Huvud inlägget börjar med ”Jag vill bara påpeka en sak som jag noterat…” vilket betyder att Tor inte tror utan har observerat nått och vill nu förmedla vad. Han fortsätter ”… när man läser bildkommentarer:” och pointerar att det gäller just bildkommentarer .
”Varje gång det dyker upp ett foto som väl kan klassas som naket/modell/glamor så är det en stor mängd av oss karlar som måste påpeka att modelen är snygg/fin/vacker (om hon nu inte är lite för gammal).”
Här tar Tor upp två viktiga poänger och han bakar in dessa i en fråga som rör bilder som klassas in under termer så som naket, modell och glamor. Först att vi män ofta kommenterar kvinnliga modeller som snygg, fin eller vacker och som det andra att vi bara gör det på modeller som har en viss ålder ungefär som det snygga, fina och vackra inte kan existera efter en viss ålder.
Tor bygger sedan vidare på frågan genom att skriva ”På de fåtaliga bilder av mer avklädda karlar som finns ser man däremot sällan denna kommentar”. vilket även det är en fler delad fråga som påpekar extremt stora skillnaden mellan bilder med manliga modeller och kvinnliga modeller samt att dessa inte alls kommenteras på samma sätt.
Detta försvarades med att kvinnliga modeller vill höra att de är vackra och även i detta svar ser man den snedvridning Tor tar upp då troligen även manliga modeller vill höra samma sak om de nu överhuvudtaget finner intresse i Fotosidan.
Vidare läser man ”Jag stör mig lite grann på detta, inte minst då en del inte kommenterar bilden överhuvudtaget utan bara modellen”. och detta ger en visning om vad det är som stör Tor. Det är inte att man kommenterar modellen utan att man ”enbart” kommenterar modellens utseende på en sida som handlar om fotografering, han ger även ett tips för dem som vill ha kommentarer enbart rörande modellen genom att skriva ”Vill man kommentera flickor kan man ju lika gärna surfa runt på snyggast.se eller nåt sånt”.
Sist ställde han en filosofisk fråga och en retorisk fråga ”Hur ser ni på saken? Nån annan som reflekterat över detta?”
Enligt mig:
www.barnsidan.se är en sida dit glada och stolta föräldrar sänder upp bilder på sina barn och där de kan diskutera barn och där bild komposition och teknik inte är det viktigaste. Snyggast.nu har samma funktion där glada grabbar sänder upp bilder för att de vill visa upp sin flickvän och där flickor får det bekräftat att de är snygga. För dom som vill ha en sin flickmodell bedömd eller om en modell vill få kommentarer om sitt utseende så är liknande sidor att föredra
Det är även några få som fått för sig att foto och fotografering är en manlig syssla och att bilder och kommentarer på mannliga modeller därför måste vara ett tecken på homosexuallitet och därför vill man inte se liknande bilder och därför vill dessa få stackare se ännu mera bilder på lättklädda kvinnor, bara de inte är för gamla.
Andra tror att man är emot dem bara för att man påpekar denna snedfördelning och tror att man är mot deras yrka som flickfotograf bara för att man påpekar detta. Jo, själv anser jag att titeln flickfotograf är klart löjlig. Barnfotografer har ofta förståelse för barn och måste ta lång tid på sig för att få en bra bild och de behöver specialgjorde bord mm. Djurfotograf har kunskap om djur och kan komma närmre eller få djuren att stå som han vill utan tvång. Men vad har en flickfotograf för specialbegåvning som inte en vanlig modellfotograf har som är så viktig att man sätter detta som en titel på sig själv?
Vackert! Att det skall vara ett så farligt ord. Hur kan vissa se att en kvinna är vacker eller att en bil har vackra formen men inte våga se att en man kan ha en vacker kropp? Är älska ett så farligt ord? Varför kan vi säga att vi älskar kvinnor och pannkakor utan att utgå ifrån att meningen ”älska pannkakor” har sexuell innebörd, men att alla män som lägger ordet älska framför nått maskulint alltid är homosexuella?
Om inte detta är en snedvridning så förstår jag inte hur snedvridet det skall bli innan vissa reagerar på det, och de som inte kan se att Tor har en poäng i det han skriver och istället tar det som ett klagomål eller uppmaning att inte fotografera kvinnor bör läsa om inläggen.