Annons

Värt mödan? System- eller kompaktkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

900912

Medlem
Hej på er!

Planerar backpacka några månader och har lite beslutsångest..
Är det värt mödan att släpa på min 500D med Tamron 17-50/2.8 eller ska jag satsa på en vassare kompakt, typ G12 eller liknande?
Inte för att 500D'n är extremt stor eller så..
Resans huvudsyfte är inte foto, utan vill mest ha en vettig kamera tillhands hela tiden.

Jag vill bara veta vad du tycker och hur du hade gjort..

Senast ändrad:
G12 är en bra kamera. Å andra sidan finns det ju alternativ i form av spegellösa system som inte kostar så mycket mer....
Visst blir isogenskaperna sämre och det dynamiska omfånget likaså, men bärkraften blir mindre;-)
Så kanske en GF2, G2, Oly Pen eller så?

Jag skulle tagit med systemkameran och lagt pengar på en vidvinkelzoom, om du inte redan har en. Om du tänker besöka städer är en sådan mycket trevlig att ha med,

Per.

Jag skulle nog ta med mig både en vidvinkel och ett tele, även om det blir lite tungt. Alternativt bara ett objektiv med lite större omfång, i mitt fall det Sigma 17-70 jag har eller ännu hellre ett Canon EF-S 15-85 så får man både lite vidvinkel och lite tele, med bra optisk kvalitet. Kanske kompletterat med min EF 50/1,8 för natt- och inomhusfoto på folk.

Håller med Per att vidvinkel är kul i städer. När jag själv reser använder jag väldigt mycket min Sigma 10-20.

Fast om jag bara vill ha med mig en liten lätt kamera skulle jag kanske ta resan som förevändning för att skaffa mig en Fuji X100....

Tack för svaren, uppskattas!
Har inte varit och rest så mycket innan, framför allt inte under längre perioder.
Men jag får ta och suga på denna kolan ett tag till :)

Är det värt mödan att släpa på min 500D med Tamron 17-50/2.8 eller ska jag satsa på en vassare kompakt, typ G12 eller liknande?
Resans huvudsyfte är inte foto, utan vill mest ha en vettig kamera tillhands hela tiden.
Jag skulle definitivt ha med mig en bra kompaktkamera. Kanske en Canon S95 eller Olympus XZ1. Eller något ännu fickvänligare.

Beroende på hur man reser osv skulle jag eventuellt ta med systemkamera också, men definitivt inte enbart. Det är alltid (och speciellt på en unik resa) viktigare att man tar bilder än att dessa blir tekniskt fulländade.

Hej på er!
---
Jag skulle satsat på en kompakt som går ner i framfickan (1). Sätter du sedan en tunn vajer (typ utdragbar bagagevajer) mellan kameran och byxorna så behöver du inte heller vara orolig att tappa bort den.

Risken med en systemkamera är att den blir kvar på rummet eller i ryggsäcken eftersom den är omständlig att ta med sig. En kompakt däremot har man alltid i fickan och då behöver man inte ens tänka på kameran innan den behövs.

(1)Vill du ha en G12 eller annan större kompakt och den inte får plats i framfickan så skaffar du byxor med större fickor. Skall du stoppa ner en systemkamera så blir det mer en ficka med ett par vidhängande byxor.

Jag håller med Erland. Ska det vara någon vits med kompaktkamera ska den gå ner i fickan eller möjligen i en magväska. En G12 är för stor.
Själv har jag en Olympus 7070W som resekamera, den går visserligen bara ner i väldigt rymliga fickor men jag har den vanligen i en tygpåse i en tåt över axeln där jag också har ett Leitzstativ och ett reservbatteri och en flaska vatten.
Som reserv har jag en platt liten Samsung ES25 (12 Mp med damm på sensorn) eller lånar hustruns ännu mindre IXUS 40 (bättre men färre pixlar)

Sist jag var ute och reste (till Prag), så ångrade jag mig ordentligt att jag bara packat en Canon Ixus. Den hade jag visserligen med mig överallt, men det hjälpte inte. Jag saknade min Nikon D90 och Nikkor 12-24/4 så fruktansvärt. Det ska inte hända igen, lovade jag mig.

Per.

Perfekt!
Har så gott som beslutat mig för att skaffa en S95. Får se om SLR'n följer med.
Tack för alla tips! :)

Skadar inte med fler tips och tankar från andra.

Skadar inte med fler tips och tankar från andra.

Då vill jag slå ett slag för den här...

http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=GF1svart20

... som en bra kompromiss mellan vikt och bildkvalitet (och i viss mån pris). Med viss reservation dock, om du fotar i jpg eller RAW. Den har fått viss kritik för att JPEG-filerna inte blir så roliga (jämfört med Olympus motsvarande), men jag har aldrig kollat själv.

I vilket fall tycker jag det låter onödigt att ta med DSLR:en, dels för att du ska "backpacka", dels för att huvudsyftet inte är att fota.

Hej på er!

Inte för att 500D'n är extremt stor eller så..

Tänkte bara säga att jag till slut föll för S95. Kommer att köpa till ett schysst UV-hus då jag dyker :)

Tack för hjälpen alla!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar