Annons

Värt att byta?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast saken är den att jag har ju knappt använt Nikon D7000 utan kört med mobilens kamera i säkert ett halvår iallafall. Självklart har jag ändå använt Nikonen men det är inte många gånger.

Så jag är mer van vid en display just nu.

Man kan vänja sig vid kallt kaffe och avslagen öl också, det är dock inte detsamma som att dessa är fullvärdiga produkter.

Ha i minnet att mobiltelefonen inte har lika bra optik och lika bra sensor skulle du skaka lite där märks det inte så mycket eftersom allt annat inte heller är riktigt skarpt och bilden är lite brusigare än på en bra kamera. Med bättre optik och kamera ökar kraven på att man håller stabilt.

En annan faktor är batteriförbrukningen. Jag använder själv en Nikon 1 v1 som har både skärm på baksidan och en riktig EVF sökare. När jag kom på att jag kunde stänga av displayen på baksidan ökade antalet bilder jag kunde ta på en laddning från 3-4 hundra till en bit över tusen. Jag vet inte om de kameror du tittat på ger lika stor vinst men en EVF behöver inte kräma på riktigt lika mycket ljus för att synas så chansen är att skillnaden blir uppenbar.

Det allra minsta du bör göra om du trots allt vill välja sökarlöst, är att kolla att det verkligen fungerar i soljus min v1:as skärm igger långt efter min mobiltelefonskärm vad det gäller läsbarhet i starkt ljus och jag antar att det kan variera starkt mellan olika kameramodeller.

En sökare är väl värd sina pengar.

Har du kikat på Nikon D5300? Bildmässigt ger de väldigt bra kvalité och den är liten och nätt att ha med sig.

Jag själv funderar på att uppgradera från Nikon D40X till antingen 5300 eller 7100 men storleken på 7100 får mig att tveka lite.
D40X är i samma storlek som D5300 och jag tycker den har varit enkel och lätt att bära med sig, speciellt då man har små händer.

Så kika in dig på den och se vad du tycker.
En system är alltid en system och kompakter är inte riktigt samma sak enligt min åsikt, man blir väldigt bortskämd med bildkvalitén och alla inställningar då man har en systemkamera. :) Jag skulle aldrig mera vilja gå tillbaka till en kompakt, även om det var en proffskompakt.

Men det är mina tankar och hur jag ser på det. :)

Har du kikat på Nikon D5300? Bildmässigt ger de väldigt bra kvalité och den är liten och nätt att ha med sig.

Jag själv funderar på att uppgradera från Nikon D40X till antingen 5300 eller 7100 men storleken på 7100 får mig att tveka lite.
D40X är i samma storlek som D5300 och jag tycker den har varit enkel och lätt att bära med sig, speciellt då man har små händer.

Så kika in dig på den och se vad du tycker.
En system är alltid en system och kompakter är inte riktigt samma sak enligt min åsikt, man blir väldigt bortskämd med bildkvalitén och alla inställningar då man har en systemkamera. :) Jag skulle aldrig mera vilja gå tillbaka till en kompakt, även om det var en proffskompakt.

Men det är mina tankar och hur jag ser på det. :)

Den finns inte ens med i mina tankar eller de det står mellan. Den kommer också att få ligga hemma för mycket tyvärr.
Jag vill ha en kompaktSYSTEMKAMERA. Och har nog hittat vilken det kommer bli nu.

Var in på en butik och fick väldigt bra hjälp.

Den finns inte ens med i mina tankar eller de det står mellan. Den kommer också att få ligga hemma för mycket tyvärr.
Jag vill ha en kompaktSYSTEMKAMERA. Och har nog hittat vilken det kommer bli nu.

Var in på en butik och fick väldigt bra hjälp.
Vad blir det?
NX som du spanat på är ett riktigt bra system, om än litet (i dubbel bemärkelse). NX300 har frestat mig mången gång.

Vad blir det?
NX som du spanat på är ett riktigt bra system, om än litet (i dubbel bemärkelse). NX300 har frestat mig mången gång.

Det lutar åt Sony A5000. I stort sett likadan som samsung nx300. Några små detaljer som skiljer men känns som att Sonyn är det jag är lite mer ute efter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar