Annons

Vågar man köpa begagnat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonson

Aktiv medlem
För drygt ett år sedan bestämde jag mig från att ta en timeout från fotograferandet. En liten dotter på då 1,5 år och med en lite knod till på G blev det så. Dum i huvudet som jag var fick jag för mig att sälja min utrustning. Nu ett år senare kryper det i fingrarna och jag måste skaffa lite prylar. Jag hittade en Nikon D7100 med 18-105 beg på cyberphoto för 7200kr. Det var denna kamera jag hade. Den har varit ute för 6200 exponeringar man får 6 mån garanti. Har beställt men man kan ju alltid ångra sig. Har bara dåliga erfarenheter av att köpa begagnat men vad tror ni? 6200exp är väl inte så mycket?
/Jonson

Jag brukar aldrig köpa begagnade. Men tror inte det är nån fara, speciellt från en större firma. Den är säkert testad så den fungerar bra. Och 6200 exp är ju ingenting.

Har köpt en hel del begagnat och det har aldrig varit något problem, extra trygghet är det ju från cyberphoto och ScandinavienPhoto med 6 mån garanti. Men kanske när det gäller en D7100 så har ju Cyberphoto haft utförsäljning av de nya husen, är det inte något på 6000 något, kanske i detta fallet hade jag tagit ett nytt hus och köpt en begagnat objektiv, av ett slag som jag verkligen vill ha, dock inget direkt fel på 18-105......

För drygt ett år sedan bestämde jag mig från att ta en timeout från fotograferandet. En liten dotter på då 1,5 år och med en lite knod till på G blev det så. Dum i huvudet som jag var fick jag för mig att sälja min utrustning. Nu ett år senare kryper det i fingrarna och jag måste skaffa lite prylar. Jag hittade en Nikon D7100 med 18-105 beg på cyberphoto för 7200kr. Det var denna kamera jag hade. Den har varit ute för 6200 exponeringar man får 6 mån garanti. Har beställt men man kan ju alltid ångra sig. Har bara dåliga erfarenheter av att köpa begagnat men vad tror ni? 6200exp är väl inte så mycket?
/Jonson

Jag har bara goda erfarenheter av beg köp och 6.200 exp är ju inget att oroa sig över tycker jag.

kul att du hittat tillbaka till fotograferandet och med små barn är det ju kalas att kunna ta många fina bilder!

Garanti är bra men priset låter spontant ganska dyrt när man får en sprillans för 6500 med två års konsumentgaranti. "Kitobjektiven" hittar man ju till låga priser knappt använda om det nu inte ingick något ovanstående pris.

Annars är jag för begagnatköp. Det finns vanligen pengar att spara och man har råd att prova sig igenom det mesta om man snabbt säljer vidare sådant som fortsätter tappa i värde (som digitala kamerahus).

Jag har köpt en hel begagnat genom åren och det har fungerat alldeles utmärkt. II höstas köpte jag ett begagnat Nikon 12-24/4.0 (i butik) i absolut nyskick. Gav 6000 kr istället för 10400 kr som ett nytt kostar. Fick 3 månaders garanti på det. För någon månad sedan köpte jag ett begagnat D90 hus helt i nyskick som komplement till min D7100. Köpte det i England hos Camera Jungle. Bara 900 exponeringar och med 6 månaders garanti. Köpet fungerade klockrent. Den var exakt så fin som det visades på bilderna. Nu har jag tagit drygt 1000 bilder med den sedan köpet och den fungerar helt perfekt.

/ Niclas

Det blev så ett nytt hus och ett beg Sigma 17-70 2,8
ägde ett sådan innan och tyckte det presterade bra.
Känner trygghet med ett nytt hus objektiv vågar jag köpa beg.
Nu är det bara att successivt bygga upp utrustningen igen.
och efter stativ och trådutlösare kommer sigma Art de bästa objektiven jag haft. / Jonson

Har köpt en hel del begagnat och det har aldrig varit något problem, extra trygghet är det ju från cyberphoto och ScandinavienPhoto med 6 mån garanti. Men kanske när det gäller en D7100 så har ju Cyberphoto haft utförsäljning av de nya husen, är det inte något på 6000 något, kanske i detta fallet hade jag tagit ett nytt hus och köpt en begagnat objektiv, av ett slag som jag verkligen vill ha, dock inget direkt fel på 18-105......

Gratulerar !!

Du kommer säkert bli jättenöjd. Det var väl en D7100 du skulle köpa ? Har också en sedan drygt 2 år tillbaka och är väldigt nöjd med den.

/ Niclas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar