Annons

Välkommen Canon 30D!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är väl eg. det enda felet Canon har gjort med den kameran, döpt den fel. Skulle de döpt den till 20D MkII så hade förväntningarna inte varit så högt ställda. Canon har ingen kamera motsvarande D200, Nikon har ingen kamera motsvarande 5D med FF t.ex.

Man kan inte ALLTID räkna med att Canon ska ligga två steg före, det räcker med att de gör det större delen av tiden.

Jag behåller min 1D MkII N sålänge, finns ingenting som jag saknar eller inte gillar med den.

- Johan

HandyAndy skrev:
Jag håller med om att det hade varit mer rätt att kalla den 20D mk II.
 
Om nu någon 1dMKIIN ägare känner sig nödgad att sälja sin så finns jag alltid här :)

Ser fram emot vad som kommer senare under dagen.
 
Humpe skrev:
Undra om folk inte haft väl stora förväntningar på vad Canon skulle presentera. Ser inget fel på 30D'n. Den har allt jag var ute efter men nu gäller det att priset inte blir för högt. Med tanke på vad 20D kostar idag så borde 30D ligga rund 13000:- för att vara värd skillnaden. Då är det ett gjutet köp för mig som vill uppgradera ifrån min gamla 300D. Däremot förstår jag om det är svårt att motivera ett byte för de som redan har en 20D.

/H

Jag håller med. Nu kanske det kommer något riktigt grymt kl 13, som Magnus har antytt, men 30D verkar ju ändå vara en riktigt bra kamera. Sätter de priset rätt så kan den bli ännu bättre. :)

För övrigt skulle jag tro att 90% (inkl jag) av de som använder 10D och 20D inte "behöver" något bättre egentligen, det är nog lite prylgalenskap som talar också. Jag skulle också vilja ha en 18 MP fullframe som kör 10 bilder per sekund och har en massa tekniska roligheter, men om jag försöker tänka lite förnuftigt så inser jag att jag kommer klara mig bra med en 30D, och även min gamla 10D egentligen om slutaren bara håller... hrm.

Jag hoppas fortfarande på den där ryktet om att nya 1D/1Ds kommer att ha en sådan där halvgenomskinlig spegel, det verkar riktigt bra att ha på en DSLR, tycker jag. :)

Edit: Stavfel skall inte förekomma i mina inlägg.
 
Humpe skrev:
Med tanke på vad 20D kostar idag så borde 30D ligga rund 13000:- för att vara värd skillnaden. Då är det ett gjutet köp för mig som vill uppgradera ifrån min gamla 300D. Däremot förstår jag om det är svårt att motivera ett byte för de som redan har en 20D.

/H

Instämmer. För mig känns inte en uppgradering till 30D motiverad, även om stor LCD och spotmätning låter bra. Men jag tror inte heller att Canon är ute efter att få oss 20D-ägare att uppgradera till denna modellen. Frågan är om Magnus "nyhetssändning" kl 1300 innehåller något där de lockar oss till uppgradering? Vad ska jag annars lägga pengarna på?? :)

Spänningen är oliiiiidlig!!
 
Humpe skrev:
Undra om folk inte haft väl stora förväntningar på vad Canon skulle presentera. Ser inget fel på 30D'n. Den har allt jag var ute efter men nu gäller det att priset inte blir för högt. Med tanke på vad 20D kostar idag så borde 30D ligga rund 13000:- för att vara värd skillnaden. Då är det ett gjutet köp för mig som vill uppgradera ifrån min gamla 300D. Däremot förstår jag om det är svårt att motivera ett byte för de som redan har en 20D.

/H

Det är ju så att alla har olika förväntningar och tekniska behov. För 300/350d ägare så är den ju perfekt! Men för mig som sitter med en 20D där upplösningen inte riktigt räcker till så är 30d ointressant. Jag får nog börja tänka på en 5d eller 1ds MII och då pratar vi ju helt andra priser. : (
 
Bilbo2 skrev:
Verkligen en revolution...

Nyheter:

Samma sensor som i 20d = 8 mille pix.

2.5 tums skärm!!! OJOJOJOJOJ vilken REVOLUTIOON!

Du kan ställa iso utan att ta ögonen från sökaren! OJOJOJOJ!

Nu lär ALLA sälja sina "uråldriga" 20d och byta mot den nya revolutionerande 30d...hur kan nikon överleva detta? Nikon 200d är en dinosuarie i jämförelse.

Ja, så ser man ju vad som interesserar dig.......
Tydeligen har Canon konstentrerat sig på at förbettra processor, signalbehandling, ljusmätning och focusering. En förnuftig uppgradering tycker jag.

mvh Erik Johansen
 
Vi börjar kanske se ett slut på "upplösningskriget" i den här sensorstorleken.
Canon har kanske kommit fram till att det inte lönar sig att trycka in mer pixlar med nuvarande teknik.

Se bara på kompaktkamerorna på 7-8 MP. De kan inte utnyttja upplösningen.

I övrigt tycker jag att det är väl avvägda förändringar men målgruppen är nog inte befintliga 20D ägare. Från 10/300 är det ju en trevlig uppgradering.

Sen hänger det ju på priset som sagt. 14k är för mycket för huset men 12 och neråt så är den nog intressant.

Själv väntar jag i ett år till(eller nåt) och köper sedan en "upphottad" 5D :)
 
Arne S skrev:
Frågan är om Magnus "nyhetssändning" kl 1300 innehåller något där de lockar oss till uppgradering? Vad ska jag annars lägga pengarna på?? :)

Det kommer nog att rycka lite i plånboken för många... :)

*hemlighetsfull*

/M

PS. Det är kul att sitta inne med hemligheterna. Vår server spottar ur sig nyheterna klockan 13 med en del analys. Bloggen kommer lite senare så fort jag får kopplat upp datorn.
 
On/off knappen ser lite konstig ut på 30D. Känns som om den inte får plats riktigt.

På bilden jag gjort så är det 30D's on/off knapp på den översta bilden och 20D's på bilden under.
 

Bilagor

  • onoff.jpg
    onoff.jpg
    26.8 KB · Visningar: 1,819
froderberg skrev:
Det kommer nog att rycka lite i plånboken för många... :)

*hemlighetsfull*

/M

PS. Det är kul att sitta inne med hemligheterna. Vår server spottar ur sig nyheterna klockan 13 med en del analys. Bloggen kommer lite senare så fort jag får kopplat upp datorn.


Du får gärna ge mig en länk i förtid så jag kan refresha ständigt tills infon kommer. Hoppas inte serverng går ner. ;-)
 
froderberg skrev:
Det kommer nog att rycka lite i plånboken för många... :)

*hemlighetsfull*

/M

PS. Det är kul att sitta inne med hemligheterna. Vår server spottar ur sig nyheterna klockan 13 med en del analys. Bloggen kommer lite senare så fort jag får kopplat upp datorn.


Det här låter mycket trevligt, är extremt nyfiken! Vilken sida är det jag ska kolla på kl 13.00?
 
Conna skrev:
On/off knappen ser lite konstig ut på 30D. Känns som om den inte får plats riktigt.

På bilden jag gjort så är det 30D's on/off knapp på den översta bilden och 20D's på bilden under.

Ja det där ser ju konstigt ut. Knappen kommer ju att sticka utanför när man vrider på den ser det ut som.
 
Ursäkta min nyfikenhet bara men... I vilka lägen är det du känner att 8 mp inte räcker till?

- Johan

BeJi skrev:
Det är ju så att alla har olika förväntningar och tekniska behov. För 300/350d ägare så är den ju perfekt! Men för mig som sitter med en 20D där upplösningen inte riktigt räcker till så är 30d ointressant. Jag får nog börja tänka på en 5d eller 1ds MII och då pratar vi ju helt andra priser. : (
 
mr_rockster skrev:
Ursäkta min nyfikenhet bara men... I vilka lägen är det du känner att 8 mp inte räcker till?

- Johan

När jag skickar bilder till raklambyrån som ska tryckas i hög kvalité. Visst går det att dra i dom något. Men det skulle vara skönt att ha lite marginal.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.