Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välkommen Canon 30D!

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad var det för annan STOR nyhet som skulle släppas idag ?

Inte var det väl den nya EFS gluggen du menade Magnus ?

Själv tycker jag att 8 megapixlar räcker, så det var väl ingen besvikelse, men att den inte fick större sökare och tätat hus var ett bakslag tycker jag.

Prisskillnaden är ju inte 6000 i verkligheten, då måste Canon sälja den här kameran för 10.000 och det kommer dom nog inte att göra i första taget i allafall.

Okej, här säger man att räkna med 6000kr billigare än Nikon D200. Snabb koll hos Nikon säger riktpris är "Rek ca pris inkl moms 17.990,00 kr". Ta då bort 6000kr så är det 11995kr men artikeln säger riktpris 14800 så då skulle skillnaden bara var 3195.

Det står fel i min text. Det beror på att de första siffrorna från Canon var lägre. Tyvärr glömde jag ändra uträkningen.

He he, för en som har suttit och funderat i ett par års tid över om det kanske vore trevligt med en DSLR kommer 30D som en välkommen nyhet! Spotmätning, bättre RAW-buffert mm till ett bra pris alternativt en beggad 20D nu när alla ska sälja sina "värdelösa" kameror. Det blir bra hur jag än gör :)

För min del är 5 bilder/s trevligt eftersom det jag främst skulle använda min DSLR till är macro (insekter är snabba kräk) och sportfoto. För stillastående landskapsmotiv kommer jag nog inte att kunna låta bli att klämma i en rulle E100VS i den gamla EOS 5:an.

6 mp räcker även det långt. Mitt sätt att fotografera och de jag plåtar åt har inte förändrats nämnvärt sedan jag skaffade D100:an 2003. Varför måste vi ha 8-12 mp idag? Bara för att konkurrenten har det?

30D är väl som de flesta säger en uppdatering av 20D. Vad jag vill se från Canon är en 18-200, liknande den Nikon kommer med. 17-55/2.8 var inte så intressant för mig, men det finns kanske andra som saknat den.

Tycker att detta är en klockren uppdatering. Har funderat på att uppgradera till 20D ett par månader nu men dragit mig just eftersom jag hoppats på lite förbättringar med större display osv. Tycker det är lagom med uppdateringar. Hade gärna sett ett vädertätat hus iofs. Men i övrigt är den ju aldeles lagom. Och om priset kan landa runt 13000 eller nåt åt det hållet så klagar man väl inte heller.

På vilket sätt är greppet förbättrat på 30d? Om jag inte minns fel så fick Canon en hel del kritik för att de tagit bort den omtyckta fördjupningen för långfingret på 20d. Den fick man ju dit på 5d igen till mångas förtjusning, men den verkar ju inte finnas på 30d? Tycker jag verkat mycket märkligt!

froderberg skrev:
Jojjomensan. Visst är 17-55:an en större och mer spännande nyhet än kameran. Jag vill mer än gärna ha en...

Jag oxå! Vi som kör pressfoto på natten med 20D kommer att älska denna! 17-55 med IS, den kommer att sitta som en fläskläpp. Mycket natruligt ljus och bara lite blixt. Det kommer att bli kanonbilder.

Är det bara jag som hade varit intresserad av IS i huset (lätt avstängningsbart förstås om man har IS-optik)? Objektiven med inbyggd IS är en smula dyra tycker jag och även om ett system inbyggt i huset kanske är sämre än i objektiven så hade det ökat värdet av mina befintliga objektiv....

Bakwetu skrev:
..även om ett system inbyggt i huset kanske är sämre än i objektiven så hade det ökat värdet av mina befintliga objektiv....

..och på vilket sätt hade det ökat Canons vinster, och gjort aktieägarna glada menar du..?

/Per (som håller med dig till 100%, och som tidigare ägare av D7D, Sigma 18-50/2,8 och Tamron sp90 inte riktigt ser det revolutionerande i Canons nya normal, och Nikons nya macro..)

Den nya 17-55 visar ju att Canon kommer att fortsätta med två sensorstorlekar ett bra tag framöver - precis som förväntat iofs. Att lansera en normalzoom för över 10000 kr vore naturligtvis helt otänkbart om Canon inte såg en trygg framtid för 1,6x. Förhoppningsvis borde det även innebära att det kommer ännu mer avancerade hus med lilla sensorn, kanske t o m den D200-konkurrent många hade hoppats på. Detta torde väl övertyga även de som inte velat tro Magnus F när han sagt att 1,3x är på utgående. Sedan kan man ju undra om det är en klok policy att inte gå hela vägen till L-beteckning i EF-S. 10-22 och 17-55 är ju så dyra objektiv att de kanske hade sålt ännu bättre om man gått hela vägen med byggkvalitet, väderskydd m m. Att få betala separat för motljusskyddet på så dyra objektiv känns som ett onödigt irritationsmoment.

froderberg skrev:
Jojjomensan. Visst är 17-55:an en större och mer spännande nyhet än kameran. Jag vill mer än gärna ha en...

Jo den ser väldigt intressant ut, men jag tror dom flesta hellre hade sett att det var en fullformats L glugg, sen har väl många hoppats på en bra vidvinkel för fullformat också.

Men den ser mycket lovande ut för dom som tänker stanna i 1.6 crop systemet.

Själv blev jag sugen på Nikons nya Makro med VR idag, hoppas den håller vad den lovar också.

Var nyss inne på Canons hemsida (den svenska) och sökte på "30D". Hur många träffar tror ni jag fick upp?

Helt rätt gissat av er... 0 st!?

Tycker faktiskt det är svagt att inte kunna uppdatera sin hemsida när det kommit nya produkter.

Bakwetu skrev:
Är det bara jag som hade varit intresserad av IS i huset (lätt avstängningsbart förstås om man har IS-optik)? Objektiven med inbyggd IS är en smula dyra tycker jag och även om ett system inbyggt i huset kanske är sämre än i objektiven så hade det ökat värdet av mina befintliga objektiv....

Canons svar är "tekniken är inte mogen än". Alltså, de blev tagna på sängen an Konica Minolta.

mange78 skrev:
På vilket sätt är greppet förbättrat på 30d? Om jag inte minns fel så fick Canon en hel del kritik för att de tagit bort den omtyckta fördjupningen för långfingret på 20d.

Greppet är fetare helt enkelt. Låg skönt i mina händer.

SM0SBI skrev:
Jag oxå! Vi som kör pressfoto på natten med 20D kommer att älska denna! 17-55 med IS, den kommer att sitta som en fläskläpp. Mycket natruligt ljus och bara lite blixt. Det kommer att bli kanonbilder.

Inte fuska med blixt Pontus :) - Beställde 17-55 + 30D och ett grepp. Gluggen lev inte förrens i maj.

Spotmätning, ingen av er som använder det?
Kanske inte, då 300D, 350D, 20D inte ens har det, så kanske man inte saknar det. Grymt användbart. Skulle inte klara mig utan.

Per Krook skrev:
Men du har väl inte längre något hus som passar? Eller har du återfallit?

Nyfiken i en strut ;-)

Nej. Jag har sålt min 20D. Men min fru gillade inte Eos 5D, så jag har lovat henne Eos 30D (eller möjligen efterträdaren till 350D).

350D-ersättaren kommer att få större skärm. Men det är ju fullständigt väntat. Det anmärningsvärda är att Canon medger det.

Peter.H skrev:
Inte fuska med blixt Pontus :) - Beställde 17-55 + 30D och ett grepp. Gluggen lev inte förrens i maj.

Spotmätning, ingen av er som använder det?
Kanske inte, då 300D, 350D, 20D inte ens har det, så kanske man inte saknar det. Grymt användbart. Skulle inte klara mig utan.

30D + 17-55/2,8 IS ser ut att blir en väldigt intressant kombination för pressfoto. Synd bara att det inte finns en 10-22/2,8 eller fast 12/2,8

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar