Annons

Välkommen Canon 30D!

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Det kommer mer

froderberg skrev:
Det kommer mer. Den mest intressanta nyheten har robgalbraith.com undanhållit er. 13.00 blir det offentligt.

/Magnus

Intressant, vad kan det månne vara? :)

Jag tycker iallafall att 30D verkar sjyst, jag funderar redan på att ersätta min 10D med en sådan. Nu har de ju åtgärdat de grejerna som gjorde att jag inte hade någon tanke på en 20D, främst RAW-bufferten, och lagt till en del prylar som borde skapa mindre irritation, dvs ISO i sökaren, inte en ny mapp var hundrade bild, etc.

Hur är förresten den där större skärmen att använda i praktiken, har man möjlighet att kolla skärpan bättre än i de små?
 
Omar skrev:
Hej

Var bara en förhoppning på Magnus inlägg att det skulle komma en typ Canon 3D.

"Det kommer mer. Den mest intressanta nyheten har robgalbraith.com undanhållit er. 13.00 blir det offentligt.

/Magnus"

MVH

Omar
Hej!:)
Jaha.
Ja det får bli en fototur innan jag vet mer alltså:) Trevligt!
MVH Niclas,
 
Tyvärr kan jag inte berätta vad om kommer förrän om några timmar. Lovar lägga ut en massa info exakt klockan 13.00. Sen återkommer jag med blogg från presskonferensen.

Till skillnad mot robgalbraith.com så bryter vi inte avtal för att få upp webbtrafiken.
 
Om man vill gissa lite kring objektiv så har jag tidigare varit förvånad över att 85mm/1.2 ha rfunnits till halva priset i Japan ett tag (c:a 9000). En förklaring kan vara att detta nya objektiv har varit påtänkt, och om samma lokig ska användas så kommer det ett nytt 24mm eftersom även 24/2.8 ligger på halva priset i Japan =).
 
Förresten, jag är lite avundsjuk på Nikonanvändarna som kan använda det där nya makrot, "AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED". Klart användbart med IS/VR i ett makro, varför har inte Canon det? Hrm.
 
ejeklint skrev:
5D?
1D IIn?
1Ds II?

;)

Eftersom Canon är marknadsledande inom segmentet så gissar jag att de nog agerar korrekt. Sen att de inte levererar din drömkamera för 999 kr är ju trist så klart... :)

Såvitt jag vet har jag inte nämnt något om 999kr. Men kom inte och säg att detta inte går att få in i ett hus under 20 000! Nikon har just visat att det går.
 
Förbättringar.

Blandade känslor med 30D.

Tror kameran är riktigt bra, men inget som
får mig att uppdatera min 20D.
Det jag saknar på min 20D är spotmätning och
väderskyddet.

Blev lite förvånad när jag läste R. Galbraiths
sida där han har kört 20D och Nikon D200 vid inomhus basketboll.
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-7891-8214-8216

"Don't take this as a recommendation of the D200 over the 30D. For one, we've only used a preproduction 30D, and then only briefly. More importantly, we've shot the D200 and 20D side-by-side for available light basketball over several weekends this winter, and the 20D is by far the better camera for this purpose. Not only were the ISO 800 through ISO 3200 frames massively cleaner and more usable, the percentage of in-focus frames was signficantly higher. In fact, we've ruled out using the D200 for this sort of assigment again. So, we don't think Nikon has in the D200 a camera that's a clear winner over the upcoming 30D by any means"

Men Nikon har väderskyddet och en del andra bra saker. Nåväl. Huvudsaken att ens kamera gör det man vill den ska göra.
 
Tyckte ändå att detta var den bästa meningen i hela texten

"Camera error codes are now displayed on both the top LCD display and on the rear LCD monitor, with more information on what each error code means as well"

Waah! måste ha en 30D

Nä, bottennapp Canon!
 
Usch vilken besvikelse, besviken på Canon framförallt. Värkar dock bli ett bra pris på den. Nu får dom sänka priset rejält på 5d om jag ska bli glad igen.
 
Senast ändrad:
froderberg skrev:
Tyvärr kan jag inte berätta vad om kommer förrän om några timmar. Lovar lägga ut en massa info exakt klockan 13.00. Sen återkommer jag med blogg från presskonferensen.

Till skillnad mot robgalbraith.com så bryter vi inte avtal för att få upp webbtrafiken.

Som julafton när man var liten. Brukade få en liten julklapp på morgonen för att stå ut med väntan till efter Kalle Anka.
Nu blev det kul igen!
 
Vikentij skrev:
Varför är det ingen som komenterar nya optiken? Behövs inte den??

För att vi inte vet vad som är ändrat ännu. Men jag lovar, jag är väldigt intresserad och kommer kommentera när jag fått mer fakta. Jag har sneglat på en 85/1.2L länge och nu kanske det är dags. Men om det snart, kanske idag, råkar komma en 50/1.2L, så får den företräde på shoppinglistan. :)
 
stef-n skrev:
varför har inte Canon det? Hrm.
Nikon HAR en klar fördel eftersom de kan satsa sitt krut på bra DX-optik, Canon måste släppa både för EF-S och EF och det resulterar i att EF-S mestadels är långsam "konsument"-optik och EF blir tunga och svindyra. Hade ju gärna sett lite bättre EF-S glas, så man kan ju hoppas att ryktena om ett 17-55/2.8 stämmer. Eller vaf*n, egentligen skiter jag ju i det men det kunde vara kul för dem som nu använder en EF-S kamera :)
 
Jag sitter med min gamla 10D och hoppas Canon släpper något med 10-12 Megapix men billigare än 5D. Visste vore det mumma med FF men inte nödvändigt, man måste ju ha råd med den också...
Jag köpte min 10D strax efter den kom till Sverige och jag tror jag gav 19k för den.
Jag känner inte mig motiverad att byta till 30D...
Med tanke på vad jag fotar hade säkert D200 passat mig jättefint!
Men det ska bli spännande att se vad Canon kommer med mer... :)
 
Senast ändrad:
Bilbo2 skrev:
Verkligen en revolution...

Nyheter:

Samma sensor som i 20d = 8 mille pix.

2.5 tums skärm!!! OJOJOJOJOJ vilken REVOLUTIOON!

Du kan ställa iso utan att ta ögonen från sökaren! OJOJOJOJ!

Nu lär ALLA sälja sina "uråldriga" 20d och byta mot den nya revolutionerande 30d...hur kan nikon överleva detta? Nikon 200d är en dinosuarie i jämförelse.

Ironi eller inte ? =)

D200 är det inget fel på, dessutom väldigt ergonomisk =)
 
Vad negativa många är.

Allt handlar ju om vad man har för behov, eller hur. Passa rinte 20D eller 30D så köp en D200...

Jag jobbar mycket med 20D för sportfotografering, det som saknas är precis det 30D nu kommer att ha. Större LCD, 1/3-stegning av ISO, större buffert är de tre sakerna som jag saknar i 20D.

Sedan är det helt klart så att det finns saker att önska, men är man realistisk så fattar man att för ca 15.000 kan man inte få allt. Därför uppgraderar man till 5D alt 1D Mark IIN.
 
HandyAndy skrev:
Sedan är det helt klart så att det finns saker att önska, men är man realistisk så fattar man att för ca 15.000 kan man inte få allt.
En större viewfinder kunde ha varit på sin plats, det klarar ju konkurrenterna i betydligt mindre kroppar, men eftersom 30D snarare är 20D mk II och huset är i stort sätt intakt var det väl aldrig prioriterat...
 
reflux skrev:
Nikon HAR en klar fördel eftersom de kan satsa sitt krut på bra DX-optik, Canon måste släppa både för EF-S och EF och det resulterar i att EF-S mestadels är långsam "konsument"-optik och EF blir tunga och svindyra. Hade ju gärna sett lite bättre EF-S glas, så man kan ju hoppas att ryktena om ett 17-55/2.8 stämmer. Eller vaf*n, egentligen skiter jag ju i det men det kunde vara kul för dem som nu använder en EF-S kamera :)

Tja, men det där nya Nikonmakrot är ju inte DX utan klarar både film och digitalcrop.
 
reflux skrev:
En större viewfinder kunde ha varit på sin plats, det klarar ju konkurrenterna i betydligt mindre kroppar, men eftersom 30D snarare är 20D mk II och huset är i stort sätt intakt var det väl aldrig prioriterat...

Jag håller med om att det hade varit mer rätt att kalla den 20D mk II.
 
Undra om folk inte haft väl stora förväntningar på vad Canon skulle presentera. Ser inget fel på 30D'n. Den har allt jag var ute efter men nu gäller det att priset inte blir för högt. Med tanke på vad 20D kostar idag så borde 30D ligga rund 13000:- för att vara värd skillnaden. Då är det ett gjutet köp för mig som vill uppgradera ifrån min gamla 300D. Däremot förstår jag om det är svårt att motivera ett byte för de som redan har en 20D.

/H
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.