Annons

Begagnat

Produkter
(logga in för att koppla)
Ta t.ex ett L-objektiv(håller hög kvalitet) som har ett nypris
för ca 10 000:- i Sverige, ca 9000:- i Tyskland.

Kan jag komma över ett sådant beg för 8000:- som är bara några
månader gammalt, jag kan göra upp affären "öga mot öga", original
kvitto(i Svensk butik) och allt som följer med vid en nyförsäljning ingår. Då kan det kännas helt ok för mig.
Hänger det oxå(oftast) med ett hyfsat filter(600:) så är ju det
en form av rabatt.

Däremot, ett likadant objektiv för 6000:-, som är ca 4 år gammalt
utan originalkvitto, kartonger, och som dessutom måste skickas.
Jaa, då känns inte den affären lika intressant.

Så man kan INTE generalisera och säga att beg objektiv SKA
kosta max 60% av nypris, annars är det fel på marknaden....

I ex ovan så ligger priserna på 80% och 60%, men vilket känns
mest attraktivt.

Själv väljer jag att köpa en glugg med några mån garanti kvar och i prima skick för 6000kr, max. Och tillfället dyker upp, förr eller senare, om jag inte är för köpkåt och promt måste ha den på stört.
Om nämnda glugg går att finna i Europa för 9000kr så är 8000kr inget alternativ för mej, då blir det hellre en ny från butik.

/K

Själv väljer jag att köpa en glugg med några mån garanti kvar och i prima skick för 6000kr, max. Och tillfället dyker upp, förr eller senare, om jag inte är för köpkåt och promt måste ha den på stört.
Om nämnda glugg går att finna i Europa för 9000kr så är 8000kr inget alternativ för mej, då blir det hellre en ny från butik.

/K

Där har vi skillnaden på oss och det som gör att beg-marknaden
fungerar, för det gör den, folk säljer och köper som bara den ..he..he..

Ok, DU köper hellre från utlandet.
Då blir det JAG som tjänar 1000:-..he..he..
Dessutom gör jag en mindre förlust vid en ev avyttring, dels har
jag betalat mindre från början och dels är mitt köpt i Sverige
med garanti och kvitto, vilket inte precis sänker priset, jämfört
med en glugg som är köpt utomlands.

Men sedan är frågan vad man ska göra med alla pengar man tjänar på att köpa beg objektiv i Sverige..he..he..

Så var det med det !

Det brukar inte vara några problem med den saken, iaf inte med Nikonprylar. "Garanti kvar" säger en del om åldern på gluggen om inte annat, vilket i sej kan vara intressant.

/K

För Sigma det fanns garanti bara för första ägare, eller garantiservicen fungerade gratis (två gånger!) men man fick inte byta lens som dom inte kunde få fungera. Så sade åtminstone FotoVideo...

Där har vi skillnaden på oss och det som gör att beg-marknaden
fungerar, för det gör den, folk säljer och köper som bara den ..he..he..

Ok, DU köper hellre från utlandet.
Då blir det JAG som tjänar 1000:-..he..he..
Dessutom gör jag en mindre förlust vid en ev avyttring, dels har
jag betalat mindre från början och dels är mitt köpt i Sverige
med garanti och kvitto, vilket inte precis sänker priset, jämfört
med en glugg som är köpt utomlands.

Men sedan är frågan vad man ska göra med alla pengar man tjänar på att köpa beg objektiv i Sverige..he..he..

Så var det med det !

Det "lustiga" i kråksången är att du tror på det där dravlet själv.

/K

För Sigma det fanns garanti bara för första ägare, eller garantiservicen fungerade gratis (två gånger!) men man fick inte byta lens som dom inte kunde få fungera. Så sade åtminstone FotoVideo...

Jag har några varumärken samt ett par butiker (inte bara inom foto) som jag aldrig handlar/handlar av, på grund av dåliga erfarenheter. Kanske läge att föra in Sigma på den listan om det du påstår är sant. En vara blir ju knappast sämre/känsligare för att den byter ägare. Jag vet hur lagstiftningen ser ut, men naturligtvis vill jag ha en tillämpning av garantin där den följer produkten, inte ägaren.

I de allra flesta fall tillämpas garantin dock så, tack o lov.

/K

Det "lustiga" i kråksången är att du tror på det där dravlet själv.

/K

JAA och dj-a massa andra uppenbarligen nöjda köpare på den
Svenska beg-marknaden eftersom den fungerar.

"dravlet" !!?? Är det något oklart, något du inte förstår eller
kanske något rent faktafel, utveckla gärna..he..he..

JAA och dj-a massa andra uppenbarligen nöjda köpare på den
Svenska beg-marknaden eftersom den fungerar.

"dravlet" !!?? Är det något oklart, något du inte förstår eller
kanske något rent faktafel, utveckla gärna..he..he..

Jag skrev att jag handlar aldrig begagnat för att "spara" 10-12% (som i exemplet). Jag köper billigare än så, då jag anser att köp av privatpersoner aldrig bör vara dyrare än köp av butik som uppenbarligen du tycker är ok. Osäkerhetsfaktorn är för hög när så lite pengar finns att "tjäna", som tusenlappen i det här fallet. Så om gluggen jag behöver inte går att finna till (för mej) rimliga pengar för tillfället så väntar jag tills den dyker upp till bättre pris, alternativt kollar butiker om den finns begagnad eller som demoex (ofta billigare än exemplet). Om jag mot förmodan inte hittar den ändå så lägger jag med glädje hellre ut en tusing extra för att få en ny ouppackad vara med full garanti.Gluggen med den prutade tusenlappen låter jag såna som dej bli lyckliga ägare till.
Dessutom tror jag att du misstar dej om du tror att gluggen har ett högre andrahandsvärde om den sålts av en svensk butik eller från en butik i ex holland. Det är liksom samma optik med garanti som gäller i hela europa.

Säljaren som lyckas få ut så mycket pengar för sin begagnade produkt ger jag tummen upp, för han har verkligen gjort ett klipp.

/K

Jag skrev att jag handlar aldrig begagnat för att "spara" 10-12% (som i exemplet). Jag köper billigare än så, då jag anser att köp av privatpersoner aldrig bör vara dyrare än köp av butik som uppenbarligen du tycker är ok. Osäkerhetsfaktorn är för hög när så lite pengar finns att "tjäna", som tusenlappen i det här fallet. Så om gluggen jag behöver inte går att finna till (för mej) rimliga pengar för tillfället så väntar jag tills den dyker upp till bättre pris, alternativt kollar butiker om den finns begagnad eller som demoex (ofta billigare än exemplet). Om jag mot förmodan inte hittar den ändå så lägger jag med glädje hellre ut en tusing extra för att få en ny ouppackad vara med full garanti.Gluggen med den prutade tusenlappen låter jag såna som dej bli lyckliga ägare till.
Dessutom tror jag att du misstar dej om du tror att gluggen har ett högre andrahandsvärde om den sålts av en svensk butik eller från en butik i ex holland. Det är liksom samma optik med garanti som gäller i hela europa.

Säljaren som lyckas få ut så mycket pengar för sin begagnade produkt ger jag tummen upp, för han har verkligen gjort ett klipp.

/K

Som jag skrev tidigare i tråden, så har jag köpt 15 beg objektiv
och sålt 11 av dom igen.
Då behöver man inte vara speciellt duktig på räkning, för inse
att jag skulle säkert förlora i runda slängar 15 000:- om jag
köpt varje objektiv nytt ca 1000:- dyrare från någon utländsk nätbutik.
Nej, då kan jag ha roligare för slantarna, f-n, jag har ju snart
tjänat in 2 av mina objektiv tack vare den Svenska beg-marknaden.

Idealaffären är väl när både säljare och köpare gör ett klipp eller ?

TACK alla säljare och köpare på den Svenska beg-marknaden som
gör att "såna som mig" får en billigare hobby.

Du vill eller kan kanske inte förstå ?

Som jag skrev tidigare i tråden, så har jag köpt 15 beg objektiv
och sålt 11 av dom igen.
Då behöver man inte vara speciellt duktig på räkning, för inse
att jag skulle säkert förlora i runda slängar 15 000:- om jag
köpt varje objektiv nytt ca 1000:- dyrare från någon utländsk nätbutik.
Nej, då kan jag ha roligare för slantarna, f-n, jag har ju snart
tjänat in 2 av mina objektiv tack vare den Svenska beg-marknaden.

Idealaffären är väl när både säljare och köpare gör ett klipp eller ?

TACK alla säljare och köpare på den Svenska beg-marknaden som
gör att "såna som mig" får en billigare hobby.

Du vill eller kan kanske inte förstå ?

Jodå, jag förstår alldeles utmärkt.
Lycka till med dina affärer.

/K

Det kan ju skilja en hel del på hur och varför man handlar - jag har för avsikt att behålla varje objektiv jag köper för en lång tid framåt och när man då slår ut kostnaden på den tänkta livstiden så har priset inte samma avgörande roll som för den som tänker köpa och sälja om och om igen. Istället blir det viktigare med garantier, nykänslan och annat.

Det kan ju skilja en hel del på hur och varför man handlar - jag har för avsikt att behålla varje objektiv jag köper för en lång tid framåt och när man då slår ut kostnaden på den tänkta livstiden så har priset inte samma avgörande roll som för den som tänker köpa och sälja om och om igen. Istället blir det viktigare med garantier, nykänslan och annat.

Absolut, är man bara säker på vad man vill ha och INTE tänker
sälja igen.....

Om det finns "nykänsla", garantier och "annat" kan man ju
oftast bestämma själv även vid beg köp. Visserligen blir själklart beg-priset oftast högre ju fler av ovan nämnda kriterier som ska vara uppfyllda.

Men jag tycker det är förbaskat roligt att köpa och testa/jämföra olika objektiv och då som jag skrev, är begmarknaden en utmärkt hjälp för att inte bli helt ruinerad
och även ett bra sett för nybörjare att pröva sig fram.

Som exempel på "annat" är t.ex. om det krånglar på något sätt med det man köpt, det kan bli jobbigare att hantera med en privatperson än med en ny vara från en butik.

Som exempel på "annat" är t.ex. om det krånglar på något sätt med det man köpt, det kan bli jobbigare att hantera med en privatperson än med en ny vara från en butik.

Kan bli, men inte nödvändigtvis. Givetvis finns det fördelar med
att köpa "sprillans". Men som alltid är det ju en avvägningsfråga, som bara kan avgöras från fall till fall och från person till person.

ANNONS