Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välkommen Canon 30D!

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Klockrent Werner !

Peter.H skrev:
Bra skrivet !

Vidare,

jag har nämt några avsevärda förbättringar, men knappt någon har sett de som "förbättringar", vilket återigen får mig att fundera på om de ens *
någonsin* har använt dessa features.

20D ÄR en bra kamera. 30D en ganska mycket bättre kamera. Men som sagt, den har inte 10 MegaPixel - och då blir det TOTALDISS!

Sluta att snöa in mer pixlar ! Det är INTE enbart kameran som står för bilden. Min 1D med (vågar man ens nämna.../...), som ENBART har 4 Megapixlar, står sig väl än idag. Detta tack vare att jag använder bra optik. Dessa 2 element samspelar för att skapa bra bilder.

Så glöm inte det nu - enbart kameran gör inte bilden.


Du har helt rätt Peter, det hjälper inte med många pixlar om man inte har optik som klarar att visa dom.

En 4 megapixels kamera i den högre klassen tillsammans med bra optik är en mycket bra kombination som räcker väldigt långt, säkert tillräckligt för 80-90% av alla här.
 
Fast precis som Fröderberg säger så fattas det fortfarande en ljusstark vidvinkelzoom till canons x1.6.
 
Kul och lång debatt. Nu har de senaste 100 inläggen kritiserat 10Mp. Jag skulle gärna se 10Mp för jag fotar mest fågel och då croppar jag i 90-95% av mina bilder. Frågan är om mitt 400/5.6 kan teckna 10Mp fullt ut mot mina 8Mp idag? Det verkar väl så om man ser på att 16Mp kamerorna kan utnyttjas fullt ut med bra optik.
Hade jag plåtat uteslutande porträtt i studio hade jag nog inte suktat efter 10Mp på samma sätt.

Jag märkte ett stort lyft från 6Mp till 8Mp då jag kunde få mer detaljer i delförstorningarna. De flesta såg att Canon fixade 8Mp med mindre brus än 6Mp på samma yta och hoppades på samma utveckling nu till 30D med 10Mp och mindre brus.

Sedan är det lite som bilar också, det skulle räcka om alla bilar gick i 110km/h eftersom man inte får köra mer.... får jag bestämma själv så vill jag ha så många Mp som min optik klarar oavsett om det är 15 eller 100Mp...

Dock är det så klart en utveckling, spotmätningen är det jag saknar mest på 20D idag och hade jag inte en 20D skulle 30D vara det självklara valet för min plånbok i Canon serien. Nu motiverar det mig inte de 5-6000 jag får lägga mellan.

Samtidigt är det kul att D200 verkar strået vassare än en 30D på en del punkter. Då får Canon bra konkurrens och tvungar ner pris och tvingas produktutveckla vilket gynnar oss gnällspikar i detta forum!
 
BRA !!!!

Damocles skrev:
Pixlar och features
Alltså, jag nästan skrattar så jag gråter efter att ha läst den här tråden. Bara 8MP, ingen skillnad. D200 har 10MP, yadda, yadda, yadda. Hur många av er kör 20D i botten som det är. Eller kan det vara så att ni bara vill ha en ursäkt att uppgradera till något bättre, inte för att ni egentligen behöver, utan för att ni vill ha nya häftiga prylar ha det senaste. Vill ni inte ha 30D finns det gott om alternativ, 5D, eller byt till D200. Om nu 30D inte passar så byt då till något som passar. Eller spelade egentligen inte funktionen någon roll, utan det är märket och viljat att ha det bästa i segmenten som var grejen.

Det är några få som nämnt att de kommer ha användning av förbättringar. Spotmätningen är en, större skärm är en annan. Men många glömmer alla andra småfixar som förändrar 20D från en riktigt bra till en superb kamera i 30D.

RGB-Histogram, äntligen kan man låta bli att blåsa ur enstaka kanaler i konstiga ljussituationer. Dessutom visning av AF-val, perfekt för att var skärpan satt för de som kör med auto i någon form.

Fixat mjukvaran så bufferten utnyttjas bättre.

1/3-stop ISO. Perfekt. Detta kommer höja bildkvaliten flera steg när man behöver runt 1100 och då slipper köra 1600 eller underexponera på 800.

JPG-skärpning. Går nu att stänga av och helt välja att köra i mjukvara. Detta brukar vara en av de första sakerna som anmärks på att JPG-filer ur 20D har lite Halos. Perfekt, ännu mer bildkvalite.

Rotationsfunktionen. Toppen att slippa se en liten tumnagel med massa svart på sidorna men ändå få automatisk rotation i datorn.

Multikontrollern - Äntligen kanske den går att använda, men jag tvivlar på att den blir så mycket bättre.

Kunna fortsätta plåta medans brusreducering körs på föregående bild och slippa vänta som på 20D.

Och sist men absolut inte minst. Bättre kamera till ett bättre pris. Men vissa blir nog inte nöjda förrens kameran kokar kaffe, tjänar pengar åt en och dessutom plåtar bilderna själv.



Sökaren
Visst går sökaren att göra bättre, men vad kostar det. Jämför nu specarna på sökaren i 20D och säg, Dynax 7D som är erkänt bättre. Samma förstoringsgrad, samma täckning. Det enda som skiljer är eyepoint, förrutom sensorns storlek såklart.

Större prisma, större mattskiva, större spegel, och framförallt mer täckning och då i sin förlängning, en bättre passform skulle nog dra upp priset en hel del, speciellt när kamerahuset i övrigt är relativt likt sin föregångare. Om något så bör det betänkas när kameran designas från början, helt. Eller varför inte bara släppa en sökarlupp.

Visst hade det varit bättre med en större sökare men på allt gnällade så låter det som kameran är obrukbar. Det finns andra alternativ. Köp en D200 om det nu var så himla viktigt med sökare. Eller en 5D. Men då gick ju priset upp litegranna, men om det nu är så himla viktigt och ni absolut inte kan använda 20D så är det bara att spara.



Tätning
Alltså, jag undrar ju hur folk ens har vågat gå ut och plåta med sina analoga kameror. De var ju inte tätade. Dessutom så hade de ju en lucka som öppnades rakt in i innanmätet på kameran. Voijne, Voijne. Att man ens vågade sätta i filmen med risk för damm, och grus som kunde komma in. Och plåta mer än en enda film om det var lite fuktigt ute, kameran kunde ju dö. Och det måste verkligen vara ren och skär tur att D30, D60, 10D, 20D, D50, D70, D100, Pentax *ist D, D7D, D5D, de flesta kompaktkameror, de flesta analoga, osv, osv har klarat sig utan tätning. 30D måste ju vara helt katastrofal och kommer säkert gå sönder om det kommer en droppe vatten på den.



20D räcker inte
Hur mycket har ni utvecklats de senaste 18 månaderna. Har ni kört 20D i botten så mycket att 2 ynka megapixlar och lite tätning absolut hade gett er BILDEN och 20D hade fallerat. Är det så illa med marginalerna finns det inte så mycket val, då är det nog 5D, eller snareare 1D-serien som gäller, annars går det rakt in i väggen igen inför nästa modell. Då blir det nog 1Ds mk2 också på en gång för att vara på säkra sidan, för jag menar, ynka 8MP i 1D mk2 går ju inte för sig. Då går det ju inte att få BILDEN, behövdes ju minst en 10MP för det vettu.



Men D200 har ju ditt och datt
30D likväl som 20D är riktigt riktigt bra kameror. Sen kanske D200 är ännu bättre, men det får stå för den. Men jag lovar, både 20D och 30D måste ju absolut vara helt föråldrade för att D200 finns. Men sen är ju D200 helt föråldrad för det finns ju D2x och 1Ds mk2 som är bättre. Men H2D är ju faktiskt ännu bättre, så då måste ju 1Ds vara rent skräp. Valet är öppet, tycker ni att D200 är bättre, köp den då och sluta gnäll att den är bättre än 30D. Eller är det så att Canon bara MÅSTE HA DET för att Nikon har det. Inte för att det behövs, eller ens används av 90%. Luktar ju avundsjuka lång väg. "Men mamma, han har ju en blå spade, därför vill jag också ha en blå spade."



Slutet
Handen på hjärtat. Hur många hade gnytt och gnällt över att inte ha tätning om Nikon nu inte hade haft det i sin D200. Kamerorna har utvecklats parallellt. Canon gjorde sina val för många många månader sedan innan D200 kom ut. Hur många gnydde över att 20D inte var tätat. Några stycken, men nej, det luktar ren och skär avundsjuka. Hur många här har faktiskt lyckats dränka sin 20D. Ja, jag har sett någon enstaka. Min 20D klarade 4 timmars milt regn och blev liggande i en genomblöt väska i 6 timmar på det. Inga problem, även om man såklart undrar hur mycket den tål. Men det är ju om något, peace-of-mind man betalar för. Annars finns det ju plastpåsar. Billigt, enkelt, utbytbart.

Jag skulle gärna ha tätning och än mer, 100% sökare, men därför uppgraderar jag väl till 1D-serien så småningom. Inte för att 20D egentligen inte skulle räcka, min 20D är t.o.m. underutnyttjad mot vad den kunde ha varit. Men jag gillar bra prylar, och jag är villig att betala för dem. Kvalité kostar. Och jag är kvalitetsjunkie och prylnisse ultrus. Det erkänner jag friskt. Men vill jag ha prylarna får jag betala för det. Ingenting är gratis.



17-55/2.8
Den har inte L hit och den har inte L dit.
Ser man i förlängnigen så visar det att Canon nu äntligen tar helt seriöst på EF-S fattningen och inte kommer överge den. Vilken lycka. Då kommer det faktiskt finnsa en andrahandsmarknad för EF-S gluggar också i framtiden för de som går upp mot småbild. Sen om det står ett L på gluggen eller inte spelar väl ingen roll. Så länge den är bra byggd och presterar som den ska. Om något kan man anmärka att det är snålt att de inte skickar med motljusskyddet som är en ynka plastbit med icke-L gluggarna.

Dessutom kommer de proffs som klarar sig utmärkt med 20D och inte vill gå och släpa på 1D varenda dag och ändå ha en bra ljusstark normal som motsvarar den gamla favoriten 28-70/2.8.

17-55/2.8 för småbild är nog en ynklig dröm. Redan 24-70/2.8 och de bästa vidvinkelzoomarna är dyra nog, och svåra att tillverka, ska du dessutom ha bättre vidvinkel ner till vad de bästa vidvinkelzoomarna kostar så undrar jag om det ens räcker med modiga 20 lax som 85/1.2L kostar. Och hur många skulle köpa en sådan glugg för 30K. De som planerar att byta till småbild kan ju faktiskt satsa på 17-40 eller 16-35/2.8 på en gång så har de problemet ur världen.

Ang, 24-105 så räcker den för många, inklusive proffs. Men allting är precis som ljusstarkare normalzoomar, en avvägning för vad som passar en själv. Om något säger att en glugg inte räcker för dem, varsågod, men att dissa bra gluggar överlag som andra proffs arbetar och allt fungerar utmärkt är enbart dumt och extremt kortsynt. Snacka om att vara så egocentrerade att allting måste göras enkom för dem, och ingen annan har någon åsikt som räknas.




Så, det var nog allt för den här posten tror jag. Men det var bara de första tankarna efter denna jättetråd. Hoppla.


Extremt bra inlägg !!

Taiga
 
Damocles skrev:
Handen på hjärtat. Hur många hade gnytt och gnällt över att inte ha tätning om Nikon nu inte hade haft det i sin D200.

Jaag!! *viftar förbrilt med handen*

Som naturfotograf ser jag inte tätning som en lyxig bonus-feauture, utan som en självklarhet! Dvs, jag tycker att det borde vara det, men tyvärr är det ju inte så.

/Per
 
Mycket bra skrivet av Peter. Efter D200 pratar alla helt plötsligt tätning, samtidigt som många skriver om hur 20D fungerar utmärkt i regn! Sökaren passar mig som har glasögon perfekt, inget "titta runt" i sökaren som det blir med större dito. Huset är i magnesium och känns stabilt. Var själv lite besviken efter lanseringen av 30D vilket berodde på höga förväntnignar och spekulationer från höger och vänster. Efter att besinnat mig ansluter jag mig till Peters inlägg.
30D har blivit en mycket bra förfining av 20D, Kanske läge att uppgradera...
 
Larvinlägg på senare delen av den här tråden.
Jag som gått och funderat på ett hus till ville ha något jag inte redan har i min 20D och med bibehållen 1,6 crop. 30D innehåller ingenting sådant, bara några kosmetiska förbättringar och lite larv som "picture styles".
Förbehåller mig rätten att vara besviken utan att skämmas för det.
 
BugEyes skrev:
Larvinlägg på senare delen av den här tråden.
Jag som gått och funderat på ett hus till ville ha något jag inte redan har i min 20D och med bibehållen 1,6 crop. 30D innehåller ingenting sådant, bara några kosmetiska förbättringar och lite larv som "picture styles".
Förbehåller mig rätten att vara besviken utan att skämmas för det.

Ja, men då är det ju bara att slå till på en Canon EOS 5D..!
 
Damocles skrev:
Tätning
Alltså, jag undrar ju hur folk ens har vågat gå ut och plåta med sina analoga kameror. De var ju inte tätade. Dessutom så hade de ju en lucka som öppnades rakt in i innanmätet på kameran. Voijne, Voijne. Att man ens vågade sätta i filmen med risk för damm, och grus som kunde komma in. Och plåta mer än en enda film om det var lite fuktigt ute, kameran kunde ju dö. Och det måste verkligen vara ren och skär tur att D30, D60, 10D, 20D, D50, D70, D100, Pentax *ist D, D7D, D5D, de flesta kompaktkameror, de flesta analoga, osv, osv har klarat sig utan tätning. 30D måste ju vara helt katastrofal och kommer säkert gå sönder om det kommer en droppe vatten på den.

Vad det gäller analoga kameror hade de ju tidigare inte heller så värst mycket elektronik och var därmed inte lika tokkänsliga mot fukt som elektroniska pryttlar faktiskt kan vara. När ett DSLR-hus nu kostar så pass relativt mycket pengar som det gör så tycker jag att det är dåligt av tillverkarna att säga att arbetstemperaturen är 0-40 grader C och att inte garantera lite fukttålighet. Visst, de flesta DSLR:er klarar lite regn och snö, men det är ju knappast något som garantin täcker OM det inte skulle vara så, eller hur?

Jag förstår inte varför folk inte har rätt att vara missnöjda med "sin" tillverkare när de faktiskt har investerat rätt mycket pengar i optik. Det är INTE bara att byta, det förstår ju du också.

Sedan tycker jag iofs att 30D verkar vara en helt okej kamera med många små förbättringar som borde minska irritationen hos användaren. Därmed inte sagt att jag hade haft något emot lite häftigare grejer.
 
En fundering:

Även om 20D sökare är fullt användbar (vilket jag tycker att den är) tror jag att de flesta håller med om att den skulle behöva utvecklas. En begränsning som många då framhåller är utrymmesbrist i huset vilket säkert stämmer. Skulle man då inte kunna tänka sig att man i stället hade baserat 30D på stommen från 5D? De flesta av de förbättringar som nu skett ligger ju i mjukvaran vilken borde gå att få in i 5D-huset, liksom en 1.6x-sensor. Detta tillsammans med ytterligare några funktioner eller förbättringar... Platsen för 2,5" LCD finns redan. Sedan är det klart fråga om inbyggd blixt eller ej.

Det känns inte som att den lösningen skulle behöva ge en betydande fördyring, tycker jag. Och många med mig skulle säkert gärna offra blixten för en större sökare.

Så mina ord till alla som inte tycker att Canon nått upp till förväntningarna: Slarva inte bort pengarna under semestern i år, ni kommer att behöva dem till hösten... Då kommer en "3D", baserad på 5D-huset, med många godbitar i lådan! ;)

/Arne
 
Passar inte en kameramodell så finns ju andra att välja på.
Vill man inte betala 30-36 000kr, ja då får man ju nöja sig med modellen under eller kolla begagnat.
För c:a 15 000kr kan man inte begära att få ett nytt EOS 1-hus.............
 
BugEyes skrev:
Om den inte hade varit fullframe så hade det varit mums ja. 5D är en fin kamera men passar inte mina behov alls.
Hehe, utan FF-sensor hade 5D i stort sett varit en... 20D/30D! ;-)

Ge och ta lite... som: större sökare, men lägre fps än 30D. Och lite andra detaljer. I övrigt är de *skrämmande* lika: http://www.dpreview.com/reviews/com...ide&cameras=canon_eos20d,canon_eos5d&show=all

Säger väl allt om vad Canon -- i praktiken -- tar betalt för "featuren FF-sensor" i en 5D... Sådär, en 15-20000:-...
 
Damocles skrev:
Slutet
Handen på hjärtat. Hur många hade gnytt och gnällt över att inte ha tätning om Nikon nu inte hade haft det i sin D200.

Så bara för att Nikon kom först med tätning till en semipro-kamera, så ska det vara totalt ointressant för Canonägarna att få det? Eller menar du att om man hade efterfrågat tätning innan D200 kom, då skulle man fortfarande ha fått begära det till Canon, men inte annars? Jag förstår inte riktigt din logik här.

Att efterfråga tätning till elektronisk utrustning som är ämnat även för utomhusbruk och kostar 15 000 kr, det är något som borde anses som en självklarhet, inte som en löjlighet som du försöker få det till. Hur många här har sagt att de utan tätning inte kan få till "BILDEN", som du uttrycker det? Hur många?

Du raljerar över folks besvikelse och lägger in orden i munnen på folk. Naturligtvis nämner du ingen vid namn, eftersom det inte alls finns så många (om alls?) inlägg av det slag som du försöker påstå i ditt inlägg, istället skriver du om "er" och "ni". Vilka ska känna sig utpekade i ditt inlägg? Alla som inte klappade händerna för 30D, alias "20D Mark II"? Vad ska de göra nu? Ska de "gny och gnälla" för sin "avundsjuka" för att de vill skydda sin dyrbara utrustning med lite tätning?
 
Tror ni att den utannonserade 30D redan börjat inverka på priserna på 350D och 20D? DustinHome har sänkt priset på 350D med tusen spänn och jag tror även att 20D har sänkts.
 
jorgene skrev:
Hehe, utan FF-sensor hade 5D i stort sett varit en... 20D/30D! ;-)

Ge och ta lite... som: större sökare, men lägre fps än 30D. Och lite andra detaljer. I övrigt är de *skrämmande* lika: http://www.dpreview.com/reviews/com...ide&cameras=canon_eos20d,canon_eos5d&show=all

Säger väl allt om vad Canon -- i praktiken -- tar betalt för "featuren FF-sensor" i en 5D... Sådär, en 15-20000:-...

Inte alls, 5D är något för porträttfotografen men alldeles för långsam serietagning för sport.
20D däremot är en för sitt pris utmärkt sportkamera och för mig var förhoppningen att den skulle förbättras ännu mer ur den aspekten.
Dom 7 fps och 10 mp ryktena har talat om hade suttit som en smäck.
 
Som jag alltid har betraktat det så är 5fps den snabbhet du behöver för att täcka även snabba serier. Vi klagar ju inte över snabbare frekvenser men vi måste också se verkligheten.

Jag fotar mycket fågel i rörelse och erfarenheten säger mig att det är många gånger 3fps faktiskt är smartare att använda i förhållande till rörelserna än den snabbaste frekvensen jag har som är 8fps.

Vi måste förstå att det handlar om rörelsen också, inte bara att fånga så många som möjligt på så kort tid som möjligt.

Vi vill ju inte ha en kamera som tar tio bild varje exponering,, den möjligheten har vi ju idag;)! Idag så kan vi teoretiskt sett fota en triljon bilder i varje exponering,, vi har ju alltid nu axakta original!!

Med andra ord så handlar det om att frekvensen måste vara förenlig med rörelsen. Det var min poäng här!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.