Annons

Vänddia.

Produkter
(logga in för att koppla)
Cassiopeja83 skrev:
Fotade mycket vänddia när jag gick i skolan, men då framkallade jag den själv. Älskar att hålla på med vänddia, alla härliga färger som blir. Om man har möjlighet tycker jag att man ska framkalla bilderna själva, då får du själv avgöra hur bilden ska se ut!

I Sundsvall där jag bor vet jag att det är svårt att få en fotoaffär att framkalla dia i C-41, då vätskorna kan bli förstörda.

Jag har en kollega i Kvissleby utanför som heter Hans Hagman, som kan framkalla vänddia.
Numret till butiken är 060-56 21 77 eller http://www.hhbild.com

Lycka till !!!

NIKLAS
 
Oste skrev:
Så det går att framkalla negativ färgfilm i E-6?! Enligt fujicolor-labbet så ska det inte gå.
Det är så att jag har lämnat in två kodak highDefinition till dom och en av rullarna har dom framkallat i E-6 :(
Nu påstår dom att den filmen är en diafilm, fast på diapositiven så står det exakt samma som på negativet "Kodak HD 200". Mig vetligen så finns det väl ingen diafilm som heter "Kodak HD 200"?

/Lennart

Det går bra. Men det är kanske inte så roligt. Framkallar du färgneg i E6 får du positiva bilder, på samma sätt som du får negativa bilder om du soppar en diarulle i C41.

Dom påstår nog det för att det blev positiva bilder, och dom är såpass okunniga att dom inte förstår att det beror på kemikalierna.
Säkert nån praktikant eller liknande extraknäckare. ;-)

/Henri
 
Mikael,
Tack för informationen om framkallningsprocesserna.



Henri,
Jag ska ta ett snack till med labbet och se om de verkligen är så okunniga =) Det var i och för sig på kundtjänst de sa att det inte gick utan att min film måste ha varit en diafilm, vilket den inte var.
 
Någon som testat svartvit C41-film som Portra 400BW i E4-kemikalier då? Eller ska jag behöva bli den första? :)
 
Sorry, men fuji var och tog hans maskiner idag sånu så det går inte längre.

Fuji plockar in alla framkallningsmaskiner och i framtiden skall alla rullkar skickas till Fuji centralt och alla butiker skall endast ha e-boxar för digitala bilder.

Detta så Fujis egen framkallning inte skall hotas.

Om det suger? Japp så det ekar !!!!
 
Det finns ju andra lab.
Labet jag anlitar hade då inget emot att köra dian i c-41. Men det har Fuji alltså?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.