Har skummat igenom tråden nu och är lite förvånad över det kalla mottagandet. 8MP ger motsvarande 24x36 kvalité...var det någon som klagade på det? (möjligen kornet vid större förstoringar i så fall).
Canon har uppdaterat och 30D är inte en kamera som skall konkurrera med D200 direkt, skillnaden i upplösning finns där men är med största sannolikhet på en mer teoretisk nivå på en 20x30-kopia.
Inget snack om att D200 är en riktigt bra kamera, hade jag kört Nikon hade man varit glad idag (om man hade fått tag i en). Men här kanske Canon sätter ner foten och visar att 8MP räcker gott till de flesta. Hur många här skriver ut större än A4? (OFTA??)
Tycker det är trevligt av Canon att erbjuda en kraftigt förbättrad 20D till ett lägre pris. Canon har ju sett över sina positioner på marknaden och har gjort utrymme för en prissänkning på 5D så småningom. (300€ cashback just nu)
30D kostar 1393€ hos AC-foto.de eller då 13100:- med dagens valutakurs. D200 kostar 16000 av samma handlare. D200 tar säkerligen köprae från D2x, men 30D lär inte ta några 5D-köpare, utan den kommer förmodligen att sälja som 20D, dvs. bra. Jag är själv oerhört intresserad av prylar, men uppriktigt sagt förstår jag inte vad ni gnäller om. Byt till Nikon om ni känner att D200 är allt det ni önskar.
Själv tyckte jag Canon äntligen har fått tummarna loss iom. EF-S 17-55/2.8 IS, det kommer ju dessutom att vara billigare än Nikons motsvarighet, AF-S 17-55/2.8G. Att EF-S 17-55 inte är L-märkt beror på Canons policy att inte kombinera APS-C optiken med L-optiken, förmodligen beroende på målgruppen. Men man kan ju samtidigt sk*ta i vad det står på objektivet, så länge det presterar bra, något som återstår att se.
Orkar ni mer?
Det kommer lite andra saker från Canon med, lite kompakter och S3IS. Proffsmodellerna som alla tycks vänta på kommer förmodligen inte att presenteras förrän Photokina 2006.
Läs specarna på 30D en gång till och jämför med 20D så ser ni att de förbättrat det mesta. Det är konstigt.. hade Canon tryckt i 2MP till så hade den förmodligen fått ett helt annat mottagande..personligen tycker jag det är lite trist att man mottager en bättre och billigare kamera med negativ kritik.
Canons Line-up är ju i det närmaste perfekt positionerad:
350D - instegsmodell
30D - amatörkamera (mer diffrentierad mot 350D än 20D)
5D - hobby/entusiast/yrkes
1D MkIIN - Yrkeskamera/Sport
1Ds MkII - Yrkeskamera/Studio
Så..nu ska jag vara tyst i den här tråden...