Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välja stativ

Produkter
(logga in för att koppla)
En nackdel med benros kulleder är att de har två separata rattar, en för att ställa friktion, och en för att låsa kulan (förutom panoreringsratten). Det innebär att man ofta tar fel ratt, och ändrar friktionen istället för att låsa eller låsa upp. Bättre då med lösningar där friktionsratten ligger inuti låsskruven som t.ex. på Siruis K serie huvuden.

Vet inte hur det är med benro b1, men jag har haft den lite kraftigare b2 modellen med samma design, och den hade problem med att kameran flyttade på sig en aning när man spände åt, så det kan vara värt att kolla upp om b1 beter sig på samma sätt. ....................
Att det är separata rattar för friktion och låsning ser jag som en stor fördel:) Dessutom är de rejält olika stora. Hur man skulle kunna förväxla dom förstår jag faktiskt inte. Att kameran skulle "flytta på sig" när man låser har aldrig jag märkt. Men vad jag vet så gjordes en uppgradering av Benros kulor i B-serien för några år sedan. Det kanske var en äldre modell du hade?
Betr. Stabiliteten i det aktuella stativet så kika på Fotosidans test. "Rejält och stabilt" var omdömmet! Och då gjordes testet med aluminiumvarianten och en mindre kula.

Hej!

Har det här som precis kvalar in i din prisklass: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/13768776/benro/stativkit-travel-angel-ii-c2692tb1-kolfiber

Funkar bra med de kompromisser som är gjorda. För att spara på vikten är stativhuvudet enkelt med små skruvar, så inte så snabbt och smidigt att jobba med, men det fungerar.

/Putchi

Ser precis ut som Triopo-stativet
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=gt3230b2
fast 300g tyngre och dubbla priset :p
Kanske det skiljer mycket i kvalité (?)

Att det är separata rattar för friktion och låsning ser jag som en stor fördel:) Dessutom är de rejält olika stora. Hur man skulle kunna förväxla dom förstår jag faktiskt inte. Att kameran skulle "flytta på sig" när man låser har aldrig jag märkt. Men vad jag vet så gjordes en uppgradering av Benros kulor i B-serien för några år sedan. Det kanske var en äldre modell du hade?
Betr. Stabiliteten i det aktuella stativet så kika på Fotosidans test. "Rejält och stabilt" var omdömmet! Och då gjordes testet med aluminiumvarianten och en mindre kula.

Ja min b2:a är några år gammal, så det kan ju i så fall tänkas att de fixat problemet med exaktheten i låsningen i nya versioner. Vad det gäller att ta fel på ratt, så hade jag inga som helst problem att ta fel. Det hände faktiskt ganska ofta speciellt om det var mörkt och man hade handskar eller tankar på motivet.

Ett annat problem med en separat ratt att det blir lite jobbigare att fälla ihop stativ som man fäller ihop genom att dra upp mittpelaren och vika benen uppåt mot kulleden, då man behöver passa in en skruv till mellan stativbenen för att kunna klämma ihop benen max.

Blir lite nyfiken, vad menar du skulle fördelen vara med två separata rattar? Skulle förstås kunna tänka mig att man kan råka ändra innerskruven av misstag om den är feldesignad, men det är inget jag lyckats göra under de två år jag kört med min Sirui K40X som har den konstruktionen.

Detta verkar väldigt prisvärt.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=gt3230b2

Relativt lätt på 1400g (exklusive kulled på 450g), med gott om funktioner - går tom att göra om till ett enbensstativ.

Funderar på detta själv.

Jag har just skaffat just ett sådant och är mer än nöjd !
Mycket prisvärt enl mig. Jag har haft två billiga varianter tidigare som
var klent byggda och som nu inte går att använda längre.
Det här passar nog en glad amatör ypperligt!

Sådär då har jag beställt ett stativ. Det blev sirui t-2205x med k-20x huvud.
Varför jag valde den var pga den låga vikten och att den hade dubbar som man kan skruva ut ifrån fötterna.

Kommer garanterat bli nöjd. Har dom senaste dagarna sprungit runt med ett hamas stativ för 260kr. Har funkat även om vissa saker inte är tipp topp :)

Lite roligt o läsa , man spenderar mycket pengar på Kamer o objektiv , men då det kommer till det där bra stativet man vill ha ,,,, då snålar man o kommer med all säkerhet ångra att man inte tog det där som var bättre o dyrare .
Många av oss gör misstaget att köpa ett för billigt stativ och får senare bita i det sura äpplet och köpa ett bättre och dyrare.

Då är det smartare att köpa det bra och dyra från början.

Hur länge har man en digital systemkamera innan man "uppgraderar" (dvs byter ut den mot en nyare) nuförtiden? Om man får tro diverse forumtrådar så är det inte så jättemånga år. Ett riktigt bra stativ, däremot, räcker hela livet. Det finns alltså anledning att vara noga med vad man köper och att inte snåla.

Utslaget på en livstid så blir stativkostnaden inte så hög även om inköpspriset är högt (ju yngre man är vid köpet desto bättre blir det. :)

Problemet är nog att man inte vet hur mkt och till vad man kommer använda stativet. (Nybörjarproblem). Är man osäker på det är det ändå nog smartast att köpa ett mkt billigare och sen sen köpa ett rejälare när man ser hur mkt man använder det och på vilket sätt, dvs hur stor last, brännvidd, transport via fot, transport via flyg, klippor, studio, väder (blåst), vilken typ av huvud.

Det är inte bara o köpa ett dyrt och tro att man gjort ett framtidsköp. Det finns så många olika typer, material, längd etc och huvuden. Tänk om det 4000kr stativet tillsammans med 2000kr kulhuvudet inte passar ens behov? Då får man kanske köpa ett lika dyrt, kanske lite tyngre samt ett gimbalhuvud.
Nä, jag tycker att köp ett av de absolut billigare och testa. Köp ett bättre inom snar framtid och antingen säljer man det första stativet eller ancänder den till andra ändamål. Ex en andra kamera för enklare TL.

Nej, man ska förstås inte välja stativ efter prislapp, varken neråt eller uppåt på skalan.
Man bör välja stativ efter de krav man har, och kanske kan tänkas ha i framtiden, och sen när det visar sig att de stativ som uppfyller kraven är dyrare än vad man hade tänkt sig så ska man inte minska på kraven utan höja budgeten. Att köpa ett stativ som inte uppfyller ens krav är inte speciellt klokt.

Att köpa det billigaste stativet man kan hitta, prova det, och sen se hur mycket man använder det medför rätt stor risk att just det stativet hamnar i en låda nånstans när man upptäcker hur uselt det är. Det blir billigare att köpa ett användbart stativ från början.

Det är klart att man kan göra som du föreslår, men då ska man utgå från att det billiga stativet man köper är ett provisorium och vara inställd på att köpa ett bättre senare. Att tror att ett jättebilligt stativ ska gå att använda i någon större utsträckning är att lura sig själv.

MediaMarkt - Velbon

Ett inlägg om stativ!

Jag letade i brådska efter ett stativ för max 1 000:- och ramlade på olika varianter på, ursäkta, MediaMarkt (i Lund, Mattssons hade inte så mycket kul att välja på) en sen lördag.

Velbon Videomate 638, 749:-, var det klart mest stabila, oavsett Manfrotto's dyrare etc. 2 kilos vikt och skall klara en 4 kilo, passar en Fuji XT1 bra. Friktionsbromsar åt alla håll, vev för höjd, handtag om man skall panorera (?), ingen klämrisk som på mina gamla ärvda gjutjärnsstativ.

Enda kruxet är väl att fästet är större än underdelen på en XT1, men med snabbfästet kan man lätt ta bort det ur stativet och köra handhållet. 2:a skulle kunna vara att triangelstagen längst ner kan göra naturfoto litet kul.

Sedan kan man ju undra över nyttan med stativ om man inte kör natur och 200+ i brännvidd på lång tid - det finns oftast alltid något att trycka kameran mot - stolpar, väggar..

-J!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar