Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välkommen Canon 30D!

Produkter
(logga in för att koppla)
Nån gång skulle jag vilja se ETT endaste foto på denna sidan, som kräver dessa extrema krav ni har. Har då inte sett många sen jag blev medlem 2004..

Och dom foton jag sett, har det att göra med fotografens utsökta sinne, i kombination med kameran och alla världens grundlagar..

Får tankarna till>

Varför inte ha en superhöupplöst realtids-kamera, sen klippa ut den bilden man vill ha i i en sekvens.

bara att rikta, sen hem och plocka ut..

Kanske borde komma sen som fäste likt en öronmussla, som kan vara aktiv under hela dagarna, så man inte missar nåt..

100 mpxl, och vädertätad??

Fast då kräver väl eran bildbyrå 105 mxpl, så den duger inte då heller..
 
Senast ändrad:
wsaar skrev:
Reaktionerna på 30D påminner om många Nikonisters reaktion på Nikons 6 mpixel D70s/D50-släpp när Canons amatörmodell hade 8 megapixel.

Det är dock lite förvånande att Canon släpper på megapixelledarskapet i det här segmentet. Antalet megapixel (tillsammans med goda brusegenskaper) har ju länge varit Canons stora trumfkort över konkurrenterna...

Jag kan också tänka mig att Canon skulle behövt släppa något på runt 12 mpixlar för att på allvar kittla uppgraderingstarmen hos 350D-ägare, men en sådan produkt skulle väl kannabalisera på försäljningen av 5D.

Som 350D ägare suger det kanske inte tillräckligt i uppgraderingstarmen ännu om jag ska vara ärlig. För lite skillnad nästan. Större sökare hade varit trevligt, gärna kanske mer mpix också om man vill kunna beskära bilderna o jobbar mot tryck. Men jag är rätt nöjd m min 350D än så länge och det kommer fler tåg.
 
Det känns som att den mesta energin går åt till att fantisera och spekulera kring vad som ska komma, hur fantastiskt allt ska bli och vilka möjligheter som kommer att finnas.

Tänk hur kul det kommer att bli med foto om min kamera bara hade det där, och det där. Och det där så klart. För då, precis då, kommer jag helt plötsligt bli helt galet intresserad av att fotografera och göra magiska bilder.

I väntan på den nya modellen kan jag ju alltid testa mina objektiv för front- och bakfokus, kantskärpa och upplösning. Och glöm för allt i världen inte att utreda brus och bandning på absurt höga iso-tal. Satsa en helg på att bygga en softbox av en tvättkorg och en bygglampa. För att lägga pengar på ljus stjäl ju från budgeten tillägnad det där nya kamerahuset. Det som kommer om 18 månader. Bäst att ställa sig i kö hos en tysk handlare redan nu.

Oj, nu är det nya huset lanserat. Leverans om sex månader. Ingen idé att plåta innan dess. Jag vill ju inte sitta med en massa bilder som skulle blivit så mycket bättre om jag bara haft den nya kameran. Jag kommer ändå bara gräma mig när jag tittar på dom. Bäst att låta bli. Fan, jag tror jag säljer min gamla kamera medan det fortfarande finns en marknad.

Och nu är den äntligen här! Min nya kamera! Jösses, den är ju helt perfekt. Om den bara hade...

:)
 
Sådär var jag lite förr..

Sen köpte jag en eos 1d mark II. Och efter ett tag med den insåg jag att detta fan hänger på mig, inte på tekniken längre..

fast jag tror man inte ser det, om man inte kommer till den insikten..

Lite av en ändhållplats i mitt teknik-bögeri (lr strävan efter att bli duktig snabbt, och suga lite uppmärksamhet)..

The everlasting pxl candy.....

Vi är nog alla lite pryliga (mer lr mindre), för dom flesta växer det nog bort med tiden, då man insett att det är foto som är roligt, och inte kamera-modellerna i sig själva..
 
Senast ändrad:
tomasbz skrev:


Sen köpte jag en eos 1d mark II. Och efter ett tag med den insåg jag att detta fan hänger på mig, inte på tekniken längre..


Hej

Med min typ av fotografering, känns det också så när jag skaffade 1d mark II att det hänger på mig som fotograf inte på kameran för att ta bra bilder eller de bilder jag vill ta. Kameran är så bra! Kan visserligen alltid förbättras något.

Med tex 300D som jag lånade innan och 20D som jag har nu, så bromsas mitt bildskapande pga bristande teknik, dvs i mitt fall mindre bra kameror för aktionfotografering.

Det är så jag vill ha det, bästa tekniken, sedan skall så mycket som möjligt hänga på mig, vill inte att tekniken bromsar upp mig.

MVH

Omar Brännström
 
Du har rätt Omar. Att ge mig en 1D skulle vara som att köra Ferrari kring Stureplan :) Don efter person.

Men, jag respekterar dom som har pengarna och som vill ha prylen. Jag har såna ådror i mig oxå ;) Men då kan man väl stå för det...

peterA
 
Hur funkar detta?

Okej, den nya 30Dn är släppt.

Och jag köpte en ny 20D för 2 månader sen, och nu när priset är officiellt på en 30D så undrar jag hur den kan kosta mer än 20D?

Jag hade snarare trott på en sänkning på 20D till kanske runt 9-10k, men istället ligger den kvar på samma pris, och är 565:- dyrare än 30D? Hur funkar detta eg?
 
Jag tror att Canons största miss var att byta namn på kameran. Med ett namnbyte ställs högre krav av kunderna än om de bara hade lagt till t ex ett N efter 20D. Då tror jag att det nästan bara hade varit postiva toner om de trots allt vettiga nya funktionerna den fick. Besvikelsen blev nog så stor för att de bytte namn utan att ha förändrat tillräckligt mycket på 18 månaders utveckling.
Många hade dessutom tagit för givet att det skulle vara en konkurrent till Nikon D200, och inte en ersättare till 20D. Det trodde jag oxå... men de fortsatte på sin egna linje. Nu i alla fall...
Framtiden får väl visa vad de har under utvecklig...

T ex at kunna ställa ISO i 1/3 steg är ju efterlängtad av mig i alla fall. Jag tycker faktiskt att det är en av de viktigaste funktionerna i en DSLR, och borde finnas i alla modeller. Att kunna ställa ISO "on the fly" är en stor fördel om man jämför med en analog kamera. Smidigt.
 
Det var verkligen ett svalt mottagande som EOS 30D har fått och visst är den lite av ett "västgötaklimax". Men den bästa värdemätaren på hur bra kameran blir mottagen kommer att märkas i försäljningsstatistiken för kameran.

Jag är nöjd med min 20D den är en utmärkt fotoapparat och jag kommer inte att byta ut den än på något år. Men till nästa byte av digitalkamera så hoppas jag på att Canon utvecklar en s.k. "proffs kamera" med 1.6 crop som motvikt till alla feta fullformatshus, större sökare, utbytbara sökarskivor, större färgrymd, bättre möjlighet till svartvit foto, gärna 10-12 miljoner pixlar allt förpackat i ett litet smidigt och diskret kamerahus. Skulle de ha släppt en sådan kamera nu så skulle de begått komersiellt självmord gentemot 5D men nästa år kanske...
 
Jag håller med om att den största dumheten måste vara namnbytet.

"3" är ju ett tal som förpliktigar (heligt, alla goda ting, osv). 3, 30, 300, är ju idag vad 5, 50, och 500 var på 90-talet. Det känns som om 30D, dvs. en "digital EOS 30", borde ha sparats tills man släppte den "definitiva" digitalaren, iaf. såtillvida att man var uppe i max praktisk/behövd upplösning, dvs. kanske en 10-15 mpix ("640 kb borde räcka för vem som helst", hehe).
 
LeadHead skrev:
Jag håller med om att den största dumheten måste vara namnbytet.

Ni tänker som tekniker och inte som marknadsförare.

Ett nytt namn är en köpsignal. Lättare att sälja en ny modell än en tillfixad gammal. :)

I 1D-klassen är själva namnet "Eos 1"-varumräket.
 
FouFoto skrev:
Allra mest logiskt hade väl varit "20d Mark II"?

Men, det är ju som du säger själv Magnus - en fråga om marknadsföring....

Jag tror Mark "x" är förbehållet proffsmodellerna. Eos 1 har ju alltid hetat Eos 1 med diverse tillägg. Canon har ju valt att behålla grundbeteckningen på sina proffskameror, medan Nikon räknar upp alltefter. Canon F1, F1N, F1N AE, Eos 1, Eos 1n, Eos 1v etc
 
FouFoto skrev:
Allra mest logiskt hade väl varit "20d Mark II"?

Men, det är ju som du säger själv Magnus - en fråga om marknadsföring....

Eller varianten som softwareföretagen kör med, EOS 20.1.1D
Då skulle nästa heta 20.1.2 osv... :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.