Annons

Vänddia.

Produkter
(logga in för att koppla)
Halloj! Jag har inte fattat riktigt vad det här med dia innebär riktigt än...
Om man framkallar dom på vanligt vis som dior "ska" framkallar, då blir det väl positiv istället för negativ om jag fattat det rätt, och hur får man då över dom till papper? När man skickar in dia för framkallning, får man tillbaka dem i såna där plastramar som man har i skolan när dom visar gamla bilder på grekiska byggnader, t.ex.?
Kan man använda diafilm i alla vanliga systemkameror? Och vad blir skillnaden i bildkvalite mellan dia och neg?
Förlåt, många dumma frågor på en gång!
 
Jag har minst lika många frågor om dia som föregående talare :)

Angående vänddia: kan jag gå in i fotoaffären, köpa en diafilm och sedan komma tillbaka och be dem köra filmen i en "vanlig" färgfilmsframkallning? Eller kan jag lämna in min vanliga färgfilm och be dem framkalla den som om det vore dia? Får man i så fall tillbaka bilderna på papper, eller blir det diaramar?

Vad är fördelen med diafilm jämfört med vanlig film? Hur är det med hållbarheten för diapositiv, jag har fått för mig att de är rätt ömtåliga (men jag kanske har drömt)?

Det vore snällt om någon kunde reda ut de här frågorna, eller hänvisa till någon bra bok eller hemsida som går igenom olika filmtyper.
 
egaeci skrev:
Jag har minst lika många frågor om dia som föregående talare :)

Angående vänddia: kan jag gå in i fotoaffären, köpa en diafilm och sedan komma tillbaka och be dem köra filmen i en "vanlig" färgfilmsframkallning?

Ja, det har jag gjort hos min lokala fuji-affär. Förste gången råkade de dock skriva ut bilderna positivt, men vänddior blir ju negativ, så bilderna såg minst sagt lustiga ut. Ungefär som färgnegativ, men utan den oragna basen. Efter det har det gått bra!
 
Nu har jag fått hem min första vänddia-rulle. En Fuji Sensia, ISO 200. Dock trodde jag nog att det skulle bli mer skruv på färgerna?! Vissa bilder skulle lika gärna kunna vara tagna med typ Kodak Portra VC eller liknande.

Nån som kan rekommendera en diafilm som det blir mycket skruvade färger av?!
 
chajo skrev:
Nu har jag fått hem min första vänddia-rulle. En Fuji Sensia, ISO 200. Dock trodde jag nog att det skulle bli mer skruv på färgerna?! Vissa bilder skulle lika gärna kunna vara tagna med typ Kodak Portra VC eller liknande.

Nån som kan rekommendera en diafilm som det blir mycket skruvade färger av?!

Charlotte!
Visst blir det lite olika färger beroende på vilken film du använder, men största problemet när du får vänddiabilder från ett vanligt fotolabb/snabblabb, är att maskinen oftast korrigerar färgerna till något sorts normalläge.

Som någon påpekade tidigare behöver man nästan kopiera själv för att få till de där extrema färgerna. Eller gå till ditt lokala labb och tala om vad det är du är ute efter.
 
Fotade mycket vänddia när jag gick i skolan, men då framkallade jag den själv. Älskar att hålla på med vänddia, alla härliga färger som blir. Om man har möjlighet tycker jag att man ska framkalla bilderna själva, då får du själv avgöra hur bilden ska se ut!

I Sundsvall där jag bor vet jag att det är svårt att få en fotoaffär att framkalla dia i C-41, då vätskorna kan bli förstörda.
 
Fotade mycket vänddia när jag gick i skolan, men då framkallade jag den själv. Älskar att hålla på med vänddia, alla härliga färger som blir. Om man har möjlighet tycker jag att man ska framkalla bilderna själva, då får du själv avgöra hur bilden ska se ut!

I Sundsvall där jag bor vet jag att det är svårt att få en fotoaffär att framkalla dia i C-41, då vätskorna kan bli förstörda.
 
Labet jag använder gör det helt konstnadsfritt.
Vänddior pressning och annat.
25:-/rulle oavsett svv/dia/c-41.
 
Då jag har möjlighet till att framkalla c41 själv skulle jag vilja veta vad det beror på att folk säger att vätskorna kan bli förstörda?
När kan dom bli det, av vad, och varför?

Någon som har mer information om detta?
Hur riskabelt är det att framkalla en dia i månaden i en "riktig c41 maskin", om ni förstår vad jag menar. Såndär minilabmaskin.

/Henri
 
vad händer när man framkallar vanlig film i E-6 eller vad det heter?.....inga färgstick eller liknande?

jag som ville börja med detta, men det verkar ju va så knepigt (är nybörjare). Sen jag va liten har jag altid hört att man inte kan framkalla färgfilm själv....vad måste man köpa å hur mycket kostar det för att kunna framkalla färgfilm hemma?
 
Roligt? Ptja det är subjektivt.

Papperskopior får man väl när man ber om det?
Med vänddia får man neg, dvs "felvända bilder" som neg brukar vara, ber du om kopior också så är det inge problem.
Men du bör nog inte köpa en vanlig filmpåse o slänga i en rulle dia, det är inte alltid företagen vill soppa dina diarullar i deras maskiner.

Så ta kontakt med ett labb i närheten och kontrollera först, om du vill prova.

/Henri
 
Med risk för att förstöra denna analogdiskussion, en fråga av mer digital karaktär. Går det att uppnå en liknade effekt i Photoshop på ett smidigt sätt??
 
per_silja skrev:
inge kul alltså...

men jag fattar inte helt...får man ut papperskopior också?.....har ingen tillgång till scanner eller liknande.
Framkallar du negativ färgfilm i E-6 får du ut dior, inte negativ.

Dessa dior har lägra kontrast än vanliga dia och färgstick som ofta går åt blått och cyan.

Jag gjorde ofta så för tio år sedan, många kunder gillade den stilen.
 
mipert skrev:
Framkallar du negativ färgfilm i E-6 får du ut dior, inte negativ.

Dessa dior har lägra kontrast än vanliga dia och färgstick som ofta går åt blått och cyan.

Jag gjorde ofta så för tio år sedan, många kunder gillade den stilen.

Så det går att framkalla negativ färgfilm i E-6?! Enligt fujicolor-labbet så ska det inte gå.
Det är så att jag har lämnat in två kodak highDefinition till dom och en av rullarna har dom framkallat i E-6 :(
Nu påstår dom att den filmen är en diafilm, fast på diapositiven så står det exakt samma som på negativet "Kodak HD 200". Mig vetligen så finns det väl ingen diafilm som heter "Kodak HD 200"?

/Lennart
 
Det enda som inte går är att framkalla svartvit film i färgprocess.
Bortsett från de svartvita C-41 filmerna förstås...

Sista badet är ett blekfix som gör två saker, fixet tar bort de kristaller som inte exponerats och framkallats, de är ungefär 2/3 av mängden silverkristaller. Bleket tar bort allt exponerat och framkallat silver, kvar skall bara finnas färgpigmenten.
Därför får man en blank plastremsa om man av misstag kör en tri-X i färgkemi.

Men visst går det att framkalla färgnegativ film i E-6, du har själv beviset för det.

Jag är förtjust i den processen, för tio år sedan lyckades jag få ett sminkkontrakt med bilder jag visade upp, gjorda just på det sättet.
Bleka högdagrar med låg kontrast och ett färgstick som var svårt att definiera.
Sedan blev det så att bilderna jag tog åt dem var perfekta färgbilder mot vit bakgrund, men jobbet fick jag för att jag visade en då lite ovanlig bildstil.
Jag var inspirerad av en New Yorkfotograf jag inte minns namnet på.

När ett labb säger att det inte går beror det på tre saker:
De vet inte att det går.
De vill inte göra det (de får inte fel kemikalier i sin process).
De vill inte göra kunden besviken, hur skall de veta att du vill ha usla färgbilder?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.