Annons

Välkommen Canon 30D!

Produkter
(logga in för att koppla)
Anders Östberg skrev:
Will, din tolking av verkligheten med formuleringar som "gett upp ledarskapet" och "PR-spin" visar ju på lika mycket märkesfixering och försvar av "sitt eget" märke som någon annan.
Haha, de är säkert väldigt tacksamma för mitt "försvar" efter att jag submittade nyheten om Nikons kryptering av vitbalansinformation till förstasidan för Slashdot.org ;)

Jag har dock ett intresse för marknadsföring och inser vikten av att märken försvarar de kvaliteter som folk förknippar med dem.
 
Personligt önsketänkande från min sida på en ev 3:a

Fullstor sensor, 2 f/s, 16,6MP (samma sensor som 1DsMKII eller liknande).

Med möjlighet att använda EF-S objektiv (spegeln får väl glida åt sidan istället för att fällas upp, så den inte slår i...). I det läget får man 1.6x crop, 6,5MP (eftersom man använder mindre av sensorn) och 6 f/s.

Samt en omställning med 2x crop, ger 4MP samt 8f/s

Skulle vara perfekt att få två kameror i en (långsam högupplösande fullformat, samt snabb croppande kamera för sportfoto). Och möjlighet till EF-S optiken.

Sen får ju priset inte vara för högt... Gärna under 30"
Som sagt, man kan alltid drömma.
 
StaffanW skrev:
Personligt önsketänkande från min sida på en ev 3:a

Fullstor sensor, 2 f/s, 16,6MP (samma sensor som 1DsMKII eller liknande).

Med möjlighet att använda EF-S objektiv (spegeln får väl glida åt sidan istället för att fällas upp, så den inte slår i...). I det läget får man 1.6x crop, 6,5MP (eftersom man använder mindre av sensorn) och 6 f/s.

Samt en omställning med 2x crop, ger 4MP samt 8f/s

Skulle vara perfekt att få två kameror i en (långsam högupplösande fullformat, samt snabb croppande kamera för sportfoto). Och möjlighet till EF-S optiken.

Sen får ju priset inte vara för högt... Gärna under 30"
Som sagt, man kan alltid drömma.

Jag tar en likadan tack!

Men jag tror aldrig den kommer, den skulle ju göra alla andra kameror överflödiga och döda hela marknaden.
 
BugEyes skrev:
Jag tar en likadan tack!

Men jag tror aldrig den kommer, den skulle ju göra alla andra kameror överflödiga och döda hela marknaden.
Tror inte det, den skulle bli för dyr och dom flesta skulle fortfarande välja "instegmodellerna".
 
Mitt önsketänkande på en ev 3:a:


- Småbildssensor på 10-12mp.
- 5-7 fps.
- Rejält tätat hus med integrerat grepp.
- Rejäl sökare, 100% visning.
- 45 af-punkter, gärna med möjlighet till ögonstyrning.
- +/- 5 steg i exp.komp.
- Lika bra eller bättre prestanda på höga ISO som 5d.
- Multispotmätning.
- 3" högupplöst LCD skärm.
- Pris på ca 30000.
 
mange78 skrev:
Mitt önsketänkande på en ev 3:a:


- Småbildssensor på 10-12mp.
- 5-7 fps.
- Rejält tätat hus med integrerat grepp.
- Rejäl sökare, 100% visning.
- 45 af-punkter, gärna med möjlighet till ögonstyrning.
- +/- 5 steg i exp.komp.
- Lika bra eller bättre prestanda på höga ISO som 5d.
- Multispotmätning.
- 3" högupplöst LCD skärm.
- Pris på ca 30000.

Låter som en mycket intressant kamera :)
skulle gärna vilja ha uppåt 10 fps (omän bara som ett cropläge liknande d2x) annars ser de där specifikationerna väldigt bra ut.
 
I nya kamera o bild skriver dom att canon 30 d spelar i en annan division än nikon d200. vad är det mer än sökaren och väder tätning som avgör det sen kan man ju undra hur många nikon ägare som har väder tätade objektiv själv skulle jag alldrig låsa fast mig med objektiv för 1.5 cennsor när det finns full format.
 
masur skrev:
Frågan är vilken. Enligt Rob Galbraith finns ingen klar vinnare. Några djupare tester har väl inte publicerats ännu?

Henrik, jag delar din indignation.
Ibland verkar det som man ska stunta i bildkvalitet och premisserna för köp enbart ska vara ergonomi och sökarstorlek och förallandel tätning, för vem står inte ute med kameran i hällregn för det mesta.
Bildkvalitet beror av vad man fotar och fotar man som jag mest på höga ISO är Canons överlägsna sensorteknik det som ger mest.
Att Nikon D200 och 30/20D ska spela i olika divisioner kan vara sant, men vilken som spelar i den högre divisionen beror på vilken sport det gäller.

(det här ska väl få fart på nikontinisterna, tycker det är kul med den här AIK-Djurgårn mentaliteten)
 
mange78 skrev:
Mitt önsketänkande på en ev 3:a:


- Småbildssensor på 10-12mp.
- 5-7 fps.
- Rejält tätat hus med integrerat grepp.
- Rejäl sökare, 100% visning.
- 45 af-punkter, gärna med möjlighet till ögonstyrning.
- +/- 5 steg i exp.komp.
- Lika bra eller bättre prestanda på höga ISO som 5d.
- Multispotmätning.
- 3" högupplöst LCD skärm.
- Pris på ca 30000.


3" högupplöst LCD skärm.

Var har du tänkt platsera de?
Igen plats för knappar och dåligt gräpp :)
Varför 10-12MP de duger inte långt, bättre med 16-20MP och inbyggd hårddisk för att spara bilderna på. :)
 
Re: Re: Re: Lås oss slippa Canon vs Nikon i denna tråden.

wsaar skrev:
Det vore ju bra om Canon släppte en proffsmodell med x1.6-crop så att de som köper på sig dyra EF-S-objektivet 17 - 55 f2.8 IS kan använda den även när de uppgraderar huset till en proffsmodell.

Du har ringat in Canons problem. Kunder som rör sig mellan avancerad amatör och proffs kommer i kläm. Man köper in sig i det ena eller andra alternativet och kan inte succesivt byta upp sig.

/QUOTE]Du uttrycker ett verkligt Canonistcentrerat perspektiv om du tror att kameravalet huvudsakligen står mellan mer pixlar eller mindre brus.[/QUOTE]

Nu tolkar du in något som jag inte skrivit. Men på denna punkt har uppenbart Canon och Nikon gjort olika prioriteringar. Att det sedan finns fler saker som avgör kameraval förstår jag lika väl som du.

Det här är dock knappast någon nyhet för Canons ledning och det skulle inte förvåna mig om de återtar ledarskapet inom megapixelområdet till hösten eller kanske nästa vår, efter att först ha låtit 30D pressa de sista pengarna ur produktionsapparaten som de byggt upp kring 20D nu när den modellen mognat och produktionen är som mest lönsam (lite som Nikon gjorde med D70s/D50 på produktionsapparaten för D70). Då får vi väl också se om snacket om teoretiska pixelstorleksgränser för minimalt brus främst var PR-spin i syfte att begränsa skadorna från konkurrentens produkt (skulle vara intressant att höra någon oberoende halvledarforskare uttala sig om det).

Ett eventuellt PR-snack lär genast avslöja sig i ett test. Men att Canon sänkt sina priser är signalerar väl tydligt att de anser sig ha en svagare produkt.

Jag är inte lika konspiratorisk som du, men du har rätt i att det är smart affärsmässigt att rusta upp en befintlig produkt om man genom det kan få den att fortsätta sälja.

Det är ju inte heller säkert att 30D kommer att leva 18 månader (som vanligt) utan ersätts kanske om 12 månader.
 
Joi skrev:
3" högupplöst LCD skärm.

Var har du tänkt platsera de?
Igen plats för knappar och dåligt gräpp :)
Varför 10-12MP de duger inte långt, bättre med 16-20MP och inbyggd hårddisk för att spara bilderna på. :)

Skulle det vara så omöjligt? Så du tror inte att vi kommer att få se några Dslr i framtiden med 3" skärm? Det tror i alla fall jag.. Vem har sagt att huset har fasta mått då?
 
Om vi skulle gissa lite, vad skulle en 1d Mark III kunna hamna på i pris? Låt säga att det blir en småbildssensor på 13Mp eller nåt i den stilen. Kommer den att ligga under 40 000 tro?
 
Snabb överslagsräkning: Att bygga ett EOS 1-hus (exklusive sensor och lite ytterligare elektronik) kostar troligen inte mycket mer än tio papp. En komplett EOS 5D går för under 30.000 kr i butik. Alltså borde det lätt gå att sälja ett proffsbyggt fullframehus för under 40.000 kr.

Eller har jag missat något? Är t.ex. den mer högpresterande övriga elektroniken i 1D-serien så mycket dyrare?
 
30D:s RAW format

Kanske lite vid sidan men istället för att dra igeång en ny tråd....

Vet någon om det blir ytterliggare en variant på CR2-filer som 30D kommer att skapa i RAW-formatet? Jag hoppas att min C1 LE kommer att fungera direkt som "framkallare".

//Micke
 
Hej

Jag vet inte men jag kan tänka mig att det blir en annan RAW, då mina RAW från 1D Mark2N skiljer sig från 1D Mark2.

MVH

Omar
 
Kikade in på C1:s sida och lästa vilka kameror som stöds. Under rubriken Canon fanns D30. Är det en felskrivning för den beteckningen hör väl hemma hos familjen Nikon?


//Micke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.