** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Vänta med att köpa digitalt eller ej av hänsyn till prisutvecklingen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bermax

Medlem
Hur mycket kan räkna med att kameror i klass med nikon d50 och canon eos 350d kommer att sjunka i pris över, låt oss säga de närmaste tre åren? Någon med kunskap i ämnet som kan göra en kvalificerad gissning. Jag skulle gärna vilja börja fota digitalt med systemkamera men prislappen avskräcker fortfarande. Dessutom: kommer de nuvarande digitala kamerorna att bli omoderna väldigt snabbt så att de om säg fem år inte är något att ha?

Utan att vara expert, men elektronik konsument i måga år så är mina tankar/ideer dessa:

Befintliga kameror kommer att sjuka lite lagom som vanlig elektronik gör, men eftersom du tänkte vänta 3år så kommer de modeller som du räkanr upp idag att vara omoderna och bortplockade från hyllorna. Nya modeller har kommit och deras instegspris kommer förmodeliggen matcha dagens.

Jag fick ett riktigt dråpslag förra veckan då jag i panik sprang in och köpte en rulle Fuji Reala till seglinghelgen för 79kr. Sedan skall framkallning betalas. Det blir inte många rullar innan man kommer upp i priset av en D-SLR...

Dagens D-slr kommer förmodligen vara ruskigt omoderna om 5år, men de blir inte sämmre för det. Om dagens prestanda räcker idag så kommer det nog räcka i morgon också. Sedan gäller det att blunda för att nya fina hyperutvecklade modeller och inse att den gamla fortfarande ger bra bilder.

Köp när Du har lust

Nome Nescio skrev:
Befintliga kameror kommer att sjuka lite lagom som vanlig elektronik gör, men eftersom du tänkte vänta 3år så kommer de modeller som du räkanr upp idag att vara omoderna och bortplockade från hyllorna. Nya modeller har kommit och deras instegspris kommer förmodeliggen matcha dagens.

Dagens D-slr kommer förmodligen vara ruskigt omoderna om 5år, men de blir inte sämmre för det. Om dagens prestanda räcker idag så kommer det nog räcka i morgon också. Sedan gäller det att blunda för att nya fina hyperutvecklade modeller och inse att den gamla fortfarande ger bra bilder.

Jag håller fullständigt med, om Du vill spara lite pengar, vänta några månader med att köpa en ny modell av en kamera. Då har priset hunnit sjunka lite. Eller passa på när nästa modell av kameran kommer och se ifall den den gamla kanske reas ut. Jag köpte min Dynax 800si när den var på väg ut. Tyvärr så orkade jag inte vänta ut prisfallet på Dynax 7D.

Duger kameran nu för Dig, köp när Du tycker att Du har råd.

Saknar Du någon finess, funktion, så kanske vänta på det, tills det kommer i en kamera Du har råd med.

Sedan kan man ju alltid vänta hur länge som helst på något nytt...

/Jörgen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar