Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vädertätade objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Har googlat lite efter ett test på både 16-50 och 50-135 men hittar mest franska/spanska/tyska sidor med info, någon som har en länk till ett test av något av nämnda objaktiv, helst på engelska, ?

Mortella skrev:
Har googlat lite efter ett test på både 16-50 och 50-135 men hittar mest franska/spanska/tyska sidor med info, någon som har en länk till ett test av något av nämnda objaktiv, helst på engelska, ?

Det finns inget riktigt test än eftersom objektiven enbart existerar som prototyper. De färdiga objektiven väntas levereras i juli så de hamnar i butik i augusti. Då först kan test komma.

Hälsar
R

Jag hade intrycket att även kit-objektiven, tex 16-45mm, var vädertätade. Tråkigt att det inte var så då vädertätning var det som mest talade för att jag skulle köpa pentax istället för en nikon. Ska man köpa K10 huset + ett nytt vädertätat objektiv kommer det ju gå på ca 15000:- för det priset kan man få en nikon D200...

Raphael Mabo skrev:

"Pentax menar att även de billigare digitala objektiven är helt ok i jobbigt väder eftersom de saknar bländarring och därmed minskar möjlighet för fukt och sand och skräp att tränga sig in."

Det här lät ju intressant, har du någon länk eller liknande där man kan läsa mer om det?

dan_banan skrev:
Jag hade intrycket att även kit-objektiven, tex 16-45mm, var vädertätade. Tråkigt att det inte var så då vädertätning var det som mest talade för att jag skulle köpa pentax istället för en nikon. Ska man köpa K10 huset + ett nytt vädertätat objektiv kommer det ju gå på ca 15000:- för det priset kan man få en nikon D200...

Förvisso men om du skall ha ett mostvarande tätat objektiv till D200 så går det paketet på nära 30000:-

papi skrev:
Förvisso men om du skall ha ett mostvarande tätat objektiv till D200 så går det paketet på nära 30000:-

Sant!

Vill man ha en helt vädertätad kamera till ett inte för högt pris blir det väll till att köpa eller tillverka ett regnskydd...

I vilket fall är kamerans alla reglage/kontakter skyddade. Jag har öppnat min istD kamera både för att göra ren on/off reglaget och byta okular. En hel del smuts tränger in med tiden, i alla fall om man vistas skitiga miljöer eller efter en sandstorm i Kairo ;^)

Pentax har definitivt filat på objektiven, det har Ned Bunnel och andra representanter från Pentax sagt på Dpreview. Pentax varianter är ej identiska med Tokinas och därför gör man ett misstag om man bedömer Pentax varianternas prestanda utifrån prestandan på Tokina-varianterna.

Medan Tokina satte sina varianter i produktion, så fortsatte Pentax att fila extra på dem. Med stor sannolikhet så har DA Star varianterna högre prestanda.

Hälsar
R

Pentax har aldrig påstått att standard DA serien är värdertätad, en vädertätning lägger till ett par tusen extra på priset och det är helt enkelt inte enkonomiskt försvarsbart att göra den lösningen på konsumentoptik som 16-45 f/4 trots allt är. Ingen annan tillverkare har vädertätat sina konsumentobjektiv. Som har skrivits i detta forum tidigare - ska du ha vädertätning till Nikon så kostar det betydligt mer än vad det gör till Pentax.

Representanter från Pentax, Tatamiya och K D Torigoe, har sagt i japanska intervjuer att avsaknaden av bländarring gör standardobjektiven mindre utsatta för fukt. Jag har inga länkar kvar för dessa uttalanden var i slutet av februari och början av mars i år.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar