Annons

Hjälp! Kompakt för petig människa på resa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Allt är ju relativt, men det är nog inte så många som skulle kalla Nex med 18-55 för "kompakt".

Nej det är sant. Men man ska också ta bilder för livet. Minnen. Är dessa inte värda att dokumenteras med hög kvalité?

Men visst, kommer man från kompaktvärlden så är inte Nex med zoomen speciellt kompakt.
 
Nej det är sant. Men man ska också ta bilder för livet. Minnen. Är dessa inte värda att dokumenteras med hög kvalité?
Jovisst. Fast nu skriver ju TS att han är "på jakt efter en lämplig kompaktkamera eftersom jag inte vill släpa runt på en systemkamera i vildmarken". Så han har nog redan funderat över detta.
 
Har sen tidigare en Oly e-PL1 när jag inte vill släpa på systemkamera och den ger ju systemkameralika bilder verkligen men den är ändå ganska för stor ibland, går inte ner i en ficka eller i nåt fack i bilen så jag ville köpa en ännu mindre kamera och gärna nån med lite mer tele och som kunde filma i nätt format så det blev till slut en canon sx230 som nämndes i början, gav tillräckligt bra bilder och bra filmar den och både halvbra vidvinkel - kunde vart bättre - men grymt tele och fungerande stabilisator, och allt i ett nätt format och inte till mycket pengar alls, gråter inte blod om jag tappar den eller glömmer den eller så. Tycker den verkar va en bra kompromiss på allt. Dock har cyberphoto nu tagit tummen ur och recenserat nikon p300 och den säger de filmar bättre än canon s95 men annars rätt lik den, tja, den kanske jag skulle titta på nu om jag inte precis hade köpt sx230.
Olyn xz-1 den nya tar ju bra bilder men suger tydligen på film och den var inte så liten så den hade inte varit nån skillnad från e-PL1.
Men frågar du mig om sx230 så jag är helnöjd. Har manuella inställningar om man vill, ingen RAW tror jag men vad tusan bilderna ser bra ut ändå tagna i autoläget, det har blivit kul igen att fotografera!
 
Hej igen! Tänkte bara skriva att jag fick åka iväg så hastigt att det inte blev något kameraköp innan resan, dock fick jag låna en G11 av min chef och har nu kommit fram till att det är för jobbigt att släpa runt på den när man vill vara ledig och när man vill fota så kan man precis lika gärna ta med sig en större kamera. Så nu kommer jag att köpa en Iphone för vardagsfoto och en systemkamera av något slag istället! Så många tack för alla goda råd och engagemang! :)
 
Om jag vill resa lätt och samtidigt kunna fota med kvalité så skulle jag ha valt en mätsökarkamera. De är inte speciellt dyra jämfört med SLR-kameror och objektiv.

Mitt tips är Voigtländer Bessa R2A eller Zeiss Ikon ZM. Objektiv beror på vilka brännvidder man föredrar men jag skulle nog ha valt Zeiss C Biogon 35/2.8, Zeiss Tele-Tessar 85/4 eller Voigtländer Heliar 75/1.8. Men då är det film och manuell fokusering som gäller.
 
När jag inte använder min Canon EOS 50D så använder jag en Panasonic Lumix DMC-TZ10.

Jag hade tidigare Canon G10 men tycker att jag får bättre bilder med TZ 10.

Bytte igentligen för att få en kompakt med mer zoom och jag har inte ångrat mig.

Jag kanske inte är tillräckligt kräsen !
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.