Mattsen skrev:
Att det är en förolämpning var medvetet en något tillspetsad formulering. Men för mig känns det naturligt att tala positivt om någons utseende. Att inte säga något tolkas ofta som motsatsen.
Men här, som i så många andra sammanhang, är det tydligen jantelagen som råder...
Osökt kommer jag oxå att tänka på Nils Ferlins "När skönheten kom till byn"...
Det är säkert så att DU aldrig har behövt någon bekräftelse, DU är stark i dig själv och vet vad du står. Men detta stämmer inte alls på 95% av de tjejer jag plåtar. Människor är inte en homogen grupp utan individer med olika bakgrunder och olika syn på sig själva och omgivningen. Det är därför det blir så fel när en liten grupp "starka" kvinnor försöker dra upp ramar för hur deras medsystrar skall bete sig eller hur de fungerar. Och detta gäller lika mycket mitt kön för den delen.
ALLA tjejer jag plåtar VÄXER framför kameran, inte minst de yngre, JAG i egenskap av fotograf ger dem ett mått av självförtroende genom att ta bilder på dom som de själva blir stolta över. Det händer ofta att jag långt senare möter dom igen och de mer eller mindre tackar mig för att fotograferingen har fått dem att kunna sträcka på halsen och känna sig mer nöjda med sig själva. Att det skall behöva vara så är naturligtvis inte bra, men det är inget jag eller någon annan kan göra något åt. Och sajter som "snyggast" är knappast någon hjälp på vägen, där handlar det främst om att ha så stora tuttar som möjligt för att få höga poäng - tråkigt. Därför plåtar jag mer än gärna "naturliga" tjejer, kort som lång, A-kupa son D-kupa, spelar ingen roll.
Jo, det är faktiskt så många gånger som du skriver
"hon måste ha hjälp". Och vad du än säger kan jag inte se något fel i detta.
Jag kan inte förstå varför det skall vara så svårt och tabubelagt att uttrycka sig positivt om någon i det här landet. Naturligtvis är alla värda att få höra detta, jag har svårt att tro att någon skulle ta illa upp om man fick en positiv kommentar om ögon, hår, solbränna, ben osv - något personligt. Alla har något som är fint, det är det som skall lyftas fram och kommenteras. Ölmagen och gäddhänget kan vi blunda för.