslösa" kommentarer, hoppas ingen tar illa upp av dem...

Jag tror att både vovven o flickan blir lite gladare av att höra att de uppskattas, så varför inte?

Re: Re: Plåta mer snygga tjejer!

ariadne skrev:
på vilket sätt är det en förolämpling?
det känns snarare som en förolämpling att tro att alla kvinnor måste ha den sortens bekräftelse. att automatiskt tänka att hon inte är människa som redan vet om det och som vet att hon är snygg och bra. som att hon måste "ha hjälp" .

vad menar du med "värd att läsa att hon är snygg"?
varför är en kvinnlig modell värd att få höra att hon är snygg? är inte alla värda det isåfall eller när är man värd att få höra det?

Att det är en förolämpning var medvetet en något tillspetsad formulering. Men för mig känns det naturligt att tala positivt om någons utseende. Att inte säga något tolkas ofta som motsatsen.

Men här, som i så många andra sammanhang, är det tydligen jantelagen som råder...
Osökt kommer jag oxå att tänka på Nils Ferlins "När skönheten kom till byn"...

Det är säkert så att DU aldrig har behövt någon bekräftelse, DU är stark i dig själv och vet vad du står. Men detta stämmer inte alls på 95% av de tjejer jag plåtar. Människor är inte en homogen grupp utan individer med olika bakgrunder och olika syn på sig själva och omgivningen. Det är därför det blir så fel när en liten grupp "starka" kvinnor försöker dra upp ramar för hur deras medsystrar skall bete sig eller hur de fungerar. Och detta gäller lika mycket mitt kön för den delen.

ALLA tjejer jag plåtar VÄXER framför kameran, inte minst de yngre, JAG i egenskap av fotograf ger dem ett mått av självförtroende genom att ta bilder på dom som de själva blir stolta över. Det händer ofta att jag långt senare möter dom igen och de mer eller mindre tackar mig för att fotograferingen har fått dem att kunna sträcka på halsen och känna sig mer nöjda med sig själva. Att det skall behöva vara så är naturligtvis inte bra, men det är inget jag eller någon annan kan göra något åt. Och sajter som "snyggast" är knappast någon hjälp på vägen, där handlar det främst om att ha så stora tuttar som möjligt för att få höga poäng - tråkigt. Därför plåtar jag mer än gärna "naturliga" tjejer, kort som lång, A-kupa son D-kupa, spelar ingen roll.

Jo, det är faktiskt så många gånger som du skriver
"hon måste ha hjälp". Och vad du än säger kan jag inte se något fel i detta.
Jag kan inte förstå varför det skall vara så svårt och tabubelagt att uttrycka sig positivt om någon i det här landet. Naturligtvis är alla värda att få höra detta, jag har svårt att tro att någon skulle ta illa upp om man fick en positiv kommentar om ögon, hår, solbränna, ben osv - något personligt. Alla har något som är fint, det är det som skall lyftas fram och kommenteras. Ölmagen och gäddhänget kan vi blunda för.

Nekomy skrev:

Det här var nog det mest "utflippade" jag har läst här på fotosidan. Jag säger som Christer...Amazing...

Du har inget att förklara för mig överhuvudtaget. Din poesi är...."vacker".... men har inget alls med diskussionen här att göra...

Ni som inte tycker att man ska kommentera motivet. Vad tycker ni man ska göra i fall modellen t.ex. ser för spänd ut, eller ser ut att ha en onaturlig pose ska man kommentera det?

Christerart skrev:
OK, how about this image of Judy - who calls herself "Spike" - I don't think she falls into the "sweet" or "girlie" category that so many rails against..=*^)

Ja, hurra, det var väl en utmärkt illustration till vad jag menar! Inte en bild som tilltalar min 'reptilhjärna', eller magkänsla, eller sinnesstämning eller vad det nu kan vara, men den är bra, annorlunda och slående! (Reservation med tanke på att jag sett den som väldigt liten.)

Det är annars vad jag anser vara bra med dessa diskussioner. Dom är inte till för att man ska hitta fram till någon enighet, eller några regler, utan att folk ska tänka över vad dom gör - både med de bilder dom tar, lägger upp OCH konsumerar/kommenterar!
Vi ska gärna nå större personlighet, och därmed också O-enighet, om vad som är bra bilder - tycker jag!
ANDRA kan uppmärksamma oss på när våra bilder upprepar gamla formler, uppvisar attityder, värderingar och slentrianmässigt tänkande som vi kanske inte fattat att vi var offer för och förmedlade. Då blir det lättare för oss att välja medvetet i vilken riktning vi vill gå.
Vilka bilder vi vill ta är vårt EGET val. FS är inte någon polis/censur-sida, utan ett forum där man kan få hjälp med att få sin diamant slipad - om man förstår att utnyttja det riktigt.
/Gitte

Re: Re: shoot more chicks

Christerart skrev:
OK, Mats,

Here are the firsts of two images of Amber - a - in my eyes a beautiful Woman in every sense. She's earned her right to have images taken of her in a way that SHE wanted, don't you think?

Christer

I agree, I almost always tries to take the picture we both like.

Svar att det vackraste som finns är kvinnan är inte heller ett svar som inte heller har nått med diskussionen att göra, men det är ändå ett svar och därför tillhör den diskussionen.

Det är bara mycket få här som inte verkar förstå eller vill förstå vad de andra säger, om detta beror på homofobi eller dumhet vill jag inte gå in på eller ens försöka att analysera. Men det känns nästan lite sorgligt att en inte förstår sig på ett lands kultur för att man påpekar att kommentarer ”schysta lökar” knappast kommer att förbättra en fotografs teknik och att Slitz bilder knappast räknas till fotografins mästerverk, medan en annan tror att flickor vill läsa hur snygga de är och tror inte flickor själv kan räkna vilka kommentarer de kommer att få.

Ni kan verkligen inte förstå och vilket sätt man än försöker förklara det på tolkar ni som att man vill tvinga er att bli bögar eller fotografera män. Ni kan inte se att ni försvarar en nära sjuklig fixering som gått så långt att ni nästan hånar dem som ser det vacker i naturen eller som kan påstå att även en manskropp kan anses som vacker. Ni kan inte se det vackra i en mans kropp och ni kan inte förstå det, ni är så blinda av er beundran till kvinnan att hon blivit ett objekt hör er fast ni förnekar detta. Ni förnekar att ca 50% av hela jordens befolkning är kvinnor och den tanken att de skulle kunna betrakta en manskropp som vacker.

Men vi vet redan nu att ni inte kommer att förändra er men vi vet att ni kommer att få en ny syn på skönhet i framtiden.

Christerart skrev:
OK, here's the second - had to make them quite small in order to get below the 50K...
Nice tits, but she is kind of fat.

Det är intressant att det inte kan startas en sådan här diskussion utan att man nästan genast överger den ursprungliga frågeställningen utan istället diskuterar något annat. Ingen har sagt att man inte får tycka att kvinnor är vackra, eller att naturen är vacker eller vad som helst, och vara nöjd med det. Det är helt OK. Men, citat från inlägget som startade tråden:
"Jag stör mig lite grann på detta, inte minst då en del inte kommenterar bilden överhuvudtaget utan bara modellen. Vill man kommentera flickor kan man ju lika gärna surfa runt på snyggast.se eller nåt sånt."
Det som i viss mån irriterar frågeställaren (och även mig själv) är man man på en sida för fotokritik väljer att kommentera enbart modellen. Jag kan inte med den godaste vilja i världen få det till fotokritik. Det handlar inte om att man inte får tycka att tjejen är snygg. Det som ifrågasätts är vari fotokritiken ligger, om jag skriver t ex "Snygga bröst" och inget annat. Det har ju absolut ingenting med fotografens insats att göra. Eller är jag helt ute och cyklar.

Sedan kan jag hålla med om att det skulle vara roligare att få kommentaren "snygg tjej" eller "fin blomma" än ingen alls, men särskilt utvecklande är det ju inte, vare sig för mig eller den som kommenterar.

Nekomy skrev:
Svar att det vackraste som finns är kvinnan är inte heller ett svar som inte heller har nått med diskussionen att göra, men det är ändå ett svar och därför tillhör den diskussionen.

Det är bara mycket få här som inte verkar förstå eller vill förstå vad de andra säger, om detta beror på homofobi eller dumhet vill jag inte gå in på eller ens försöka att analysera. Men det känns nästan lite sorgligt att en inte förstår sig på ett lands kultur för att man påpekar att kommentarer ”schysta lökar” knappast kommer att förbättra en fotografs teknik och att Slitz bilder knappast räknas till fotografins mästerverk, medan en annan tror att flickor vill läsa hur snygga de är och tror inte flickor själv kan räkna vilka kommentarer de kommer att få.

Ni kan verkligen inte förstå och vilket sätt man än försöker förklara det på tolkar ni som att man vill tvinga er att bli bögar eller fotografera män. Ni kan inte se att ni försvarar en nära sjuklig fixering som gått så långt att ni nästan hånar dem som ser det vacker i naturen eller som kan påstå att även en manskropp kan anses som vacker. Ni kan inte se det vackra i en mans kropp och ni kan inte förstå det, ni är så blinda av er beundran till kvinnan att hon blivit ett objekt hör er fast ni förnekar detta. Ni förnekar att ca 50% av hela jordens befolkning är kvinnor och den tanken att de skulle kunna betrakta en manskropp som vacker.

Men vi vet redan nu att ni inte kommer att förändra er men vi vet att ni kommer att få en ny syn på skönhet i framtiden.

Nice tits, but she is kind of fat.

Okej ett sista bemötande till dig Jim...

För det första hånar jag inte alls de som föredrar andra objekt (hupp) än kvinnor som motiv för sitt fotande. Skulle bara tycka det vore trevligt med lite större blandning av bilder.

Har jag någonstans påstått att jag inte kan se något snyggt med en manskropp? Jag tittar på min egen varje dag och blir lika besviken varje gång... Men för den skull hånar jag inte män som har en snygg kropp däremot kan jag bli avundsjuk precis som tjejer/kvinnor kan göra på varandra. Samtidigt som det är en fördel att inte ha den där 10-poängskroppen, då vet man att ens tjej har använt andra kriterier i sitt val av kille.

Att många män nu gillar fina tuttar är heller inget konstigt. Tror det är få tjejer som kan neka till att de "tänder" på en muskulös manskropp, alltså vi är lika mycket objekt som dem.
Sen verkar det som du tror att jag väljer kvinnor att leva tillsammans med utifrån min inställning till bilder på vackra kvinnor. HELT fel, det är snarare tvärtom...

Vidare känner jag en kille på 21 år som jag gärna skulle vilja se på bild, men tror inte att jag är rätt man för uppdraget...vi får se...

Det är också tröttsamt att det i var o varannat inlägg kastas skit på "Slitz-bilder". De fyller en funktion dom oxå. Fotografiska mästerverk? Nä, inte alls, men de visar sexiga tjejer som de flesta av oss? män gillar att se - och det står vi för!

Och till sist, jag TROR inte "att flickor vill läsa hur snygga de är" , jag VET och ser inget fel i det....

alcedo [E.F.S] skrev:
Det är intressant att det inte kan startas en sådan här diskussion utan att man nästan genast överger den ursprungliga frågeställningen utan istället diskuterar något annat. Ingen har sagt att man inte får tycka att kvinnor är vackra, eller att naturen är vacker eller vad som helst, och vara nöjd med det. Det är helt OK. Men, citat från inlägget som startade tråden:

Det som i viss mån irriterar frågeställaren (och även mig själv) är man man på en sida för fotokritik väljer att kommentera enbart modellen. Jag kan inte med den godaste vilja i världen få det till fotokritik. Det handlar inte om att man inte får tycka att tjejen är snygg. Det som ifrågasätts är vari fotokritiken ligger, om jag skriver t ex "Snygga bröst" och inget annat. Det har ju absolut ingenting med fotografens insats att göra. Eller är jag helt ute och cyklar.

Sedan kan jag hålla med om att det skulle vara roligare att få kommentaren "snygg tjej" eller "fin blomma" än ingen alls, men särskilt utvecklande är det ju inte, vare sig för mig eller den som kommenterar.
Men du missade en lite del. När det rör en fin blomma kommenteras denna med "bra ljus sättning" och får en trea. En bild på en naken/halvnaken flicka som poserar i Slitz stil får ganska ofta fyror eller femmor trots att bilden knappast når upp till dessa betygskriterierna.

Folk missar även det faktum att det nästan bara kan förekomma en kommentar om modellen och det är ”snygg modell” eller ”snygga pattar”, gör man som jag och kommenterar det med ”snygga bröst men hon är lite fet” gör man sig inte populär och folk skulle nog bli ganska sura om man kommenterade att modellens bröst var fula och slappa.

Där emot är det ingen som sagt att man inte kan kommentera modellens uppgift med kommentarer så som ”Hon kanske skulle vänt sig en aning mer åt höger”, ”hon gör ett fint jobb med att framställa Kulla-Gulla flicka”, eller ”bilden skulle nog bli lite mer romantisk om modellen inte hade gummikläder och gasmask”

Det är även få som kommenterar med att modellen har ett vackert leende eller gåtfulla ögon och jag tror lite i min dumhet att flickor ofta vill höra lite mer än ”snygg modell” eller ”schysta rattar” om man talar om dem och det dom gör.

- Låt om bedja om förbättring.

Fotografen vår som är i studion.
Helge varde ditt namn.
Tillomed i ditt yrke.
Sker din vilja,
såsom i kameran
så ock med modellen.

Vårt dagliga snusk
giv oss i dag,
och förlåt oss våra kåthet,
såsom ock vi förlåta dem
som icke kåta äro,
och inled oss icke i efterbehandling
utan fräls oss ifrån lam moral.
Ty objektet är ditt
och slutartid
och fokus
i evighet.

Ah men… !

Re: Re: Re: Plåta mer snygga tjejer!

Mattsen skrev:
Att det är en förolämpning var medvetet en något tillspetsad formulering. Men för mig känns det naturligt att tala positivt om någons utseende. Att inte säga något tolkas ofta som motsatsen.

Men här, som i så många andra sammanhang, är det tydligen jantelagen som råder...
Osökt kommer jag oxå att tänka på Nils Ferlins "När skönheten kom till byn"...

Det är säkert så att DU aldrig har behövt någon bekräftelse, DU är stark i dig själv och vet vad du står. Men detta stämmer inte alls på 95% av de tjejer jag plåtar. Människor är inte en homogen grupp utan individer med olika bakgrunder och olika syn på sig själva och omgivningen. Det är därför det blir så fel när en liten grupp "starka" kvinnor försöker dra upp ramar för hur deras medsystrar skall bete sig eller hur de fungerar. Och detta gäller lika mycket mitt kön för den delen.

ALLA tjejer jag plåtar VÄXER framför kameran, inte minst de yngre, JAG i egenskap av fotograf ger dem ett mått av självförtroende genom att ta bilder på dom som de själva blir stolta över. Det händer ofta att jag långt senare möter dom igen och de mer eller mindre tackar mig för att fotograferingen har fått dem att kunna sträcka på halsen och känna sig mer nöjda med sig själva. Att det skall behöva vara så är naturligtvis inte bra, men det är inget jag eller någon annan kan göra något åt. Och sajter som "snyggast" är knappast någon hjälp på vägen, där handlar det främst om att ha så stora tuttar som möjligt för att få höga poäng - tråkigt. Därför plåtar jag mer än gärna "naturliga" tjejer, kort som lång, A-kupa son D-kupa, spelar ingen roll.

Jo, det är faktiskt så många gånger som du skriver
"hon måste ha hjälp". Och vad du än säger kan jag inte se något fel i detta.
Jag kan inte förstå varför det skall vara så svårt och tabubelagt att uttrycka sig positivt om någon i det här landet. Naturligtvis är alla värda att få höra detta, jag har svårt att tro att någon skulle ta illa upp om man fick en positiv kommentar om ögon, hår, solbränna, ben osv - något personligt. Alla har något som är fint, det är det som skall lyftas fram och kommenteras. Ölmagen och gäddhänget kan vi blunda för.

när jag läste ditt inlägg så tolkade jag det som att det i princip var "din plikt" att kommentera utseendet. och jag talar om fotosidan nu.
och är det ett uppdrag du känner starkt för så gör du väl det.

om du har fått människor att växa, så är det naturligtvis bra.

är det på nåt vis skadligt om man kommenterar en modells utseende? ( på ett positivt sätt)
nej, det tror jag inte. i de flesta fall. men det är väl i första hand fotografen man snackar till och inte modellen som fotografen använt sig av?

sen om man nångång kommenterar utseendet därför att det av nån anledning känns relevant eller rätt , så gör det väl inget. men att liksom ta på sig roll som nån " hjälpa modellerna på bilderna att växa " så känns kanske inte fotosidan som det bästa alternativet.

jag behöver förresten massor med bekräftelse.
men jag tror inte jag skulle vilja ha den här, på det sättet. med utseendet alltså. det skulle förmodligen inte skada mig, men kanske inte göra nån större nytta heller. ( det kan förstås vara annorlunda för nån annan)

Re: Re: Re: Re: Plåta mer snygga tjejer!

ariadne skrev:

...att liksom ta på sig roll som nån " hjälpa modellerna på bilderna att växa " så känns kanske inte fotosidan som det bästa alternativet.

Detta är en "bi-effekt" av fotograferandet, och jag menade inte att de "växer" pga att jag kastar upp en bild då och då på fotosidan, utan jag talar om själva fotosessionerna och resultatet av dem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar