AWid
Aktiv medlem
Att det är separata rattar för friktion och låsning ser jag som en stor fördel Dessutom är de rejält olika stora. Hur man skulle kunna förväxla dom förstår jag faktiskt inte. Att kameran skulle "flytta på sig" när man låser har aldrig jag märkt. Men vad jag vet så gjordes en uppgradering av Benros kulor i B-serien för några år sedan. Det kanske var en äldre modell du hade?En nackdel med benros kulleder är att de har två separata rattar, en för att ställa friktion, och en för att låsa kulan (förutom panoreringsratten). Det innebär att man ofta tar fel ratt, och ändrar friktionen istället för att låsa eller låsa upp. Bättre då med lösningar där friktionsratten ligger inuti låsskruven som t.ex. på Siruis K serie huvuden.
Vet inte hur det är med benro b1, men jag har haft den lite kraftigare b2 modellen med samma design, och den hade problem med att kameran flyttade på sig en aning när man spände åt, så det kan vara värt att kolla upp om b1 beter sig på samma sätt. ....................
Betr. Stabiliteten i det aktuella stativet så kika på Fotosidans test. "Rejält och stabilt" var omdömmet! Och då gjordes testet med aluminiumvarianten och en mindre kula.