Annons

Begagnat

Produkter
(logga in för att koppla)
BRA, köp nytt, så blir det mer begagnat för oss andra..he..he..

Glöm inte sedan att sätta "rimligt" pris på dina prylar när(om) det blir aktuellt för försäljning, eller då kanske du resonerar annorlunda..he..he..

Just nu finns det två st annonser på likadana objektiv (Nikon 2-ringzoomen 80-200/2,8), den ena några rader under den andra. Bägge är (enl säljarna) i fint skick. Den ena säljaren begär 10 000kr för sin, den andra 5400kr. Ingen av säljarna nämner något om "garanti kvar".

Vilken av dessa är rätt prissatt? Den dyrare är en 70-80 procentare och passar således till dej. Jag köper den billigare som då blir över.

/K

"Garanti kvar" finns aldrig, garanti gäller bara första köpare vad jag vet.

Just nu finns det två st annonser på likadana objektiv (Nikon 2-ringzoomen 80-200/2,8), den ena några rader under den andra. Bägge är (enl säljarna) i fint skick. Den ena säljaren begär 10 000kr för sin, den andra 5400kr. Ingen av säljarna nämner något om "garanti kvar".

Vilken av dessa är rätt prissatt? Den dyrare är en 70-80 procentare och passar således till dej. Jag köper den billigare som då blir över.

/K

DU får båda, JAG kör med CANON..he..he..

Båda priserna kan vara rätt - det kan vara smart att vänta med tolkningen av "i fint skick" tills man sett objekten i verkligheten. :)

Båda priserna kan vara rätt - det kan vara smart att vänta med tolkningen av "i fint skick" tills man sett objekten i verkligheten. :)

Det finns säkert någon återförsäljare i Sverige som fortfarande lagerför modellen dyrare än så, men jag har svårt att se att den ligger rätt i pris när du kan beställa den ny i Europa till ett pris under 10 000 inkl frakt.

/K

Det är nog väldigt många som inte har "shoppa i Europa" som alternativ (ännu).

Och alla tokiga köpesannonser som är mest störande här på annonsmarknaden borde man kunna rensa bort som spam, det är ju de som tror att de kan köpa nästan nya grejer till halva priset, men så funkar det inte med t ex Canonobjektiv...
Eller så är det så att man söker ett objektiv som nästan aldrig dyker upp begagnat, som t.ex. EF 85/1.2 II. Om man sätter ut en köpesannons så kanske det kan få någon som funderat på att sälja att göra slag i saken, och som då kanske kan få lite mer för objektivet än om säljaren var den som tog initativ till försäljningen. När jag har satt ut köpesannonser så har jag åtminstone varit beredd att betala lite extra.

Eller så är det så att man söker ett objektiv som nästan aldrig dyker upp begagnat, som t.ex. EF 85/1.2 II. Om man sätter ut en köpesannons så kanske det kan få någon som funderat på att sälja att göra slag i saken, och som då kanske kan få lite mer för objektivet än om säljaren var den som tog initativ till försäljningen. När jag har satt ut köpesannonser så har jag åtminstone varit beredd att betala lite extra.

det stämmer ju faktiskt inte, 85/1,2 dyker nog upp titt som tätt begagnat, kanske inte till det pris man vill dock.

det stämmer ju faktiskt inte, 85/1,2 dyker nog upp titt som tätt begagnat, kanske inte till det pris man vill dock.
Jag har letat efter det daligen i två månader här bland annonserna. Det har dykt upp tre stycken tror jag, alla runt 16-17000. Inget har varit i mina närtrakter, runt Göteborg. Nu har jag köpt ett från Holland för 18 000:- istället. Den enda köpesannons jag haft ute dock var efter ett 35/1.4, då det kom inte upp ett enda på en månad. Men jag fick svar på min köpesannons, och köpte det för mer än det kostar då det dykt upp självmant.

Men frånsett hur många som dyker upp, förstår du resonemanget kring varför köpesannonser inte behöver betyda att man vill köpa till orimligt lågt pris?

Rent objektivt (haha) kan det ju knappast finnas många anledningar att köpa garantilöst, utan konsumenträttigheter och med en (liten) risk att det man köper är stulet, om man inte får en rimlig riskpremie för detta. Tydligen är den riskpremien ca 20 % av nypris för många här. I mina ögon låter det litet, men förklaras väl av att de flesta ser kameraobjektiv som produkter med "evigt liv", dvs ingen försämring av användande eller över tid (I så fall en av de verkligt få, kanske den enda, elektromekaniska produkterna med denna goda egenskap!).

Om man sedan inser att "nypris" för samma produkt kan flyta mellan 3500 kr (holländsk webshop) och 6000 kr (välkänd svensk webshop) till 7000 (fotoaffär med "listpris") blir man fundersam på hur folk tänker. Det finns alltså de som på fullt allvar anser att en begagnad, garantilös produkt från en okänd person har samma värde som en ny, oanvänd, med tillverkargaranti från ett företag i EU. Handlar det om ett sällsynt eller eftertraktat objektiv som inte längre tillverkas kan ju priserna bli därefter, men det är något annat.

Marknader är inte fullt informerade, så är de bara. Men att anpassa sig till det faktumet är inte något fel, på något sätt. Vill någon sälja begagnade objektiv till ett högre pris än man själv skulle vilja betala är det ju bara att avstå eller pruta (förhandla). Det är köparens enda sätt att påverka marknaden.

Jag har letat efter det daligen i två månader här bland annonserna. Det har dykt upp tre stycken tror jag, alla runt 16-17000. Inget har varit i mina närtrakter, runt Göteborg. Nu har jag köpt ett från Holland för 18 000:- istället. Den enda köpesannons jag haft ute dock var efter ett 35/1.4, då det kom inte upp ett enda på en månad. Men jag fick svar på min köpesannons, och köpte det för mer än det kostar då det dykt upp självmant.

Men frånsett hur många som dyker upp, förstår du resonemanget kring varför köpesannonser inte behöver betyda att man vill köpa till orimligt lågt pris?

jo, du har rätt att de legat helt fel prismässigt, de ska inte ligga över femtontusen begagnade.

Ta t.ex ett L-objektiv(håller hög kvalitet) som har ett nypris
för ca 10 000:- i Sverige, ca 9000:- i Tyskland.

Kan jag komma över ett sådant beg för 8000:- som är bara några
månader gammalt, jag kan göra upp affären "öga mot öga", original
kvitto(i Svensk butik) och allt som följer med vid en nyförsäljning ingår. Då kan det kännas helt ok för mig.
Hänger det oxå(oftast) med ett hyfsat filter(600:) så är ju det
en form av rabatt.

Däremot, ett likadant objektiv för 6000:-, som är ca 4 år gammalt
utan originalkvitto, kartonger, och som dessutom måste skickas.
Jaa, då känns inte den affären lika intressant.

Så man kan INTE generalisera och säga att beg objektiv SKA
kosta max 60% av nypris, annars är det fel på marknaden....

I ex ovan så ligger priserna på 80% och 60%, men vilket känns
mest attraktivt.

Frågan om vad en vara är värd är lätt att besvara. Den är värd exakt så mycket som någon är beredd att betala. Problemet är att si eller så många(tex 70) procent av svenskt butikspris blir normbildande pga att en alltför stor andel köpare inte vidgar sina vyer utan "köper" pseudoargumentet "svenskt nypris".
Det är klart att den som köpt dyrt vill sälja dyrt, men när köpsidan inser att "svenska marknaden" är en chimär, kommer prisnivån att anpassas till verkliga nypriser.

ANNONS