Annons

Välkommen Canon 30D!

Produkter
(logga in för att koppla)
.Z. skrev:
Jaså???

Superskarpt eller inte men jag trodde att den var mycket bra för omfånget, detta då enligt fotos test där den blir toppklassad. Även du Magnus har ju berömt den.

//Larsa

Såvitt jag förstått gäller det att få ett bra exemplar. En del är tydligen ganska bedrövliga, en del "tillräckligt" bra och en del riktigt bra. Det kan säkert variera med vilken fattning det sitter på gluggen också.
 
Så skönt att det inte blev så stor skillnad på efterföljaren, nu slipper man att ens tänka tanken att uppgradera :)
Inte ens någon av linserna kändes så intressanta att det skulle vara värt att byta upp sig till dem. 17-55 ser fin ut men vill inte låsa mig till ef-s, 85mm för dyr, har redan 1.8:an som funkar fint... Får bli till att investera i minnesbank och datorpyrlar istället :)

/Andreas
 
s60761 skrev:
Jag har faktiskt inga vidare förhoppningar om den nya "normal" zoomen från Canon. Deras nya 24-105L var inte mycket att hänga i granen.


Hej

Inte för jag har någon egen erfarenhet av 24-105L men den verkar inte vara så dum med tanke på det stora zoomomfånget. Har dock lite brister.

"In fact the resolution results beat those from the EF 24-70mm f/2.8 USM L and match the EF 28-70mm f/2.8 USM L"

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_24105_4_is/index.htm

MVH

Omar Brännström
 
Det är dags att byta upp er gubbs! Era 20D kommer vara bokstöd innan månaden är slut!

Jag bjuder 5000 kr på ett fint hus med mindre än 5000 bilder. Låt mig lindra er från smärtan av ett väldigt dyrt bokstöd.
 
17-55 kit

Min plan var ju faktiskt att köpa den här maskinen illa kvickt. Surt är dock att jag även vill ha 17-55 IS och den har ett satt datum på maj. EOS Magazine skvallrar om att ett kit med 30D och 17-55 kommer säljas till ett förmånligt pris (ungefär som 24-105 och 5D). Det sura är ju att om jag nu köper 30D utan objektiv så lär jag få pynta 11.000:- för EF-S-glas i maj. Något jag är måttligt peppad på.

Kunde inte Canon försökt hala ut dem båda samtidigt? Detta gör ju allt svårare...
 
Men snälla söta Canon-entusiaster, jag tycker att det är helt makalöst hur missnöjda de flesta verkar vara.
Begriper ni inte att Canon utarbetat denna modell parallellt med Nikons utveckling av D200? Hur skulle de rimligtvis ha en aning om D200:ans egenskaper? Skulle de bara skrota 30D när D200 kom ut och börja jobba på en ny? Då skulle de ligga hopplöst efter. Denna modell kommer väl troligast att ersätta 20D, får vi väl anta. Precis som vi väl kan anta att Nikon D50 tillsammans med D200 är ersättare på olika plan till D70. Canon har helt enkelt valt att jobba mot samma målgrupp som 20D har haft, medan Nikon istället delat upp det hela på två kameror som tillsammans täcker ett lite större intervall. Att Nikon sen lyckats lansera D200 såpass billigt är ju makalöst, det kan man knappast säga nåt om. Men Canon måste ju täcka sina omkostnader, och priset verkar ju inte åt skogen för högt i alla fall.

Rent skillnadsmässigt så är det ju vädertätningen och den större sökaren hos D200 som ger det eventuella övertaget för Nikon vad jag kan se. Men Canons sensor är icke att förakta. Bilder från 20D har ju länge visat den sensorns kompetens vid höga ISO, så där är det knappast nåt problem. Och skillnaden mellan 8 och 10 megapixel är verkligen inget att haka upp sig på tycker jag. Skulle tro att den fortfarande mycket väl kan mäta sig med sensorn hos D200.
Greppet ser faktiskt på bild mycket bättre ut än på 20D. Mer "Nikonlikt" om jag får säga det. Mer utstick framåt, vilket är det jag själv gillar ergonomiskt hos Nikon.

Det är väl bara att beklaga att stackars Canon inte förutsåg Nikons senastfödde, men det kunde de ju knappast veta. Behöver fotografer i denna klass verkligen vädertätning? Klart det är trevligt, men ska man ut i skitvädret så kan man ju fortfarande punga upp lite deg och få exemplariska saker hos Canon.
Sökaren däremot är väl en akilleshäl om något. Själv är jag usel amatör, och sökarstorleken är det jag helst av allt skulle vilja förbättra på en konsumentkamera som denna.

Den nya normalzoomen får väl i all fall ses som högintressant! Men nog är den rätt dyr i alla fall, om vi ser till den nu alltmer begränsade målgruppen. Har man höga ambitioner så är det väl 5D eller nåt av proffshusen som hägrar, och kanske är denna glugg helt enkelt för fräsig för att målgruppen ska ta den till sig (läs; för dyr).
 
s60761 skrev:
Jag har faktiskt inga vidare förhoppningar om den nya "normal" zoomen från Canon. Deras nya 24-105L var inte mycket att hänga i granen.

Nu har jag ju inte testat att hänga den i granen, utan bara på en 20D! :) OK, jag är inte någon stor objektivtestare, men jag gillar den mycket. På lilla sensorn försvinner ju flera av svagheterna hos 24-105. På småbildssensorn kanske dessa svagheter är för allvarliga för en del fotografer, men då är ju å andra sidan varken Sigma 18-50 eller nya Canon 17-55 något alternativ.

Nya 17-55 är för övrigt rent storleksmässigt väldigt lik 24-105 (marginellt längre och marginellt lättare än L-zoomen). Dessutom verkar de ju hamna väldigt nära varandra i pris (tyvärr får man betala extra för motljusskyddet till 17-55). Självfallet skulle jag gärna få det extra bländarsteget hos 17-55, men jag tycker nog att 24-105 har andra fördelar. Vilket av dessa två zoomobjektiv man föredrar beror nog på hur fotoväskan ser ut i övrigt och hur man oftast fotar. Jag tycker specen på 17-55 ser mycket intressant ut, och hade den passat in i min väska så hade jag varit väldigt lockad.
 
AFE skrev:
Såvitt jag förstått gäller det att få ett bra exemplar. En del är tydligen ganska bedrövliga, en del "tillräckligt" bra och en del riktigt bra. Det kan säkert variera med vilken fattning det sitter på gluggen också.

Nja, det gäller väl B/F-fokusproblemen, som i & för sig inte är kul men oftast går att justera till.

Där bör man dock, tar jag för givet, kunna vara säkrare med originaloptik typ den nya normalzoomen...
 
Senast ändrad:
de va de bästa jag läst i den här tråden!
Jeppe skrev:
Har skummat igenom tråden nu och är lite förvånad över det kalla mottagandet. 8MP ger motsvarande 24x36 kvalité...var det någon som klagade på det? (möjligen kornet vid större förstoringar i så fall).

Canon har uppdaterat och 30D är inte en kamera som skall konkurrera med D200 direkt, skillnaden i upplösning finns där men är med största sannolikhet på en mer teoretisk nivå på en 20x30-kopia.

Inget snack om att D200 är en riktigt bra kamera, hade jag kört Nikon hade man varit glad idag (om man hade fått tag i en). Men här kanske Canon sätter ner foten och visar att 8MP räcker gott till de flesta. Hur många här skriver ut större än A4? (OFTA??)

Tycker det är trevligt av Canon att erbjuda en kraftigt förbättrad 20D till ett lägre pris. Canon har ju sett över sina positioner på marknaden och har gjort utrymme för en prissänkning på 5D så småningom. (300€ cashback just nu)

30D kostar 1393€ hos AC-foto.de eller då 13100:- med dagens valutakurs. D200 kostar 16000 av samma handlare. D200 tar säkerligen köprae från D2x, men 30D lär inte ta några 5D-köpare, utan den kommer förmodligen att sälja som 20D, dvs. bra. Jag är själv oerhört intresserad av prylar, men uppriktigt sagt förstår jag inte vad ni gnäller om. Byt till Nikon om ni känner att D200 är allt det ni önskar.

Själv tyckte jag Canon äntligen har fått tummarna loss iom. EF-S 17-55/2.8 IS, det kommer ju dessutom att vara billigare än Nikons motsvarighet, AF-S 17-55/2.8G. Att EF-S 17-55 inte är L-märkt beror på Canons policy att inte kombinera APS-C optiken med L-optiken, förmodligen beroende på målgruppen. Men man kan ju samtidigt sk*ta i vad det står på objektivet, så länge det presterar bra, något som återstår att se.




Orkar ni mer?



Det kommer lite andra saker från Canon med, lite kompakter och S3IS. Proffsmodellerna som alla tycks vänta på kommer förmodligen inte att presenteras förrän Photokina 2006.

Läs specarna på 30D en gång till och jämför med 20D så ser ni att de förbättrat det mesta. Det är konstigt.. hade Canon tryckt i 2MP till så hade den förmodligen fått ett helt annat mottagande..personligen tycker jag det är lite trist att man mottager en bättre och billigare kamera med negativ kritik.

Canons Line-up är ju i det närmaste perfekt positionerad:

350D - instegsmodell
30D - amatörkamera (mer diffrentierad mot 350D än 20D)
5D - hobby/entusiast/yrkes
1D MkIIN - Yrkeskamera/Sport
1Ds MkII - Yrkeskamera/Studio

Så..nu ska jag vara tyst i den här tråden...
 
Har varit endel prat i den här tråden om att Canon har gett upp pixelracet, med tanke på att 30d inte har fått fler pixlar än 20d.

Men var det inte samma sak när 10d ersatte d60 (6MP)? En efterföljare som kom med samma antal pixlar som föregångaren.

Jag tror nog att antal pixlar kommer att öka, tills objektivets upplösning sätter gränsen.
I framtiden blir det nog inte bara optisk zoom man pratar om, utan också digital zoom (som jag själv alltid föraktat, men man kan ju ändra sig..).

Men visst börjar priset per MP flacka ordentligt. Om vi tittar på "budget" kamerorna så kom dom ut följande år:

årtal modell MP pris.$ $ per MP
2000 d30 3,1 3500 1129
2002 d60 6,3 2199 349
2003 10d 6,3 1499 238
2004 20d 8,2 1500 183
2006 30d 8,2 1399 171

sista kolumnen är alltså hur många $ varje MP kostar på en viss modell. Tex 30d kostar $1399 och har 8,2MP: 1399/8,2=171 $/mp

Så en fin Megapixelracekurva ser ut så här:
(helt klart att $ per MP inte minskar så mycket längre)
 

Bilagor

  • mprace.jpg
    mprace.jpg
    21 KB · Visningar: 711
håller med dig Mikael, 2 MP till på sensoren tillför nästan inget om man kollar testet i FOTO som jämför D200 och 20D utan att se skylnad på
utsnittet som dem visade.
Hadde oxå ökat risken för mer brus med 10MP.
 
StaffanW skrev:
Jag tror nog att antal pixlar kommer att öka, tills objektivets upplösning sätter gränsen.

Är det inte så att det faktiskt är så idag att det är objektiven som sätter gränserna?

Hur många objektiv klarar av att lösa upp 8mp i en hel semifullstor sensor?...

MVH Niclas,
 
Joi skrev:
håller med dig Mikael, 2 MP till på sensoren tillför nästan inget om man kollar testet i FOTO som jämför D200 och 20D utan att se skylnad på
utsnittet som dem visade.
Hadde oxå ökat risken för mer brus med 10MP.

När D30 var ny så jämfördes den med Provia 100F.. resultatet bekräftades vara tekniskt bättre än ett profft inscannad dia.. Sånt var glömt redan när D60 kom på tapeten,, D30 dög ju inte längre och idag så skrattar man ju åt den från vissa håll. Patetiskt.


MVH Niclas,
 
Makten skrev:
Behöver fotografer i denna klass verkligen vädertätning? Klart det är trevligt, men ska man ut i skitvädret så kan man ju fortfarande punga upp lite deg och få exemplariska saker hos Canon.

Ja, 20 000 kr för att få lite O-ringar och gummitätning, det är ju bara för amatörfotograferna att gräva lite djupare i fickan och känns dessutom väldigt motiverat (not!). Dessutom har Martin rätt i att en fotograf i "denna klass" (amatörfotografer?) verkligen inte behöver vädertätning. Eller hade ni tänkt ta kameran utomhus när ni fotograferar? Fy skäms på er (och mig)!

Uppstudsiga amatöfotografer som kommer här och tror att de kan kräva något liknande från Canon som Nikon har. Det går ju alls inte för sig, amatörfotograferna ska veta sin plats och inte ta ton.

:p
 
Riktigt kul att läsa på dpreviews forum hehe. Det talas om att bojkotta Canon, EOS 30D why och att det inte är värt att uppgradera till 30D från 300D.

Denna tråden är fin "I am so despondent. My life no longer has any meaning ..."

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=17288650

Verkar vara fler än jag som hade lite, lite större förväntningar.

Om nu Canons utvecklare gjorde en liten benchmarking före start av utveckling på 30D så kunde de väll åtminstonne lägga märke till att de snart är enda märket med en så liten SKIT sökare i konsumentskicktet av DSLR.
 
Senast ändrad:
All denna ilska över 2mp som alldrig dök upp. Ganska talande... kanske jag säger det här för att jag kommer på mig själv med att sätta utrustning före bildlära etc men onekligen säger det en del om oss?
 
Johan Carlström skrev:
All denna ilska över 2mp som alldrig dök upp. Ganska talande... kanske jag säger det här för att jag kommer på mig själv med att sätta utrustning före bildlära etc men onekligen säger det en del om oss?


Det är väl inte så konstigt att det finns individer inom alla intressen som faktiskt har ett "subintrese" i förhållande till den verkliga intressekärnan, som i detta fallet är bilden.

Jakt,, många är intresserade i Vapnen,
Fiske,, många är intresserade i prylarna runt,
Downhill Moutainbike,, många är ju bara intresserade i prylarna..

Jag förstår inte problemet i detta. Var och en ger näring till SItt intresse.

Är det verkligen ngt som säger att bara för att man gillar foto och det som rör foto så skall också bilden vara i fokus? Detta med bilden i fokus, berör inte det oss som verkligen bryr oss om bilden? Helt klart är det också så att många av de som bryr sig om bilden också bryr sig om prylarna. Hur kan vi nåla fast en person att vara tekniknörd när vi inte vet ngt om hur han/hon tänker vad gäller bilden??

Nej, kör på, snacka på, prylonani behöver inte i sig vara ngt fel eller problematiskt´, i mina ögon.

De som klagar kanske är de som sliter mest. Hmm,,

(Inget pers i och med detta inlägg!!)


MVH Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.