Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vår i Härjedalen

Produkter
(logga in för att koppla)

Gille Spie

Aktiv medlem
För cirka 15 år sedan var jag och min familj i Härjedalen en sensommar. Nu är vi flexibla när vi kan ta ledigt och skulle vilja se Härjedalen på våren. Fotograferar gärna blommor och närbilder.
Här i södra Sverige vet jag när våren kommer men skulle av er vilja ha ett råd om när vi ska planera en sådan resa.
Så när kommer våren till Härjedalen? Förstår att det kan variera men någon eller några har en bra uppfattning?

Hälsn
Gunnar Spång

whoops

Det är ju som här i Småland. Trodde det var senare. Om våren börjar då - när blir det mycket vårblommor i Härjedalen - kan ju ta längre tid än här nere.

Hej! Ska ni fotografera blommor tycker jag in ska vänta med att åka till framåt maj. Innan dess finns inte så mycket att fotografera i din vägen tror jag. Har själv bott några år i Sveg och jag reste åt andra hållet när vårblomningen kom för att få vår fler gånger. Lycka till! /Åsa

Nej jag tror hon är på rätt spår. Maj-Juni blir nog bra. Det beror lite på var i härjedalen ni tänker er men fjällvärlden är alltid sen. Det låter härligt. Skulle själv kunna tänka mig en tur dit upp. /Åsa

Juni

Vill du fota blomster i fjällvärlden i Sveriges högst belägna landskap skall du absolut vänta till några veckor in i Juni (några veckor senare om våren är sen). Hamrafjället, Flatruet med omgivningar, Mittåkläppen och ljungdalen + en tur bort mot Helags rekomenderas.

Det är helt och hållet beroende på hur varm/kall våren blir men om det är blommor som lockar skulle jag vilja påstå att maj definitift är för tidigt, då åker vi fortfarande skidor på sina håll i fjällen. Midsommar och veckorna därefter är annars ett bra riktmärke för växtfoto. April/maj å sin sida kan bjuda riktigt trevligt väder med mkt fina vyer och härliga landskapsbilder i skiftet mellan snö och barmark

om våren är sen

Jo det är klart är våren sen så bör man åka senare ;)
Flexibla är vi men att vänta in beslutete om tid till vi vet när våren kommer detta år blir att vänta för länge för då kommer vi nog inte iväg. Det kommer alltså att behöva bli en kalkylerad risktagning. Enligt SMHI och dess definitioner kommer våren till trakten genomsnittligt i mitten av april och sedan ska blommorna växa.
Och sedan måste pappas 90årsdag planeras in så midsommartid lär det väl bli förmodligen.

Tony: Dina förslag till besöksmål stämmer med mina. Det är dom ställena vi besökte sist. Helags gärna men vi undrar hur är dom 12 km att gå från parkeringe? Svårt när man inte är jättevan att promenera och ett knä trasslar ibland.
Förlåt det långa inlägget men jag är tacksam för era bidrag.

Att gå leden upp till Helags från Ljungdalen är normalt en relativt lätt vandring i inte allt för kuperad terräng och med en höjdskillnad runt 150-200 m på 12 km om inte minnet sviker mig fullständigt, 4 år sen jag gick sträckan själv senast. Och midsommar och strax därefter är en bra tid att vistas i fjällen om man letar blommor/Bengt

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar