Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Värt att byta?
- Trådstartare kickson86
- Start datum
unoengborg
Aktiv medlem
Okej.
Så om jag skulle vilja köpa till ett fast objektiv till Olympusen respektive Samsungen. Vilket skulle då vara billigast?
Att ansluta riktig sökare till är inget jag värdesätter, det är smart ja, men inget jag tänker på.
Vad du ska välja för optik beror väl på vad du vill fotografera, men tänk på att du bör välja ungefär ett bländarsteg ljusstarkare optik än vad du hade till din Nikon om du vill bibehålla din samma förmåga att leka med korta skärpedjup. Ljustyrka är även bra med tanke på att sensorn är lite mindre, vilket gör att du förmodligen vill hålla iso nere för att minska brus.
pechblande
Aktiv medlem
unoengborg
Aktiv medlem
Vad det gäller Olympus kolla även in optik för Panasonic eftersom även de har m4/3 optikfattning.
Att titta efter det billigaste objektivet känns inte som en bra utgångspunkt, fundera över
vad du ska fotografera och skulle objektivet inte vara lämpligt för det, annars är det pengar i sjön.
kickson86
Avslutat medlemskap
Anledningen till den dumma frågan om vilken som är billigast att köpa objektiv till är i min värld inte så dum. Har man inte ett jobb där man får en massa pengar i lön så spelar även sådant in. Men självklart är det inte det som avgör.
Jag fotar inget speciellt egentligen. Bara sådär allmänt, kanske att det blir mycket barn på bilderna då det är de som är roligast att ha på bild.
En helt vanlig amatör helt enkelt
Jag fotar inget speciellt egentligen. Bara sådär allmänt, kanske att det blir mycket barn på bilderna då det är de som är roligast att ha på bild.
unoengborg
Aktiv medlem
Anledningen till den dumma frågan om vilken som är billigast att köpa objektiv till är i min värld inte så dum. Har man inte ett jobb där man får en massa pengar i lön så spelar även sådant in. Men självklart är det inte det som avgör.
I sådana fall köp kamerahus med någon kitzoom, det brukar bli billigast. I övrigt håll i pengarna tills du vet vad du vill fotografera.
Palletheking
Aktiv medlem
Jag håller inte med de som hävdar att du inte skulle se någon skillnad på dina bilder. Steget från en fullformat till ex din D7000 är ca ett bländarsteg i skärpedjup. Steget till en micro four third som ex Olymbus eller Panasonics kameror har är ytterligare ett bländarsteg. Det blir väldigt svårt att få till bilder med kortskärpedjup som lyfter fram huvudmotivet med en micro four third sensor. Men om kameran du har inte följer med pga storlek och vikt är det ju motiverat att byta. men det blir skillnad på bilderna både sett till skärpedjup och brus.
kickson86
Avslutat medlemskap
Att det blir skillnad förstår jag och är med på. Men det lär ju bli bättre än med mobilkameran även om den ändå är helt okej för att vara mobil (Samsung S5).
Men med Samsung NX300 då? Blir det samma där?
Jag är som sagt inne på Olympus E-PL5 och Samsung NX300.
Samsungen är ju ingen micro four third kamera.
Och bländarsteg som ni pratar om fattar jag inte riktigt vad det är.
unoengborg
Aktiv medlem
Att det blir skillnad förstår jag och är med på. Men det lär ju bli bättre än med mobilkameran även om den ändå är helt okej för att vara mobil (Samsung S5).
Skärpedjupet beror på vilken bländare du använder och i vilken skala motivet avbildas på sensorn. Ju större avbildningskala desto mindre skärpedjup och desto större bländaröppning du använder desto kortare skärpedjup. Har du en liten sensor fordras inte lika stor avbildningskala för att motivet ska fylla sökaren. Vill du ha samma skärpedjup som du har med din nuvarande DX kamera på en m4/3 kamera med mindre sensor behöver du öppna bländaren ytterligare ett steg.
Samsungen är väl även den APC-C format så här blir det ingen skillnad mot din Nikon, men Samsung har mindre marknadsandel och därmed med mindre begagnade prylar att fynda bland, vilket kan vara en nackdel om du har klen budget.
kickson86
Avslutat medlemskap
Okej, då är jag med på banan igen!
Vill inte köpa begagnat ändå då jag har dåliga erfarenheter från det Jag har inte super klen budget men inte super bra heller. Men det hör inte hit =)
Så egentligen är Samsungen bättre för mig angående de jag skriver jag vill ha/komma åt? Eller har jag fel då?
Jag vet inte, men jag tycker att Olympusen känns gammal på något vis och med min tur kommer det väl ut en ny när jag precis köpt pl5an isåfall. Och det skulle ju vara surt. Den kanske inte är gammal, men det känns som så..
Vill inte köpa begagnat ändå då jag har dåliga erfarenheter från det Jag har inte super klen budget men inte super bra heller. Men det hör inte hit =)
Så egentligen är Samsungen bättre för mig angående de jag skriver jag vill ha/komma åt? Eller har jag fel då?
Jag vet inte, men jag tycker att Olympusen känns gammal på något vis och med min tur kommer det väl ut en ny när jag precis köpt pl5an isåfall. Och det skulle ju vara surt. Den kanske inte är gammal, men det känns som så..
Hans Österlind
Aktiv medlem
Hej
Jag kompletterar upp min D300 med en NX10 och de fyra 16/2,4; 20/2,8; 30,2,0; 45/1,8 och sorgligt nog vilar sig D300an väldigt mycket på hyllan numera. Ska du fota ungar kan jag varmt rekommendera 30/2,0 eller 20/2,8. Dessa är grymt mångsidiga. Bildkvaliteten map objektiven är inget mindre än suverän medan mitt hus som är till åren inte matchar D300an men så skiljer det en rejäl sudd när det gäller pris och vikt. När det kommer till begköp är allt köpt beggat utom 16/2,4 och priset är behagligt lågt eftersom ingen vill ha samsungs grejer då de inte anses vara ett rumsrent fabrikat när det kommer till kameror men det ska man inte lyssna på anser jag. För min egen del passar den klassiska DSLR stilen mig bättre men om man gillar utseendet och användningen ser jag inget som inte talar för en NX300 plus en 20/2,8, det kommer nog bli en bra allmänfotomaskin.
En D7000 med vad den kan så är den nog i sig ändå en "bättre" kamera men om man ändå inte ids ta med den är den ju kass, jag känner igen dilemmat vilket gör att Nikon stannar kvar i mitt stall ett bra tag till.
unoengborg
Aktiv medlem
Det kommer alltid att komma ut något bättre dagen efter du har handlat vilken du än köper.
Välj den som känns bäst. Känns den bra att använda kommer den att komma med ut annars blir det bara en ny kamera som ligger och värmer hyllan.
R00S
Aktiv medlem
Mycket bra inlägg i övrigt, men på just den här punkten är nog snarare motsatsen är sann. Jpg-motorn är kanske inte den bästa i d7000 då exmore var ganska nytt, men halvformatssensorn är nog fortfarande bland de absolut bästa som går att få tag på. Snäppet vassare på basiso än vad toshibas sensorer i nikons efterföljare presterar och mindre smudging på hög iso än vad de flesta raw-filer har på nyare kameror. Den har också nästan exakt samma dynamiska omfång per yta som sonys allra nyaste sensorer.Låter som en bra ide att byta om din D7000 inte kommer med. Tror inte du behöver oroa dig för att bildkvalitetens ska bli sämre. Mycket har hänt med sensorerna sedan D7000 kom ut.
Det som däremot skiljer är att det sitter ett moiré-filter som äter lite skärpa och kanske ett kvarts stop ljus, vilket de flesta tillverkare skippar idag. Fuji, till exempel, använder nog fortfarande precis den sensorn med sitt xtrans-filter framför. Xtrans släpper igenom ca ett halvt stop mer ljus (mer gröna pixlar och inte så mörka filter) eller så än bayer-filtret på en d7000. I kombination blir det nästan ett helt stopp så basiso så xtrans hamnar på 200.
Att tänka på:
Välj något med riktig sökare. Att balansera kameran på armlängds avstånd för att titta på displayen på baksidan blir aldrig lika stabilt som om du för kameran till ögat och kan ta stöd mot huvudet.
Starttid: De flesta spegellösa somnar om de inte används på ett par minuter för att spara batteri, vilket gör att sedan tar det ofta någon sekund för dem att gå igång igen vilket kan kännas lite småirriterande när man lyfter kameran till ögat för att mötas av en mörk sökare.
Batteritid: Se till att köpa extra batterier. Trots sovlägen går batterierna betydligt fortare åt på spegellösa.
Följande autofokus: Se till att välja något som har fasdetekterande autofokus. Tyvärr brukar de flesta gå över till långsammare kontrastdetektering när ljuset är svagt
Kameror att titta på Olympus OM-D M1, Fujifilm X-T1. Störst besparing i vikt får du med Olympusen eftersom den har mindre sensor vilket gör att optiken kan bli lättare.
Bandit Art Design
Aktiv medlem
Min sambo har en Canon SX500IS med 30 x zoom med vilken hon tagit många bilder som är bättre än med min kamera, hon kan zooma in bra mycket mer än jag med mina objektiv och den kameran väger inte mycket heller.
Kompakt kamerahus med 30x ultrazoom och 24 mm vidvinkelobjektiv
16 megapixels
Intelligent IS
Stor 7,5 cm (3,0") LCD-skärm
Smart Auto-läge identifierar 32 motiv
HD-filmer (720p) med HDMI
Zoom Framing Assist
Roliga kreativa filter
Helmanuell kontroll
Ansiktsigenkänning
Kompakt kamerahus med 30x ultrazoom och 24 mm vidvinkelobjektiv
16 megapixels
Intelligent IS
Stor 7,5 cm (3,0") LCD-skärm
Smart Auto-läge identifierar 32 motiv
HD-filmer (720p) med HDMI
Zoom Framing Assist
Roliga kreativa filter
Helmanuell kontroll
Ansiktsigenkänning
Hans Österlind
Aktiv medlem
Det kommer alltid att komma ut något bättre dagen efter du har handlat vilken du än köper.
Välj den som känns bäst. Känns den bra att använda kommer den att komma med ut annars blir det bara en ny kamera som ligger och värmer hyllan.
Hej!
Ja. Vad är bra bildkvalitet ? Går det ta bra bilder med en dålig kamera eller en årsmodell för gammal kamera?
Kolla här och man undrar vad man gör fel ;-)
http://mobilephotoawards.com/3rd-annual-mobile-photography-awards-winners-honorable-mentions/
unoengborg
Aktiv medlem
Köp en kamera med optisk sökare. Bildskärmen är ofta svår att se utomhus.
Vet egentligen ingen liten kamera som har bra optisk sökare som inte är stor och tung DSLR. Optiska genomsiktsökare finns på en del kompaktkameror, men överensstämmelsen mellan vad som visas i sökaren och bilden på sensorn brukar vara ganska dålig.
Du har dock rätt i att bildskärmen på baksidan är mer eller mindre oanvändbar ute soliga sommardagar. Ur den aspekten finns det många små kameror med EVF som är betydligt bättre än de som TS verkar föredra. Nu är vi dock inte TS och det kan ju finnas andra aspekter som är viktigare för henne men det här med avsaknad sökare är nog något som är värt att tänka över väldigt grundligt. Känn på kamerorna en solig dag i någon fotoaffär där man kan ta ut dem i solen och se hur sökarbilden ser ut när man har solen i ryggen.
TS kan naturligtvis göra som forna tiders fotografer och ta med sig ett svart skynke att hänga över sig själv och kameran för att se sökarbilden bättre om det är sommar och solsken
Veda59
Aktiv medlem
Kanske blev det fel vokabulär men min första digitala kamera, som jag köpte 2006, var en kompaktkamera och den har en bra sökare. Men vad jag menade är att en person som är van vid en systemkamera, med bra sökare, kan bli rejält frustrerad när man inte ser bildskärmen utomhus och har glömt det svarta skynket hemma.